Hej!

Jag är självutnämnd vaktmästare i vårt trapphus och skulle byta glödlampa på våningsplan 1.

Efter att jag satt i nya Clas Ohlsson ~75w så lyste den väldigt svagt.
Trodde då det var något fel på lampan och provde därför sätta i samma Clas Ohlsson lampan på våningen ovanför, där den lyser starkt och fint. - OK inget fel på lampan i sig.

Antog där att armatur/el till våning 1 måste vara trasig på något vis. Provade då flytta ner Philips-lampan som satt på Vån2 till Vån1, till min förvåning så lyser den precis lika starkt på båda våningarna.

På rödmarkerade bilden så lyser den väldigt mycket mindre.

Är det någon el-expert som har en förklaring varför Clas Ohlsson lampan lyser så svagt på vån 1, så jag kan sova gott om nätterna? Kan tilläggas att huset är från tidigt 1900-tal.
 
  • Jämförelse av ljusstyrka i trapphus: Philips LED på våning 2 och 1, Clas Ohlsson LED svagt på våning 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du, det var nåt nytt. Här skulle man ju vilja mäta spänningen i detta lamputtag, med och utan lampor som belastning. Det är dock ganska besvärligt då det inte finns mätadapters för lampsocklar vad jag vet, om du inte hittar en gammal lamptjyv i husets gömmor.

Svart lamputtag med skruvfäste på vit bakgrund, avser diskussion om mätning av spänning.

Jag kan tänka mig förklaringar som att två lamputtag är kopplade i serie eller att trappautomatiken av någon anledning inte riktigt släpper på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.