J Jylais skrev:
Kan bara erkänna att det känns ganska så bra när jag kan skriva att absolut inget av dina konventionella exempel passar hos mig... Jo, bilen en liten sådant, går på bensin men från över 4000mil per år förut, använder jag bilen idag långt under 1000mil (per år...). När jag åker, planerar jag alltid för flera än ett ärende, så streckan är mycket väl genomtänkt.
Så, varsågod, hoppas du börjar fundera på ditt eget beteende och lämna lite tid att förstå att de som börjar TÄNKA med respekt för Naturen, blir flera och flera och inte tvärtom.
Jag tror en normalfuntad person förstår att jag presenterade vanligen förekommande exempel. Det finns så klart många fler. Kanske bor just du off grid, diskar i regnvatten värmt av solel, osv. Men det är helt ointressant. Jag pratar om massan, gemene svensk. Hur gräsmatteklippning förhåller sig till vårt kapitalistiska liv i allmänhet. Det är fult att missförstå med flit.
 
Z z_bumbi skrev:
Nej tomten runt en villa/radhus i en tätort är inte en försvinnande del hur man än vrider och vänder på det. Med tätare bebyggelse och större andel hårdgjorda ytor så ökar också betydelsen.
Radhustomten på 300-400 kvadrat ör ofta omgiven om bara hårda ytor så den ytan borde i det stora hela planeras så att det kompenserar för ytorna runt omkring. Det är sällan praktiskt möjligt men om den t ex tar hand om sitt eget vatten (infiltrerar och bromsar) och gärna några procent till är det i sig en klar fördel. Räknar man in att infarten, altanen mm också är hårdgjorda ytor så blir kvadraten som finns kvar väldigt liten. Att då medveten satsa på att också hårdgöra den ytan (kortklippt gräs)?
Sen tillkommer insektslivet och andra faktorer men vatten ör en relativt enkel beståndsdel att förstå. Särskilt om det helt plötsligt finns i den egna källaren...
Om du tycker att det är för mycket hårdytor i tätorter så kanske _det_ är något man skall ändra på? Kommunens ekologiska avtryck skall inte behöva räddas av att villaägare gör äng av sin tomter. Då kanske man måste tänka annorlunda vid stadsplanering.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag är inte det minsta kränkt.
Ska vi ta det här från början en gång till? Ja det gör vi:

1. Du ställde en fråga "sen när slutade folk klippa gräsmattan för insekters skull" som jag uppfattade som ett fräckt påstående.
2. Jag gav dig ett störigt svar tillbaka.
3. Du blir upprörd och tycker att jag förstör stämningen.

Enligt mig så är det du som har kommit in i diskussionen med en tråkig attityd, och när du får svar på tal så vill du vända det till att jag är boven i dramat.
Om du tror att jag missförstod din kommentar så har du all möjlighet att förklara vad du egentligen menar, men det har du inte gjort utan du fortsätter att försöka vända det mot mig - vilket bevisar att jag uppfattat rätt från början.
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker ståndpunkten du representerar är extremt löjlig. Med alla problem vi har i samhället, ekologiska som andra, så är det extremt felriktat fokus att gnälla på att folk klipper sitt gräs.
Jag representerar ingen "ståndpunkt" annat än att jag ger svar på tal till de jag anser har en tråkig attityd.
Men jag ska inte göra som du och avsiktligt missuppfatta vad du menar, jag tänker bara korrigera åt dig:
Det du vill säga är att "Jag tycker att det är extremt löjligt att ställa frågan - varför lägger ni ner så mycket tid på gräsmattan?"

Låt oss iaf enas om att vi är oense, och lägg gärna upp de där bilderna på din gräsmatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Ska vi ta det här från början en gång till? Ja det gör vi:

1. Du ställde en fråga "sen när slutade folk klippa gräsmattan för insekters skull" som jag uppfattade som ett fräckt påstående.
2. Jag gav dig ett störigt svar tillbaka.
3. Du blir upprörd och tycker att jag förstör stämningen.

Enligt mig så är det du som har kommit in i diskussionen med en tråkig attityd, och när du får svar på tal så vill du vända det till att jag är boven i dramat.
Om du tror att jag missförstod din kommentar så har du all möjlighet att förklara vad du egentligen menar, men det har du inte gjort utan du fortsätter att försöka vända det mot mig - vilket bevisar att jag uppfattat rätt från början.

Jag representerar ingen "ståndpunkt" annat än att jag ger svar på tal till de jag anser har en tråkig attityd.
Men jag ska inte göra som du och avsiktligt missuppfatta vad du menar, jag tänker bara korrigera åt dig:
Det du vill säga är att "Jag tycker att det är extremt löjligt att ställa frågan - varför klipper ni gräsmattan så ofta?"

Låt oss iaf enas om att vi är oense, och lägg gärna upp de där bilderna på din gräsmatta.
Fast du har inte ställt frågan ”varför klipper ni gräsmattan så ofta”. Frågan du ställde var ”varför lägger ni ner så mycket tid på gräsmattan”. En fråga du upprepade gånger har bevisat att du är fullständigt ointresserad av att få ett svar på.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fast du har inte ställt frågan ”varför klipper ni gräsmattan så ofta”. Frågan du ställde var ”varför lägger ni ner så mycket tid på gräsmattan”. En fråga du upprepade gånger har bevisat att du är fullständigt ointresserad av att få ett svar på.
Kära lilla fsn.

Även konversationen mellan mig och dig startade med att du kom in med en tråkig attityd och sedan försöker vända det till att jag har börjat.
Jag väntar fortfarande på bilder på din fina gräsmatta (nej en beskrivning räcker inte).
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ska vi återgå till ämnet?
Det var väl vid inlägg 10-20 något det spårade ut och vid 219 som beviset kom och efter 228 som tråden bör ha ändrat namn eller låst?

Ni bara dividerar på ett tråkigt vis.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om du tycker att det är för mycket hårdytor i tätorter så kanske _det_ är något man skall ändra på? Kommunens ekologiska avtryck skall inte behöva räddas av att villaägare gör äng av sin tomter. Då kanske man måste tänka annorlunda vid stadsplaneringen
Du har helt rätt att i att kommunerna dvs invånarna som bor inom området och som röstar i kommunerna för länge sedan borde insett att det inte är hållbart med den stadsplanering som skett. Fast nu är det inte så och kommunen dvs invånarna får försöka kompensera för tidigare misstag. En äng är inte heller den enda lösning utan det finns många andra och vissa kommuner har också infört regler om hantering av t ex dagvatten för nybyggen.
Fast att öka klipplängden på gräsmattan är en av de absolut enklaste åtgärderna och en som är fullständigt reversibel.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Unikt namn
F fsn skrev:
Hur mycket tid har du tillbringat i Kina?
Inte nämnvärt. Själv?
 
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Inte nämnvärt. Själv?
Några månader.

Hade du varit där så hade du inte uttryckt dig lika korkat som du gör i denna tråden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Rekomenderar det här avsnittet från SVT:s En Vildare Värld med Anders Lundin
[länk]
Inspirerande. Jag kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att leka även i högt gräs 🙂. Precis som gubben i filmen så har jag ryckt en del oönskat såsom tistlar, och rotskott - kommer spara en ordnad kvadratmeter med brännässlor till vårsoppa och nässelfjärilen.
 
Unikt namn
F fsn skrev:
Några månader.

Hade du varit där så hade du inte uttryckt dig lika korkat som du gör i denna tråden.
Jasså? Varför då?
 
F fsn skrev:
Fast du har inte ställt frågan ”varför klipper ni gräsmattan så ofta”. Frågan du ställde var ”varför lägger ni ner så mycket tid på gräsmattan”. En fråga du upprepade gånger har bevisat att du är fullständigt ointresserad av att få ett svar på.
Jag tror vi släpper provokatören. Det kanske bara handlar om obegåvning i tänkandet (sic!).
 
elpaco elpaco skrev:
Jag tror vi släpper provokatören. Det kanske bara handlar om obegåvning i tänkandet (sic!).
Ja släpp det.
Ni kom in med tråkig attityd, fick svar på tal och försökte vända det till att det är jag som har en tråkig attityd. När det inte gick så blev det kortslutning i lilla hjärnan och ni fortsatte att gräva ner er i eran egen skitgrop.
Din kompis fsn har upprepade gånger påstått att jag inte är intresserad av att diskutera ämnet trots att det är hon själv som försöker provocera och omedvetet erkänner det i nedanstående inlägg.
F fsn skrev:
Men din lilla obetydliga tönt. Varför i hela helvete skall jag skicka bilder till dig på min gräsmatta? Det ligger inte i mitt intresse öht att skicka några bilder på min gräsmatta eller på nåt av våra övriga 3,2 ha heller för den delen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Ja släpp det.
Ni kom in med tråkig attityd, fick svar på tal och försökte vända det till att det är jag som har en tråkig attityd. När det inte gick så blev det kortslutning i lilla hjärnan och ni fortsatte att gräva ner er i eran egen skitgrop.
Din kompis fsn har upprepade gånger påstått att jag inte är intresserad av att diskutera ämnet trots att det är hon själv som försöker provocera och omedvetet erkänner det i nedanstående inlägg.
Men lilla obegåvad vännen, stackars liten. Det är nu 360 inlägg. Kan du leta fram ett enda av dessa där du påminner om, eller frågar efter svaret på din enda ursprungliga fråga? Du har redan erkänt att du inte var ute efter nåt svar alls utan bara ville leka lobbyist. Som ett lite troll, du är inte i närheten av att vara så begåvad som du själv tror. Men det kommer kanske när du torkat upp lite bakom öronen.

Jag får en jäkla lust att låna betesputsen och dra av våra öppna ytor med äng (eller ängspotential) bara för att visa dig vem som bestämmer över sin egen mark men så kommer jag på mig själv på allt jobb som är nerlagt så jag skiter nog i det. Är du en sån där liten stads-miljöpartist som tycker så förbannat mycket och ser det som att din insats för miljön är att tala om för andra vad dom skall göra eller vet du nåt och gör nåt öht? vet du tex hur mycket jobb det är att hålla för bördig mark någorlunda öppen och låg för att kallas äng? Det är betydligt mer tid nerlagt där än klippningen av gräsmattan kan jag tala om för dig. Frågan var ju hur vi orkar klippa gräsmattan och svaret på det är att det tar 20 minuter med den 10-skäriga cylinderklipparen och då jag inte är född på 90-talet så orkar jag det, det är tom på avkopplande och robotklipparen gör det helt utan arbetsinsats.
 
Redigerat:
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.