F
Bjor Bjor skrev:
Jag pratade inte om en park, läs först skriv sen. Finns många ytor som klipsk som inte är en park

Och nej, går går inte till frisör. Onödig kostnad. Vad har det med en gräsmatta att göra???
Bjor Bjor skrev:
Jag pratade inte om en park, läs först skriv sen. Finns många ytor som klipsk som inte är en park

Och nej, går går inte till frisör. Onödig kostnad. Vad har det med en gräsmatta att göra???
I inlägg #260 svarar du att parker och andra gräsytor skall göras om till äng. Frågor på det?

Frisör eller inte, klipper du håret på nåt sätt? Det är just det här med att jag hävdar att vildväxt ser ovårdat ut i fel sammanhang och drar en parallell till att man själv ser ut som en uteliggare. Det kanske var för långsökt.
 
F
Bjor Bjor skrev:
Vissa trycker ängar ser ut som ovårdade getton och en del ser gräsmattor som otroligt tråkig och steril ut. Alla har sin egen smak. Tur nog bor jag inte i ett stelt villaområde, något hus finns det, hela 3st. Men där har jag planterat stora buskar och är storsa träd med busksr åt andra håll så slipper se dom. Nu bygger jag en hög stenmur med växter på åt det sista hållet.
Vad bra för dig, och för dina grannar så dom slipper se det obehagliga. Men kan hålla med om att det passar bättre med lite vildvuxet på vissa fastigheter. Dock… en välklippt gräsmatta funkar överallt.
 
Redigerat av moderator:
F fsn skrev:
Vad bra för dig, och för dina grannar så dom slipper se det obehagliga. Men kan hålla med om att det passar bättre med lite vildvuxet på vissa fastigheter. Dock… en välklippt gräsmatta funkar överallt. Hela tråden är en trolltråd. Är användaren @Naturlig obegåvning ditt ”trollkonto”?
Tycker jag inte att den är, har svårt att se detta som trollning för då hade den stängts ner för länge sedan...
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker jag inte att den är, har svårt att se detta som trollning för då hade den stängts ner för länge sedan...
Njaa, håller inte helt med. Läs rubriken, där ställs en fråga men det var absolut inte en fråga som TS ville ha svar på utan ville trolla sig framåt. Utifrån rubrikens frågeställning så kan du ju också titta på vad som markerades som bästa svar, inget som direkt svarar på frågan utan en till som fortsätter trycka på att inklämt mellan kärnvapenkrig och folkmord kommer ”klippa gräsmattan”. Det är troll enligt mig.
 
F fsn skrev:
Njaa, håller inte helt med. Läs rubriken, där ställs en fråga men det var absolut inte en fråga som TS ville ha svar på utan ville trolla sig framåt. Utifrån rubrikens frågeställning så kan du ju också titta på vad som markerades som bästa svar, inget som direkt svarar på frågan utan en till som fortsätter trycka på att inklämt mellan kärnvapenkrig och folkmord kommer ”klippa gräsmattan”. Det är troll enligt mig.
Det finns många andra användare som svara också, är dessa troll?
 
F fsn skrev:
Vad bra för dig, och för dina grannar så dom slipper se det obehagliga. Men kan hålla med om att det passar bättre med lite vildvuxet på vissa fastigheter. Dock… en välklippt gräsmatta funkar överallt. Hela tråden är en trolltråd. Är användaren @Naturlig obegåvning ditt ”trollkonto”?
En välklippt gräsmatta fungerar ju faktiskt inte överallt. De gräsytor som min kommun envisades med att klippa i juni i år när vi inte fått regn på fyra veckor har fortfarande inte återhämtat sig efter torkan.

De mindre klippta ytorna däremot såg gröna och friska ut både i torka och nu i ständigt regn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns många andra användare som svara också, är dessa troll?
Nä, trådens syfte, alltså TS är troll.
 
F fsn skrev:
Nä, trådens syfte, alltså TS är troll.
Nej, det tycker jag inte. Det är ett intressant och aktuellt ämne som lyfts ganska ofta på senare år.

Jag hade tex inte någon koll på fakta bakom grönytor , blommor och bin och vad som påverkar ekosystemet och är vilket håll det går på vårt jordklot just nu.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
En välklippt gräsmatta fungerar ju faktiskt inte överallt. De gräsytor som min kommun envisades med att klippa i juni i år när vi inte fått regn på fyra veckor har fortfarande inte återhämtat sig efter torkan.

De mindre klippta ytorna däremot såg gröna och friska ut både i torka och nu i ständigt regn.
Ja, så är det. Jag har två olika klipphöjder. En del av gräsmattan klipper jag på robotens lägsta och den brände också i Juni men har ”regnat sig grön” med råge nu. Den andra klipper jag på bohemiska 5cm och den var aldrig ens i närheten av att bli brun.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Det är klart man håller gräsmattan klippt och prydlig. Man vill ju inte vara en slashas. Ungefär som att man håller hemmet välstädat och dammsuget 😀

En gång i veckan är lagom intervaller för både gräsklippning och dammsugning.

Och precis som man håller insidan av huset fritt från sopor och skräp så håller man trädgården fritt från bilvrak, skrot och sopor.
 
  • Gilla
MickeTyr och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag fattar ingenting av ditt konstiga svar. Om man klipper sin gräsmatta en gång i veckan är man en konspirationsteoretiker med pk-fasoner som samtidigt är en ekologisk bov? Varför inte bara förbjuda gräsmattor om du känner så? Nättroll som sagt .. herregud.
För enkelt svar... Om man förbjuder fälla träd, då förlorar skogsägaren sina miljoner... Om man likaså förbjuder gräsmattor, förlorar trädgårdsfixaren sin sysselsättning... o s v... o s v... o s v...
Allt handlar om sitt eget revir.
Om det skulle vara så att miljökatastrofen inträffar, då förlorar de flesta sitt arbete, panik uppstår... och då tycker vi ledsna och ångerfulla att vi gjorde fel. Men några kommer ändå att känna på katastrofen... D v s, nya revir kommer att uppstå... Sannolikheten är stor att vi aldrig kommer att lära oss någonting av våra misstag.
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Är fokus på att maximera antal insekter är jag inte säker på att en äng är det bästa! Sedan kan man fundera på vad som minimeras när en äng anläggs! En gräsmatta växer på höjden hela tiden och binder in CO2- min bedömning att ny jord bildas mellan 0,5 och 1 cm per år. Här i Skåne har de flesta jordarna används till jordbruk i ca 4000 år, där säd och strå tas om hand, dvs jordbildningen är nästan noll.

Stör mig på att fanatikerna anser att en gräsmatta är steril. Det finns så innihoppasan många olika sorters ogräs, som blommar. Det som på avstånd kan se ut som bara gräs är aldrig bara gräs, men det är ju inte lätt att klampa in på grannens gräsmatta och detaljstudera.
 
F fsn skrev:
I inlägg #260 svarar du att parker och andra gräsytor skall göras om till äng. Frågor på det?

Frisör eller inte, klipper du håret på nåt sätt? Det är just det här med att jag hävdar att vildväxt ser ovårdat ut i fel sammanhang och drar en parallell till att man själv ser ut som en uteliggare. Det kanske var för långsökt.
Där menade jag park som inte utnyttjas till nå annat än att någon klipper gräset, så det finns olika sorters park. En för klippandes skull och en där folk vistas, jag var lite otydlig vad jag syftade på. Men allt ska klippas idag. Tänk att man klarade sig förut på 1800-talet och tidigare utan att allt skulle vara klipt gräsmatta, men det är där det här ivriga klippande kommer ifrån. Det ansågs som lite finare, exklusivt att ha en klippt gräsmatta. Och så tycket många fortfarande idag.

Jag klipper själv, varför betala någon för det man kan göra själv? Men många gör det, till och med har folk som klipper gräsmattan åt dom.
 
F fsn skrev:
Vad bra för dig, och för dina grannar så dom slipper se det obehagliga. Men kan hålla med om att det passar bättre med lite vildvuxet på vissa fastigheter. Dock… en välklippt gräsmatta funkar överallt. Hela tråden är en trolltråd. Är användaren @Naturlig obegåvning ditt ”trollkonto”?
Du är sådna som förstör sådna har forum. Synd att ni får vara medlem.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Stör mig på att fanatikerna anser att en gräsmatta är steril. Det finns så innihoppasan många olika sorters ogräs, som blommar. Det som på avstånd kan se ut som bara gräs är aldrig bara gräs, men det är ju inte lätt att klampa in på grannens gräsmatta och detaljstudera.
Det beror på hur man sköter sin gräsmatta. Det finns många som gör allt de kan för att utrota klöver, maskrosor och andra typiska gräsmatteblommor från gräsmattan. Då blir det näst intill monokultur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.