Har en Autoterm varmvattenberedare 200 vx som börjat läcka. Hållt imponerande 31 år. Nu börjat läcka från beredaren, vatten rinner ut här
(pilen) Två kontakterna ansluter svagström. Verkar ansluta till en metallstång som går innanför aluminiumet och gör en böj tillbaks till så att flatstiften ansluts på bägge. Är håltagning på plattan för två bult varav den längst ner syns högst upp på bild. Vad är det för något?
(pilen) Två kontakterna ansluter svagström. Verkar ansluta till en metallstång som går innanför aluminiumet och gör en böj tillbaks till så att flatstiften ansluts på bägge. Är håltagning på plattan för två bult varav den längst ner syns högst upp på bild. Vad är det för något?
Jepp det är en VVB med värmesköldar ( 3 st ) som sitter fast med 2 bultar svetsade i tanken och muttrar, så inga hål för någom elpatron in i tanken. I den nerde delen på fotot ser det lite anfrätt ut och är nog så att infästningen av bulten rostat sönder där, sä börja inte att lossa något, utan se till att få tag i en ny VVB.
Hur rostskdan ser ut, är svårt utan att ta isär, kan du bli att bult/mutter rostat ihop och bulten lossar från tanken med srort hål. Annars kan man ta bort en sköld och ha 2, det räcker med 2 kW. Går det känna på muttern och den lossar bra, och se hur det ser ut på tanken. Kan det gå att med en gummimattsbit 2 mm och ca 5 cm dim lägga mellan sköld och tank så det tätar. Men pass på då så inte bulten dras för hårt, så den lossar från tanken. Dom med sköldar är riktigt bra. Finns vad jag vet bara den här
https://metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/vlm-k/focus-vlm-200k
Hur rostskdan ser ut, är svårt utan att ta isär, kan du bli att bult/mutter rostat ihop och bulten lossar från tanken med srort hål. Annars kan man ta bort en sköld och ha 2, det räcker med 2 kW. Går det känna på muttern och den lossar bra, och se hur det ser ut på tanken. Kan det gå att med en gummimattsbit 2 mm och ca 5 cm dim lägga mellan sköld och tank så det tätar. Men pass på då så inte bulten dras för hårt, så den lossar från tanken. Dom med sköldar är riktigt bra. Finns vad jag vet bara den här
https://metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/vlm-k/focus-vlm-200k
Tack, nätet är fantastiskt emellanåt. Jag har varit frestad att dra åt den understa muttern, men var just rädd för att det släpper helt. Den nedersta verkar dock ha en annan uppgift än den som är överst på bilden (och en till över den som inte syns på bild), men det kan vara korrosion som ger den ett annat utseende. Trodde att metallhöljet som sitter utanpå var en enda, men det är således tre delar som sitter i samma bultar?
Om det är möjligt så skulle jag vilja plåga vvb en tid till för att därefter göra en fullständig nyinstallation av värmepump. Nu har jag en separat IVT värmepump parat med Autoterm elpanna med beredare som spets värme. Värmepumpen går oklanderligt.Den har gått 25 år och panna med beredare i 31.
Är följande steg att vidta?
1. Tömma varmvattenberedare helt
2. Skruva loss de tre muttrarna och lossa plattorna
3. Sätta gummimatte biten under hela plattan
4 Dra åt och hoppas på det bästa...
Kan det också vara bra att efter slipning och aceton använda kemiskt stål där det läcker?
Det är väl starkström i de två ledningarna som går till värmaren??
Om det är möjligt så skulle jag vilja plåga vvb en tid till för att därefter göra en fullständig nyinstallation av värmepump. Nu har jag en separat IVT värmepump parat med Autoterm elpanna med beredare som spets värme. Värmepumpen går oklanderligt.Den har gått 25 år och panna med beredare i 31.
Kan det också vara bra att efter slipning och aceton använda kemiskt stål där det läcker?
Inser nu efter stt ha tagit bort mer av isoleringen att det är det är tre olika värmeplattor som sitter på olika sidor av beredaren.C c_johansson100 skrev:Tack, nätet är fantastiskt emellanåt. Jag har varit frestad att dra åt den understa muttern, men var just rädd för att det släpper helt. Den nedersta verkar dock ha en annan uppgift än den som är överst på bilden (och en till över den som inte syns på bild), men det kan vara korrosion som ger den ett annat utseende. Trodde att metallhöljet som sitter utanpå var en enda, men det är således tre delar som sitter i samma bultar?
Jepp, brukar vara det med 3 st plattor och är på 1 kW styck 230 V. Dom plattor som jag sett, har 2 st bultar för att fästa, kan vara på andra sorter. Så att lossa muttrarna så var lite försiktig, men troligtvis är det en mindre rostläcka. Inte sätta en packning under hela plattan, det kan bli att det inte blir press på den och täta. Du får se var läckan är och hur den är i placeringen , till troligtvis den svetsade bulten. Då bör det bara vara ca 5 cm utanför den med packningen. Dra sedan måttligt på bulten. Ingen som kan säga hur det är under, bara ta bort för att få fakta.
Tömma beredaren måste du göra och framför allt, ta sandpapper eller smärgelduk för att få bort rost och ev flagor innan packning sätts dit.
Tömma beredaren måste du göra och framför allt, ta sandpapper eller smärgelduk för att få bort rost och ev flagor innan packning sätts dit.
Tänker att gummi under värmeplattan kan vara lurigt, men det kanske inte blir så hög temperatur att den riskerar smälta? Kemiskt stål som armeras och fördelas jämnt under hela plattan för att skapa jämnt tryck och förebygga framtida läckor är inte det ett alternativ? Kan ju också, som påpekats, koppla bort elen till plattan så uppstår inga problem med gummitJ jonaserik skrev:Jepp, brukar vara det med 3 st plattor och är på 1 kW styck 230 V. Dom plattor som jag sett, har 2 st bultar för att fästa, kan vara på andra sorter. Så att lossa muttrarna så var lite försiktig, men troligtvis är det en mindre rostläcka. Inte sätta en packning under hela plattan, det kan bli att det inte blir press på den och täta. Du får se var läckan är och hur den är i placeringen , till troligtvis den svetsade bulten. Då bör det bara vara ca 5 cm utanför den med packningen. Dra sedan måttligt på bulten. Ingen som kan säga hur det är under, bara ta bort för att få fakta.
Redigerat:
En gummiduk på ca 2 mm duger gott och tål värmen, det med att försöka få till med något keramiskt kan du glömma, då ska det vara plåtrent. Så det som föreslagits är inte något för framtiden utan en akut åtgärd. Så det blir jag en ny VVB och med yttre plåtar så klarar sig den längre.
Då får det bli så. Hade annars tänkt att slipa rent och acetonat. Utifrån din erfarenhet, kan en gummilagning klara några veckor i avvaktan på ny installation? Önskar ta in offerter på ny värmepump.J jonaserik skrev:
Ett ytterligare alternativ skulle kunna vara att koppla in en ny mindre värmeberedare och i framtiden ersätta allt med en komplett värmepump när nuvarande klappar ihop. (Den befintliga värmepumpen har relativt få drifttimmar, har undvikit att köra den sommartid för att slippa ideliga start o stopp på kompressorn). Är singelboende och kan därför klara mig några år med vvb på 100 l i avvaktan på att bef pump ger sig.
Den kan klara sig flera månader, kanske år, allt är beroende på hur mycket det rostar, så ingen oro för det. Med en akut lösning har du ingen brådska. Nu har nog din VVB paserat datumet för länge sedan och är nog anfrätt både här och där. Tid för en ny, men tänk till lite, en 200 liters är inte fel.
Stort tack till er båda. Återkommer och redovisar utfallet!