187 läst · 7 svar
187 läst
7 svar
Varför löser lågtryckspressostat larmet ut
På min panna löser lågtryckspressostaten ut mellan 4-6 gånger per dygn. Jag har letat efter typ, lista på felsökningstips, i rätt ordning som man kan göra själv, innan man ringer servicetekniker. Nån som kan göra en eller tipsa om, alternativt länka till en vore jag mycket tacksam.
För mig ser det ut som följande:
Har en IVT Optima 900 med en IVT 290AW
Larmat i ca 3 dagar och ibland startar den om själv (på natten) när jag inte har hört den och efter att jag kvitterat den startar den upp som den ska utan problem och kör igång värmen.
Jag har kollat så det inte är någon is bakom VP. Fläkten går som den ska. Differensen på VP vätska in och ut är bara 2.5 grader. Just nu när pumpen går visar den på 40 grader ut och 42.5 in. Annars ca 20 grader ut och 23.5 grader in.
Sist när jag var och kollade värdena så porlade det ganska mycket från pumpen.
Två element är kalla (piggen i termostaten fjädrar inte). Trycket på manometern är 1.4.
Vattenfiltret som sitter på röret på kalla sidan är smutsigt men får inte ut den då den sitter mycket snett och ingen låsring är synlig.
Har ringt efter tekniker men han kan troligtvis inte förrän nästa vecka.
Så tips på fler relativt enkla kontroller som jag kan göra innan ..
Serviceteknikern säger att det inte kan vara det smutsiga filtret (som dessutom sitter snett felmonterat, enligt mig), stämmer det?
För mig ser det ut som följande:
Har en IVT Optima 900 med en IVT 290AW
Larmat i ca 3 dagar och ibland startar den om själv (på natten) när jag inte har hört den och efter att jag kvitterat den startar den upp som den ska utan problem och kör igång värmen.
Jag har kollat så det inte är någon is bakom VP. Fläkten går som den ska. Differensen på VP vätska in och ut är bara 2.5 grader. Just nu när pumpen går visar den på 40 grader ut och 42.5 in. Annars ca 20 grader ut och 23.5 grader in.
Sist när jag var och kollade värdena så porlade det ganska mycket från pumpen.
Två element är kalla (piggen i termostaten fjädrar inte). Trycket på manometern är 1.4.
Vattenfiltret som sitter på röret på kalla sidan är smutsigt men får inte ut den då den sitter mycket snett och ingen låsring är synlig.
Har ringt efter tekniker men han kan troligtvis inte förrän nästa vecka.
Så tips på fler relativt enkla kontroller som jag kan göra innan ..
Serviceteknikern säger att det inte kan vara det smutsiga filtret (som dessutom sitter snett felmonterat, enligt mig), stämmer det?
LT är på käldbäraren från borrhålet. dåligt fart på flödet, orsak igensatt filter, dålig fart på cirkpumpen, eller så nu verkar otroligt i början på vintern, isgrader på käldbäraren. En kandidat är pumpen att den går som den ska. Äldre grejer och pumpen startar med kompressorn, kan vara kondensatorn som sitter under locket på pumpen. Kostar en hundring och lätt att byta själv. Läs vad det står på den och köp en ny.
Gå också ut och titta på hur frostbildningen ser ut utedelens kylflänsar - helst strax innan den gör en avfrostningscykel.
Är det bara partiell ispåslag så är det risk att det är köldmedelsbrist alternativ expansionsventil som inte lirar korrekt och det sugs till för låg tryck som löser ut lågtryckpressostaten till slut - finns det tittglas på någon av köldmedelslingorna så skall denna så småningom bli helt vätskefyllda utan bubblor i vätskeströmmen när kompressorn går - dock kan det ta en ganska lång tid efter kompressorstart innan det är helt bubbelfritt.
det viktiga är att se att det blir bubbelfritt utan bubbelström alls över huvud taget - inte om det nås förrän efter 3, 5, 7 minuter efter kompressorstart.
Är det bara partiell ispåslag så är det risk att det är köldmedelsbrist alternativ expansionsventil som inte lirar korrekt och det sugs till för låg tryck som löser ut lågtryckpressostaten till slut - finns det tittglas på någon av köldmedelslingorna så skall denna så småningom bli helt vätskefyllda utan bubblor i vätskeströmmen när kompressorn går - dock kan det ta en ganska lång tid efter kompressorstart innan det är helt bubbelfritt.
det viktiga är att se att det blir bubbelfritt utan bubbelström alls över huvud taget - inte om det nås förrän efter 3, 5, 7 minuter efter kompressorstart.
Hur vet jag när den gör en avfrostningscylel och hur ser jag om det är för lite köldmedium?X xxargs skrev:Gå också ut och titta på hur frostbildningen ser ut utedelens kylflänsar - helst strax innan den gör en avfrostningscykel.
Är det bara partiell ispåslag så är det risk att det är köldmedelsbrist alternativ expansionsventil som inte lirar korrekt och det sugs till för låg tryck som löser ut lågtryckpressostaten till slut - finns det tittglas på någon av köldmedelslingorna så skall denna så småningom bli helt vätskefyllda utan bubblor i vätskeströmmen när kompressorn går - dock kan det ta en ganska lång tid efter kompressorstart innan det är helt bubbelfritt.
det viktiga är att se att det blir bubbelfritt utan bubbelström alls över huvud taget - inte om det nås förrän efter 3, 5, 7 minuter efter kompressorstart.
Om det är för lite köldmedium, nåt man gör själv och var fyller man i så fall på samt hur vet man hur mycket det ska vara?
Ska kolla i manualen men har för mig att det inte står där.
det brukar höras när den avfrostar då kompressorn går nästan maxO oveåfasa skrev:
köldmedlet måste mätas dvs ingenting för dig utan specialinstrument
Köldmedel är inget vi vanliga dödliga får befatta oss med utan det är kylnisse/VP-servicemanjobb - ser man att det blir bara partiellt nedisat/frostat och det är stora områden kvar av flänsarna som aldrig får någon frost på sig även när en avfrostningscykel startar så är det antingen brist på köldmedel eller att expansionsventilen som har problem att reglera och därför ger LP-alarm.
Om du tittar där kompressorn är placerat och finner att någon av kopparledningarna i kylslingan verka ha tunn oljehinna och se 'vått' ut, ev med damm fastnat i någon skarv eller övergång så har du en köldmedieläcka och då är det också kylnissejobb.
Är det R404A som köldmedel i maskinen så blir det riktigt dyrt att fylla på gasen då bara gasen kan kosta flera tusen kronor kilot (har sett en siffra på 4000:-/kg) och är det +5 kg som måste fyllas på så kommer det att svida riktigt ordentligt.
R404A är en köldmediegas där tillgången hela tiden krymper (eftersom det snart eller redan nu att inget nytillverkat får tas in i EU, bara återanvända befintligt) och fler vill köpa för att hålla sina maskiner under armarna ett tag till (livsmedelsindustrin och livsmedelsbutiker med butikskyla och frysdiskar - vars anläggningar är kronisk läckande och har varit så sedan 1950-talet utan någon tecken på förbättring i alla åren när sådant fortfarande rapporterades in) vilket gör att priset skenar, och det kommer att bli än värre.
Om du tittar där kompressorn är placerat och finner att någon av kopparledningarna i kylslingan verka ha tunn oljehinna och se 'vått' ut, ev med damm fastnat i någon skarv eller övergång så har du en köldmedieläcka och då är det också kylnissejobb.
Är det R404A som köldmedel i maskinen så blir det riktigt dyrt att fylla på gasen då bara gasen kan kosta flera tusen kronor kilot (har sett en siffra på 4000:-/kg) och är det +5 kg som måste fyllas på så kommer det att svida riktigt ordentligt.
R404A är en köldmediegas där tillgången hela tiden krymper (eftersom det snart eller redan nu att inget nytillverkat får tas in i EU, bara återanvända befintligt) och fler vill köpa för att hålla sina maskiner under armarna ett tag till (livsmedelsindustrin och livsmedelsbutiker med butikskyla och frysdiskar - vars anläggningar är kronisk läckande och har varit så sedan 1950-talet utan någon tecken på förbättring i alla åren när sådant fortfarande rapporterades in) vilket gör att priset skenar, och det kommer att bli än värre.
Redigerat: