JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur ser ni förresten på parker och andra allmänna gräsytor, ska vi skita i att klippa där också?
För min del handlar det dels inte bara om att "skita i att klippa" utom hela processen med att sköta en gräsmatta och dels så självklart inte. Behovspröva däremot klipplängden där standardmåttet inte är att köra så kort som möjligt. Ex en gräsmatta utanför kommunhuset där de enda som går på den är några som genar = normal klippläng dvs minst 8 cm men helst 10 till 12. Släng ut lite blomfrön och vårlökar. Längs den riktiga gångvägen klipper man kortare för att lättare kunna städa och för att se eventuella djur. Enklast är att köra en klippbredd och när det gräset är dags att klippa så klipper man r ex hela ytan.
Alternativt gör man en rabatt med perenner istället.
Centrala gräsytan i en park som används för lek, solning, picknick mm = kortklippt.
Grönytor som idag inte används till något annat än att vara gräs kan man släppa upp högre och slå någon gång per år.
Självklart kan kan klippa gångstråk, solplatser, picknickpunkter osv även i områden som i övrigt har högre gräs/växtlighet.
Alla kommuner som infört bevattningsförbud en gång eller mer de senaste 10 åren bör göra ännu mer för grundvattnet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Man bara måste förstå att en liten gräsmatta runt huset är ett försvinnande inslag i jämförelse med övrig naturpåverkan.
Det som är utanför privat villatomt på typ 1000-3000 kvm är viktigare för en del än skogsmark och annan mark.
500 meter från mig har vi skogen, när man går in i skogen så kan man räkna med fästingar, jordgetingar, bålgetingar, annat läskigt som jag inte kan namnen på.
I onsdags var jag med om någon förbannad fluga som påminde om en geting och var enorm.

Men stirrar man sig blind på en liten tomt och låter kommuner förstöra så är det klart lugnt.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Nej tomten runt en villa/radhus i en tätort är inte en försvinnande del hur man än vrider och vänder på det. Med tätare bebyggelse och större andel hårdgjorda ytor så ökar också betydelsen.
Radhustomten på 300-400 kvadrat ör ofta omgiven om bara hårda ytor så den ytan borde i det stora hela planeras så att det kompenserar för ytorna runt omkring. Det är sällan praktiskt möjligt men om den t ex tar hand om sitt eget vatten (infiltrerar och bromsar) och gärna några procent till är det i sig en klar fördel. Räknar man in att infarten, altanen mm också är hårdgjorda ytor så blir kvadraten som finns kvar väldigt liten. Att då medveten satsa på att också hårdgöra den ytan (kortklippt gräs)?
Sen tillkommer insektslivet och andra faktorer men vatten ör en relativt enkel beståndsdel att förstå. Särskilt om det helt plötsligt finns i den egna källaren...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nej tomten runt en villa/radhus i en tätort är inte en försvinnande del hur man än vrider och vänder på det. Med tätare bebyggelse och större andel hårdgjorda ytor så ökar också betydelsen.
Radhustomten på 300-400 kvadrat ör ofta omgiven om bara hårda ytor så den ytan borde i det stora hela planeras så att det kompenserar för ytorna runt omkring. Det är sällan praktiskt möjligt men om den t ex tar hand om sitt eget vatten (infiltrerar och bromsar) och gärna några procent till är det i sig en klar fördel. Räknar man in att infarten, altanen mm också är hårdgjorda ytor så blir kvadraten som finns kvar väldigt liten. Att då medveten satsa på att också hårdgöra den ytan (kortklippt gräs)?
Sen tillkommer insektslivet och andra faktorer men vatten ör en relativt enkel beståndsdel att förstå. Särskilt om det helt plötsligt finns i den egna källaren...
För min del finns noll risk att få vatten i källaren ;) Bor högst upp i en "håla"
Trots jag har rätt mycket klippt gräs så suger min trädgård nog upp mest vatten av alla normala tomter här. Har höga träd runt hela tomten bla en stor ek.
Medans man ser hos en del andra tomter att de inte ens rengör brunnen utanför sina hus, så det är väl ingen risk för någon här egentligen då det är en backe.

Största tomten i kvarteret är på 9000kvm, välklippt matta och enorm alle.

Men jag kan dock inte förstå att man bygger bostäder, eller för den delen något överhuvudtaget på mark där vatten kan eller kommer bli problem.
Ett exemplariskt exempel på vattenproblemen är halva Kristianstad. De har ju erfarat problemet några ggr =)
 
F
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Ingen fara att du inte fattar, jag ska förklara här:
Jag svarade på din fråga "Sedan när har vi ovårdade trädgårdar för insekters skull?" vilken jag inte uppfattar som en seriös fråga utan snarare ett påstående från dig, att de som säger att de inte klipper gräsmattan för att gynna insekter inte talar sanning.
Det är många i den här tråden som inte verkar vara intresserade av att diskutera ämnet utan snarare hellre postar den här typen av "höhö"-kommentarer. Rekommendationer om att inte klippa sin gräsmatta lika ofta vill man inte förstå överhuvudtaget och beter sig som att det här är någon slags konspiration och att det finns en dold agenda.
Slutligen till dig och trollsvansen, klipp era gräsmattor så ofta ni vill och lägg gärna upp lite bilder med så att vi andra kan få tycka att ni har lite rätt. Skriv vad ni känner för men räkna även med att höhö-kommentarer och spela-dum kommer att bemötas med någon form av sågning från mig ;)
Då kan man ju börja med att starkt ifrågasätta din rubriksättande fråga, nämligen varför folk lägger ner så mycket tid på sin gräsmatta… Nu visade det sig vara en fråga du inte alls var intresserad av att få ett svar på utan du hade en helt annan agenda. Du kanske inte skall leka med dartpilar när du sitter i gummibåt, alltså inte kalla andra för troll.
 
F fsn skrev:
Då kan man ju börja med att starkt ifrågasätta din rubriksättande fråga, nämligen varför folk lägger ner så mycket tid på sin gräsmatta… Nu visade det sig vara en fråga du inte alls var intresserad av att få ett svar på utan du hade en helt annan agenda. Du kanske inte skall leka med dartpilar när du sitter i gummibåt, alltså inte kalla andra för troll.
Delvis så har du rätt. Min baktanke med denna tråd är att folk ska ställa sig själva frågan och fundera över hur meningsfullt det egentligen är. Jag ät inte ett dugg förvånad eller upplyst av resultatet. Samtidigt så är jag glad över alla svar och givetvis så hyser jag inget agg över folk som klipper sin gräsmatta för ofta enligt mitt tycke 🙂. Som i alla trådar så finns det vissa människor som är mer intresserade av att försöka provocera än att diskutera , det är de här personerna som jag kallar för troll och du får gärna peka ut exempel på hur det skulle vara tvärtom, dvs när har jag börjat med att försöka provocera någon?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Men vad kul att du hjälper till med att få ett dåligt klimat på forumet! Grattis. Bra jobbat. Hoppas det känns fint.

Jag vidhåller samtida att gräsmattor på 200kvm runt villor inte är det ekologiska hotet mot insekter, när man öppnar ögonen lite mer för resten av människans påverkan. Det är att sila mygg.
Om man har en tråkig attityd och blir kränkt när man får svar på tal så finns det nog tyvärr få forum där klimatet passar.
Jag håller med om 200m2 gräsmattorna, men det är ju inte det vi har diskuterat här eller hur?
Hursomhelst, jag är inte intresserad av att tjafsa fram och tillbaka - så låt oss gå vidare.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
I klartext - att gnälla över att andra tar hand om sin gräsmatta är helt felriktat ur ett pragmatiskt ekologiskt perspektiv.

Samtligt kör du en fossilbil till jobbet istället för att cykla eller flytta närmare. Du köper grönsaker från plastriket i Spanien där man odlar humlor för pollinering då bina sedan länge dött. Du handlar kött från Chile som legat på en båt i tre veckor. När du bygger hemma fogar du giftigt fogskum för att det är halva priset och du lägger plastmattor och plastgolv istället för att investera i trä. Åkrarna plöjs i förbannelse och besprutas för att öka produktionen, och vi dränerar våtmarkerna för att utöka arealer. Punkten över i är när du unnar dig en vecka på Kanarieöarna eller två veckor i Thailand.

Känner du igen dig i något? När dessa stenar inte längre kastas i glashuset, då kan man börja prata om att privata villaägare i småsamhällen bör göra ängar av sina små små gräsmattor.
Kan bara erkänna att det känns ganska så bra när jag kan skriva att absolut inget av dina konventionella exempel passar hos mig... Jo, bilen en liten sådant, går på bensin men från över 4000mil per år förut, använder jag bilen idag långt under 1000mil (per år...). När jag åker, planerar jag alltid för flera än ett ärende, så streckan är mycket väl genomtänkt.
Så, varsågod, hoppas du börjar fundera på ditt eget beteende och lämna lite tid att förstå att de som börjar TÄNKA med respekt för Naturen, blir flera och flera och inte tvärtom.
 
Redigerat:
F
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Delvis så har du rätt. Min baktanke med denna tråd är att folk ska ställa sig själva frågan och fundera över hur meningsfullt det egentligen är. Jag ät inte ett dugg förvånad eller upplyst av resultatet. Samtidigt så är jag glad över alla svar och givetvis så hyser jag inget agg över folk som klipper sin gräsmatta för ofta enligt mitt tycke 🙂. Som i alla trådar så finns det vissa människor som är mer intresserade av att försöka provocera än att diskutera , det är de här personerna som jag kallar för troll och du får gärna peka ut exempel på hur det skulle vara tvärtom, dvs när har jag börjat med att försöka provocera någon?
Provocera eller inte. Du är ett troll när du ställer en fråga men är fullständigt ointresserad av svaret utan har en helt annan agenda. Det är provocerande och gör dig till ett troll som jag ser det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fsn skrev:
Provocera eller inte. Du är ett troll när du ställer en fråga men är fullständigt ointresserad av svaret utan har en helt annan agenda. Det är provocerande och gör dig till ett troll som jag ser det.
Nej, du är ganska ensam om det, märker du inte det?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du är ganska ensam om det, märker du inte det?
Nej, det skulle jag absolut inte hålla med om. Läs inläggen igen.
 
F fsn skrev:
Nej, det skulle jag absolut inte hålla med om. Läs inläggen igen.
Jag har läst varje inlägg och det är du och någon enstaka person till som verkar ha tagit åt sig personligen eller blivit störd av någon anledning. Att sedan ropa troll hjälper föga!
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
F fsn skrev:
En villa som jag förutsätter att man har om man har en trädgård är en betydligt större miljöpåverkare än tillverkningen av en robotgräsklippare. Skall man klappa sig själv på axeln och vara så förbannat präktig och kalla sig miljö och/eller klimatvänlig är det att flytta in i kollektiv tillsammans med andra som inte duschar och helt avstå bil. Allt annat är bara hyckleri och snack från latte-miljömuppar som snackar mest om det på på nätet och till stor del ser det som sin insats till miljön att försöka tala om för alla andra vad dom skall göra. Sen blogga lite om den fantastiska miljön när dom fjällvandrade, resan runt Sverige på i diesel SUV skriver dom inte så mycket om.

Fyfan vilket jävla pack. Det är ändå en befrielse att du verkar förstå det och valde ett användarnamn som stämmer bra med verkligheten.
F fsn skrev:
Njaa, håller inte helt med. Läs rubriken, där ställs en fråga men det var absolut inte en fråga som TS ville ha svar på utan ville trolla sig framåt. Utifrån rubrikens frågeställning så kan du ju också titta på vad som markerades som bästa svar, inget som direkt svarar på frågan utan en till som fortsätter trycka på att inklämt mellan kärnvapenkrig och folkmord kommer ”klippa gräsmattan”. Det är troll enligt mig.
F fsn skrev:
Nä, trådens syfte, alltså TS är troll.
F fsn skrev:
Provocera eller inte. Du är ett troll när du ställer en fråga men är fullständigt ointresserad av svaret utan har en helt annan agenda. Det är provocerande och gör dig till ett troll som jag ser det.
Jag har följt din rekommendation och läst dina inlägg, ovanstående är de där du har citerat eller hänvisat till mig. Rätt så aggresivt från första början med tydliga försök till att provocera.
Oavsett vad du tror så skulle jag uppskatta mindre käbbel och mer bilder på folks gräsmattor, vårdade eller ovårdade. Hur ser din ut?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Jylais skrev:
Jo... än så länge. Frågan är vad kommer att hända med de andra när du är inte finns länge...
Allt handlar om kunskap, respekt och framför allt mindre egoism.

Annars skulle du vara dör i nu läge... Och förresten: Växter lever... Frodas och hjälper oss att leva. Visste du det...?

De kompenserar en del i alla fall. Ett plus för de. Gissar att den gräsmatta kommer att minska med tiden.
Dessutom är inte gräsmattan i sig man är ute efter här, det är det "överdrivna" sättet med onödigt skötsel som tar död på allt annat utan att någon tänker på det.
Eller så tänker man lite djupare och kommer fram till att det finns mycket liv som du inte ser eller vet om. En välklippt gräsmatta och matbordet därunder har mycket mer liv i sig än du tror.
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Delvis så har du rätt. Min baktanke med denna tråd är att folk ska ställa sig själva frågan och fundera över hur meningsfullt det egentligen är. Jag ät inte ett dugg förvånad eller upplyst av resultatet. Samtidigt så är jag glad över alla svar och givetvis så hyser jag inget agg över folk som klipper sin gräsmatta för ofta enligt mitt tycke 🙂. Som i alla trådar så finns det vissa människor som är mer intresserade av att försöka provocera än att diskutera , det är de här personerna som jag kallar för troll och du får gärna peka ut exempel på hur det skulle vara tvärtom, dvs när har jag börjat med att försöka provocera någon?
Du försökte faktiskt provocera folk med att kalla de för rövhattar, men det har vi lagt bakom oss nu.

Din baktanke var ful, du kan bli förlåten om du skiter i vad folk gör med sitt liv.
Det som är viktigt för andra är oväsentligt för dig och vice versa.

Du vill inte klippa ok. Andra vill, det är också ok. :)
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.