Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har någon/några påstått att det ska vara en djungel i stan/byhålan de bor?
Ja, om än inte med det uttrycket så ja.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja, om än inte med det uttrycket så ja.
Det är din tolkning, kanske inte andras och absolut inte min.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är din tolkning, kanske inte andras och absolut inte min.
Du kanske också gillar oklippt högt gräs och vildvuxet. Det är helt ok att tycka så. Jag relaterar det till ovårdad djungel :)
 
R Rkarlsson skrev:
Du kanske också gillar oklippt högt gräs och vildvuxet. Det är helt ok att tycka så. Jag relaterar det till ovårdad djungel :)
Nja, jag gillar en balans, ej överdrivet åt något håll och det verkar vara ganska vanligt. Vissa får ståfräs av en 5000m2 nyrakad gräsmatta och andra av en vacker blomsteräng...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, jag gillar en balans, ej överdrivet åt något håll och det verkar vara ganska vanligt. Vissa får ståfräs av en 5000m2 nyrakad gräsmatta och andra av en vacker blomsteräng...
5000kvm?? Hur stor är en golfbana? En riktigt välskött golfbana är otroligt vacker.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, jag gillar en balans, ej överdrivet åt något håll och det verkar vara ganska vanligt. Vissa får ståfräs av en 5000m2 nyrakad gräsmatta och andra av en vacker blomsteräng...
Ok.
Vi gillar olika. En helt tomt helt platt och enbart gräs kan ha sin charm med rätt hus. Medans den samtidigt kan bli riktigt läcker med blomplanteringar i allsköns färger fast inte vildvuxet.

Det som vi var inne på nu var utanför våra trädgårdar där jag personligen kan tycka att det är viktigare med ett tilltalande utseende för en stads eller bys attraktion. Om allt blir vildvuxna ängar så blir nog folk mindre imponerade. (den stora skalan)

Men till trädgården så en välklippt matta med fina planteringar gillar jag. Det finns ju en bild högre upp som tilltalar mig.

Detta är med snyggt enl mig
Välskött trädgård med frodig grönska, färgglada blommor, prydligt klippt gräsmatta och dekorativa trädgårdsklot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeTyr och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag tänker på denna typ av ytor, som lika gärna skulle kunna slås en gång per år så att någon enstaka blomma kunde växa upp, istället för att klippas på schema kontinuerligt under sommaren och förbli en trist gräsöken mellan två på och av-farter till motorvägen.
Uppskattar att det rör sig om ca 10000kvm bara på den här sidan.
Landsväg med avfartsramp, markeringsskylt, gräs, lastbil i rörelse, träd, solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här spelar ingen boll, picnicar eller hänger. Ytan används framförallt av ungdomar som kastar ut sina uttjänta gaspatroner när de är på väg in mot stan.

Äng är i min värld inte synonymt med en vildvuxen yta där asp och björk-sly tillåts härja fritt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tänker på denna typ av ytor, som lika gärna skulle kunna slås en gång per år så att någon enstaka blomma kunde växa upp, istället för att klippas på schema kontinuerligt under sommaren och förbli en trist gräsöken mellan två på och av-farter till motorvägen.
Uppskattar att det rör sig om ca 10000kvm bara på den här sidan.
[bild]

Här spelar ingen boll, picnicar eller hänger. Ytan används framförallt av ungdomar som kastar ut sina uttjänta gaspatroner när de är på väg in mot stan.

Äng är i min värld inte synonymt med en vildvuxen yta där asp och björk-sly tillåts härja fritt.
På en sån yta är det bättre med träd pga blåsten.
Såhär ser en påfart ut hos oss, den är dock klippt längre ut nu.

Man kan inte låta det växa hela vägen inpå vägen, minst 3-4 meter bör det vara klippt. Denna påfart används som en soptipp när den inte klipps.
Och när de väl då ska klippa den med sin radiostyrda robot så slår den genom burkar, soppåsar, metaller och dylikt skit :)
Asfalterad väg som svänger, skog runtomkring, solig dag, inga fordon eller personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur ser ni förresten på parker och andra allmänna gräsytor, ska vi skita i att klippa där också?
Om det är ytor som används av picknickare och bollkickare tycker jag att man ska klippa.

Är det ytor som ingen någonsin använder tycker jag det är vansinne att lägga tid och pengar på att klippa dem. Där tycker jag att man antingen ska sköta ytorna som ängsmark eller plantera någon lämplig marktäckande perenn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Bjor Bjor skrev:
Det finns gräsmattor intill vägar, rondeller, cykelbanor mm. Men du tänket bara på en vanlig park. Titta lite mer vart det finns klippta gräsmattor så märker du säkert myckecket onödiga ytor. Och onödig kostnad för kommunerna som dom kan lägga på dom parkerna som används.
Kan det vara för att grönytor intill vägar, rondeller, cykelbanor mm inte är en Park? Inte ens en ovanlig park (bara för att du kallade en park för ”en vanlig park”). Det kan på sin höjd kallas biyta och det förekommer i mer eller mindre klippt utförande och rätt snabbt ser det ut som ett ovårdat getto om ingen håller efter det.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur ser ni förresten på parker och andra allmänna gräsytor, ska vi skita i att klippa där också?
En blandning av olika typer av ytor är bäst, åtminstone i parker med någorlunda stor areal. Klippta ytor behövs för att ge folk möjlighet att spela brännboll och kubb, att ha picknick med mera. Men det hindrar inte att man också har delar som sköts som blomsteräng, och delar som tillåts växa igen med buskage och större träd.
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Om du menar "sen när slutade vi klippa skiten ur våra gräsmattor för att istället låta den blomma och därmed gynna insekter som tar hand om pollinering eller är viktig föda uppåt i näringskedjan".. Så tror jag att ljuset börjat gå upp för många sedan några år tillbaka. Sen finns det alltid en stadig procent konspirationsteoretiker, nättroll eller bara rövhattar, som står rakryggade i kampen mot den här typen av pk-fasoner.
elpaco elpaco skrev:
Jag fattar ingenting av ditt konstiga svar. Om man klipper sin gräsmatta en gång i veckan är man en konspirationsteoretiker med pk-fasoner som samtidigt är en ekologisk bov? Varför inte bara förbjuda gräsmattor om du känner så? Nättroll som sagt .. herregud.
Ingen fara att du inte fattar, jag ska förklara här:
Jag svarade på din fråga "Sedan när har vi ovårdade trädgårdar för insekters skull?" vilken jag inte uppfattar som en seriös fråga utan snarare ett påstående från dig, att de som säger att de inte klipper gräsmattan för att gynna insekter inte talar sanning.
Det är många i den här tråden som inte verkar vara intresserade av att diskutera ämnet utan snarare hellre postar den här typen av "höhö"-kommentarer. Rekommendationer om att inte klippa sin gräsmatta lika ofta vill man inte förstå överhuvudtaget och beter sig som att det här är någon slags konspiration och att det finns en dold agenda.
Slutligen till dig och trollsvansen, klipp era gräsmattor så ofta ni vill och lägg gärna upp lite bilder med så att vi andra kan få tycka att ni har lite rätt. Skriv vad ni känner för men räkna även med att höhö-kommentarer och spela-dum kommer att bemötas med någon form av sågning från mig ;)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
engs
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Om det är ytor som används av picknickare och bollkickare tycker jag att man ska klippa.

Är det ytor som ingen någonsin använder tycker jag det är vansinne att lägga tid och pengar på att klippa dem. Där tycker jag att man antingen ska sköta ytorna som ängsmark eller plantera någon lämplig marktäckande perenn.
Så gjorde kommunen här för några år sen, eller, vilka grönytor som användes eller ej visste de nog inte. Så de slutade klippa och satte upp lappar man skulle säga om de användes så det var olämpligt. Men vet inte om det rann ut i sanden eller de fick klagomål på i princip alla för nu verkar de klippa som vanligt. Vad jag sett.

Dock lämnar de öar med blommor tills de blommat över, har jag sett.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, i anslutning till byggnader ser det jävligt ovårdat ut. Hur var det nu, går du till frisören? Göteborg är en rätt normal kommun (fast lite för hög andel sossar, kommunister och Miljömuppar utan verklighetsförankring). parker är definierade som en rekreationsyta för medborgare, företrädesvis de som betalar skatt då, alltså inte fästingar och mördarsniglar. Och hade du varit i nån av nämnda parker så hade du varit medveten om att det är större andel oklippt än klippt i både Central Park och Slottsskogen. Även en hel del asfalterat men det är väl inga problem, det absolut värsta mänskligheten kan göra verkar vara att klippa gräset.
Jag pratade inte om en park, läs först skriv sen. Finns många ytor som klipsk som inte är en park

Och nej, går går inte till frisör. Onödig kostnad. Vad har det med en gräsmatta att göra???
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan det vara för att grönytor intill vägar, rondeller, cykelbanor mm inte är en Park? Inte ens en ovanlig park (bara för att du kallade en park för ”en vanlig park”). Det kan på sin höjd kallas biyta och det förekommer i mer eller mindre klippt utförande och rätt snabbt ser det ut som ett ovårdat getto om ingen håller efter det.
Vissa trycker ängar ser ut som ovårdade getton och en del ser gräsmattor som otroligt tråkig och steril ut. Alla har sin egen smak. Tur nog bor jag inte i ett stelt villaområde, något hus finns det, hela 3st. Men där har jag planterat stora buskar och är storsa träd med busksr åt andra håll så slipper se dom. Nu bygger jag en hög stenmur med växter på åt det sista hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.