3 809 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Varför låter skruvdragaren som en osynkad växellåda?
Jag har känt på flera olika märken DeWalt,Hitachi,Milwaukee exempelvis.Man trycker in avtryckaren och släpper den efter att den kommit upp i varv.Då kommer ett ljud som om man försökte växla en lastbil/traktor med osynkad växellåda utan att dubbeltrampa.Som om kuggar skrapar mot varandra innan de kommit i ingrepp med varandra.Är det någon form av motorbroms som låter så här eller vad är det?Det känns inte speciellt tillfredsställande att höra detta ljud varje gång du skall starta maskinen.Endast en modellvariant av Hitachi hade inte detta ljud.Till och med Hitachi:s värsting DV 18DSDL med 92 Nm moment släppte ifrån sig detta ljud.
Synkning har nog inget med saken att göra eftersom det inte är en växling som sker. Däremot sitter det en kugghjulstransmission med rakskurna kuggar, och såna låter en del. När du stänger av den i full fart blir motorn dessutom en broms, så kraften går baklänges genom transmissionen, och belastar den normalt sett oanvända sidan av kuggarna.
Tack andersmc och Gsssson för svaren.I torsdags så stövlade jag in på Swedol som hade en kampanjdag och fick en lugnande förklaring till dessa ljud.Förklaringen hette chuckbroms.
Hursomhelst så köpte jag en Hitachi DS18DBL,en borrskruvdragare med kolborstfri motor.Jag tyckte att 2395 kr var ett bra pris så jag grabbade dessutom ett långt Hultafors(1800 mm) långt vattenpass(rätstege).Det hade stått på önskelistan länge.Nu blev också det mitt !
Efter att ha läst bruksanvisningen noggrant så laddade jag det ena batteriet( 3,0 Ah) och igår så fick Hitachin begå mandomsprovet.Visserligen endast ett fåtal skruvar,men jag blev mycket nöjd med hur bra maskinen kändes.Tidigare hade jag precis som många andra köpt en billig skruvdragare för man tycker ju att man bara skall dra i några skruvar !Men som man säger: Snålheten bedrar visheten.
Tidigare i år köpte jag en 1300 Watts vinkelslip också den från Hitachi.Oerhört nöjd med den också.Har i flera år haft sådana på jobbet så jag visste vad de gick för.Kan också berömma Bosch Professional,den blå serien verktyg.De har också varit bra verktyg att jobba med.
Nu idag på morgonen så har första snön kommit men projekten blir inte färre för det,så jag tror inte att borrskruvdragaren får någon längre vila.
Hursomhelst så köpte jag en Hitachi DS18DBL,en borrskruvdragare med kolborstfri motor.Jag tyckte att 2395 kr var ett bra pris så jag grabbade dessutom ett långt Hultafors(1800 mm) långt vattenpass(rätstege).Det hade stått på önskelistan länge.Nu blev också det mitt !
Efter att ha läst bruksanvisningen noggrant så laddade jag det ena batteriet( 3,0 Ah) och igår så fick Hitachin begå mandomsprovet.Visserligen endast ett fåtal skruvar,men jag blev mycket nöjd med hur bra maskinen kändes.Tidigare hade jag precis som många andra köpt en billig skruvdragare för man tycker ju att man bara skall dra i några skruvar !Men som man säger: Snålheten bedrar visheten.
Tidigare i år köpte jag en 1300 Watts vinkelslip också den från Hitachi.Oerhört nöjd med den också.Har i flera år haft sådana på jobbet så jag visste vad de gick för.Kan också berömma Bosch Professional,den blå serien verktyg.De har också varit bra verktyg att jobba med.
Nu idag på morgonen så har första snön kommit men projekten blir inte färre för det,så jag tror inte att borrskruvdragaren får någon längre vila.