Hej

Jag har ett mysko problem med värmeanläggningen. Jag har en modern bergvärmeanläggning från thermia men något är fel eftersom jag tvingas avlufta ca varannan vecka och emellanåt fylla på vatten i systemet. Kan det bero på läckage? Vilka är de vanligaste orsakerna till att det kommer in luft i systemet? Tack på förhand

Jag hade samma problem...
min kran som jag fyller på systemet med stod och läckte.
Jag såg att det kom vatten från skvallerröret, dvs färsk vatten fylldes på konternuerligt....
När jag bytte kranen behövde jag inte lufta mer...

Våra system kanske inte kan jämföras, men....

edit: jag såg nu att du får fylla på ditt system emellanåt.....
Det kan ju inte vara samma problem.

Redigerat:
Ett skäl är att det kommer in gaser med det vatten man fyller på med. Det kan även vara för lågt tryck så att luft sugs in, möjligen beroende på problem med expansionskärlet så att trycket blir för lågt när temperaturen i systemet sjunker.

Enligt tryckmätaren på expansionskärlet så är trycket ok, jag låter det aldrig gå under 1 bar även då det samlats mycket luft i handdukstorken som är det högst belägna "elementet". Efter avluftning sjunker trycket något och ibland får man fylla på vatten och då fyller jag till ca 1,5 bar. Alltså trycket går aldrig under 1 bar så problemet beror ej på för lågt tryck? Finns det andra orsaker till att det samlas luft i det högst belägna elementet över tiden?

1,5 bar är mycket, räcker till typ ett 5-våningshus.

Är inte formeln typ (antal meters höjdskillnad mellan expansionskärl och högsta elementet + 0,1 vid 20grC

mao 1,5 bar räcker till 14m.

Trots det höga trycket kommer det ändå in luft :) Hur kan det gå till?

Du får in gaser lösta i det vatten du fyller på. När vattnet värms upp minskar gasernas löslighet i vattnet och du får gasfickor i systemet. Vid 1.5 bar öppnar förmodligen säkerhetsventilen, vilket gör att du förlorar vatten när systemet värms upp. När temperaturen i systemet sjunker tappar du tryck, du fyller på mer vatten och får in nya gaser. Har man slutet system ska man inte hålla på och fylla regelbundet, utan man fyller det en gång, luftar ett tag och sedan ska systemet klara sig tills något går sönder eller man ändrar något.

OK tack för förklaringen. Jag tror inte säkerhetsventilen löst ut. Hur verifierar man det? Du tipsar om att man bör "lufta ett tag". Hur ska detta gå till och hur länge ska man hålla på och lufta innan man kan anse att systemet ska vara stabilt?

Inte så lätt att veta i efterhand om säkerhetsventilen släppt ut vatten, men man kan t.ex. ställa en skål där den ska släppa ut vatten för att se om det samlas något i skålen.
Man måste lufta tills man fått bort luften. Vill man skynda på detta kan man värma upp systemet ordentligt för att driva av gaserna, annars kan man få fortsätta lufta flera veckor eftersom mer gas drivs av ju varmare systemet är och om man då börjar när det inte är så kallt ute kommer det mer luft när det blir kallare ute och värmesystemet blir varmare.

När det slutar att frigöras lösta gaser ur vattnet som du har fyllt på kan du sluta lufta...

Edit: jag för var långsam... :)

Redigerat:
Är di säker på att manometern visar rätt? Jag köpte en ny säkerhetsventil på Rinkaby rör, den visade 0,5 bar för lite. Min gamla manometer, säkert 25 år gammal visar rätt.

OK då kan det alltså ta flera veckor innan man får bort alla gaser. Tror dock fortfarande att det är något fel eftersom ca 25% av den övre delen av handukstorken innehåller luft efter ca 3-4 veckor från senaste avluftning. Säkerhetsventilan har inte löst ut. Jag är inte säker på att manometern visar rätt men när jag avluftar så trycks luften snabbt ur handdukstorken så trycker verkar vara tillräckligt.

Jag har ett liknande problem. JAg får fylla på systemet lite då och då vilket känns lite oroväckande. Det kommer heller inget ur skvallerröret så det är inte där det ligger. Oftast händer detta om pannan blivit kall av ngn anledning. Då får jag inte upp trycket sen och det bubblar i systemet. efter lite luftning och påfyllning är det ok igen.

Vad kan det bero på?

cederbusch skrev:
Jag har ett liknande problem. JAg får fylla på systemet lite då och då vilket känns lite oroväckande. Det kommer heller inget ur skvallerröret så det är inte där det ligger. Oftast händer detta om pannan blivit kall av ngn anledning. Då får jag inte upp trycket sen och det bubblar i systemet. efter lite luftning och påfyllning är det ok igen.

Vad kan det bero på?
Skulle tro att som du skriver, pannan blir kall, vattnet komprimerar och i samband med detta suger in luft någonstans. När värmen kommer igång igen måste du lufta, vatten slinker ut och du måste fylla på igen.

Slutsats, stäng inte av pannan:|

Men frågan är ju vart tusan vattnet "slinker ut". Enda ställena där radiatorsystemet inte är öppet i dagen är genom bjälklagen på 4 ställen, och det är korta bitar. Jag har inte sett att det läcker någonstans och läckte det just i bjälklaget så skulle det nog synas snart eftersom det är ganska mkt som jag får fylla på.

Kan det på ngt sätt läcka i pannan? Men då skulle vi ju få radiatorvatten i dricksvattnet, för det rinner inget från pannan heller.

Skumt sa räven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.