R Rkarlsson skrev:
Du försökte faktiskt provocera folk med att kalla de för rövhattar, men det har vi lagt bakom oss nu.

Din baktanke var ful, du kan bli förlåten om du skiter i vad folk gör med sitt liv.
Det som är viktigt för andra är oväsentligt för dig och vice versa.

Du vill inte klippa ok. Andra vill, det är också ok. :)
Rätt igen. Det blir lite som fiske, man vet att rövhattarna kommer att svälja betet och börja attackera med nonsens och höhö-kommentarer 😉. Men åter igen, jag har inte påstått att man är en rövhatt eller dylikt för att man klipper gräsmattan, det är kommentarerna från vissa människor...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
För min del finns noll risk att få vatten i källaren ;) Bor högst upp i en "håla"
Trots jag har rätt mycket klippt gräs så suger min trädgård nog upp mest vatten av alla normala tomter här. Har höga träd runt hela tomten bla en stor ek.
Medans man ser hos en del andra tomter att de inte ens rengör brunnen utanför sina hus, så det är väl ingen risk för någon här egentligen då det är en backe.

Största tomten i kvarteret är på 9000kvm, välklippt matta och enorm alle.

Men jag kan dock inte förstå att man bygger bostäder, eller för den delen något överhuvudtaget på mark där vatten kan eller kommer bli problem.
Ett exemplariskt exempel på vattenproblemen är halva Kristianstad. De har ju erfarat problemet några ggr =)
Vi har ingen källare men n=2 har liten bäring på generella problem eller för den delen på andra faktorer som involverar dagvatten. Tomter på 9000 kvadrat är ju inte heller så tätt mellan husen.

Nej att bygga på relativt ny fd sjöbotten eller i så låglänta områden kommer att bli dyrt och gör man det så måste man maximera förmågan att buffra vattnet. Vissa kommuner har det som krav.
 
J J Vos skrev:
Eller så tänker man lite djupare och kommer fram till att det finns mycket liv som du inte ser eller vet om. En välklippt gräsmatta och matbordet därunder har mycket mer liv i sig än du tror.
Med allt respekt!
Efter det intensiva, spännande, äventyrligt, roligt, lärorikt... och tillfredsställande... liv jag har haft, det härligaste jag upplever idag är just att sitta på den begränsade gräsmatta med plats för två långa bord, tillsammans med mina barn och vänner, äta en god middag med ett glas vin och ha utsikten efter den resterande och enorma gröna ytan framför oss fullt av liv med alla fruktträd, bärbuskar och naturligtvis, den höga gräsmattan med alla vilda och planterade blommor som tar emot tusentals pollinerare... Det är livet.
Så snacka inte bort din tid att undra om mitt liv... Jag skulle kunna skriva en bok om mitt liv som du förhoppningsvis skulle vara nyfiken på att läsa... (i fall du läser böcker med intressanta livs berättelser ...) Så åter igen, njuter jag av din kommentar.
Det är kanske är så att människorna som bara vet om sina "fina" gräsmattor, sin grill och sina öl, skulle behöva ge sig ut i världen och uppleva den "riktiga livet" som finns på dom flesta delar av denna fina jord utom på visa mycket begränsade platser... Eller inte bara Kanarieöarna, stranden och kanske nattklubben...
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
F
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Jag har följt din rekommendation och läst dina inlägg, ovanstående är de där du har citerat eller hänvisat till mig. Rätt så aggresivt från första början med tydliga försök till att provocera.
Oavsett vad du tror så skulle jag uppskatta mindre käbbel och mer bilder på folks gräsmattor, vårdade eller ovårdade. Hur ser din ut?
Jag har redogjort för hur mina 6-700 kvm gräsmatta ser ut, det står i ett av inläggen.
 
F fsn skrev:
Jag har redogjort för hur mina 6-700 kvm gräsmatta ser ut, det står i ett av inläggen.
Jag tror du fsn var något på spåren, avseende TS narrativ och retade upp hen. Det finns mycket mer viktigare saker att ta tag i än att peka finger åt husägares trädgårdar (ca 0,2 % av sveriges yta som kan antas vara gräsmatta), så som vår konsumtion och matvanor.
 
Unikt namn
trähandtag trähandtag skrev:
Det finns mycket mer viktigare saker att ta tag i
Men om vi bara fokuserar på de viktigare sakerna så kommer många låga frukter missas, och det blir även ett alibi för att vara passiv och upprepa mantrat "Det spelar ingen roll vad jag/Sverige gör, för USA och Kina blablabla".

Det är troligen enklare att övertyga medelsvensson att låta klövern blomma istället för att klippas kort, om han får klappa sig på axeln och känna sig som en miljöhjälte. Än att kritisera den brasilianska biffen på grillen och säga du borde cykla 4mil till jobbet istället för att ta din bensinbil.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men om vi bara fokuserar på de viktigare sakerna så kommer många låga frukter missas, och det blir även ett alibi för att vara passiv och upprepa mantrat "Det spelar ingen roll vad jag/Sverige gör, för USA och Kina blablabla".

Det är troligen enklare att övertyga medelsvensson att låta klövern blomma istället för att klippas kort, om han får klappa sig på axeln och känna sig som en miljöhjälte. Än att kritisera den brasilianska biffen på grillen och säga du borde cykla 4mil till jobbet istället för att ta din bensinbil.
Just klöver var ett dåligt exempel, då den växer o blommar på ytor klippta till ca 1 cm, vilket aldrig en hemmafixare klipper på, utan där är det högre. Det är mycket ogräs/blommor som finns i en helt vanlig gräsmatta och jag är inte säker på att större blommor är bättre bara för att den syns tydligare ur ett mänskligt perspektiv.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Håller med @Unikt namn, om man kan förklara varför lite klöver, brunört och smörblommor i gräsmattan är bra, även om det bara är några kvadratmeter, kanske kan göra folk mottagliga för de större sakerna som också behöver göras.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
trähandtag trähandtag skrev:
Just klöver var ett dåligt exempel, då den växer o blommar på ytor klippta till ca 1 cm, vilket aldrig en hemmafixare klipper på, utan där är det högre. Det är mycket ogräs/blommor som finns i en helt vanlig gräsmatta och jag är inte säker på att större blommor är bättre bara för att den syns tydligare ur ett mänskligt perspektiv.
Det finns om jag inte är ute och cyklar kort och lång klöver. Mina klöver i gräsmattan behöver åtminstonde 5-6cm för att slå knopp.

Men klövern var inte meningen att bokstavstolkas, det är en symbol för en liten enkel handling som gör viss skillnad men kräver mellan 0 och ingen uppoffring, tillskillnad från en livsomvälvande förändring som blir en berg att bestiga.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vi har ingen källare men n=2 har liten bäring på generella problem eller för den delen på andra faktorer som involverar dagvatten. Tomter på 9000 kvadrat är ju inte heller så tätt mellan husen.

Nej att bygga på relativt ny fd sjöbotten eller i så låglänta områden kommer att bli dyrt och gör man det så måste man maximera förmågan att buffra vattnet. Vissa kommuner har det som krav.
Jag har källare. Men där är fuktproblemen bortbyggda. Med hjälp av en stor altan med ett stort tak över så leds vattnet om ner i trädgården. Funderar på att bygga en vattensamling på något vis från det stupröret, att gräva ner en tank är lite mycket jobb men något hittar man väl på.
Annars på tomten är allt byggt så att vattnet leds snabbt bort till rännor och ner i avloppen :) Och i med jag rensar de brunnarna som är runt min tomt som man skall göra (ofta) så ser man ju när det är skyfall att vattnet faktiskt går ner i brunnarna medans hos en del grannar som nog inte fattar att de hjälper sig själva med att rensa dagvattenbrunnar så försvinner vattnet snabbare.

Huset med den stora tomten har huset i ena hörnan, det är nån gammal gård från slutet av 1800 och har såväl vad vi vet klippts och sköts genom alla åren (när man ser gamla bilder)

Kristianstad kan inte lägga som krav på nybyggen att de ska buffra vatten, utan kristianstad har skyddsvallar runt hela staden då det ligger under havsytan.
Här är ett exempel mitt i centrum 2002 om jag minns rätt.
Översvämmad gata med bilar i vatten under skylt "First Hotel Christian IV".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men om vi bara fokuserar på de viktigare sakerna så kommer många låga frukter missas, och det blir även ett alibi för att vara passiv och upprepa mantrat "Det spelar ingen roll vad jag/Sverige gör, för USA och Kina blablabla".

Det är troligen enklare att övertyga medelsvensson att låta klövern blomma istället för att klippas kort, om han får klappa sig på axeln och känna sig som en miljöhjälte. Än att kritisera den brasilianska biffen på grillen och säga du borde cykla 4mil till jobbet istället för att ta din bensinbil.
Hur mycket tid har du tillbringat i Kina?
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Om man har en tråkig attityd och blir kränkt när man får svar på tal så finns det nog tyvärr få forum där klimatet passar.
Jag håller med om 200m2 gräsmattorna, men det är ju inte det vi har diskuterat här eller hur?
Hursomhelst, jag är inte intresserad av att tjafsa fram och tillbaka - så låt oss gå vidare.
Jag är inte det minsta kränkt. Jag tycker ståndpunkten du representerar är extremt löjlig. Med alla problem vi har i samhället, ekologiska som andra, så är det extremt felriktat fokus att gnälla på att folk klipper sitt gräs.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.