Hej,

Vi har två eluttag som det kan komma en liten knäpp från ibland. En tid för ett bra tag sen kom det från det ena men det lyckades jag förtränga. Nu har det börjat från ett annat uttag som sitter i samma rum men som faktiskt inte tillhör samma säkring. Jag har tagit av plasthöljena men allt ser ut att vara i sin ordning när man bara tittar på det, jag stängde av uttagen med säkringarna och kände så trådarna sat fast och det gör dom. I det uttaget som nyligen börjat knäppa var det en hel del slipdamm från väggspackel... det kan inte göra så det blir något slags överslag?

När jag drar mig till minnes tycker jag mig t.o.m. ha sett ett litet "ljussken" från första uttaget när jag hörde en knäpp för länge sen :S

Någon som har någon gissning om vad det kan vara...?

(Jag har redan ringt elektrikern men han hade inte tid att komma förrän om ett par dagar, men det hela känns ju lite olustigt så jag var tvungen att skriva av mig lite här)

Metall eller plastdosa bakom? Hos mig var alla dosor och rör mellan dom (allt i metall) kopplat till fasen av misstag vilket gjorde att det kunde bli kortis mellan jord och fas.

Annars, byt uttag. Dom borde vara lite brända om det blir överslag någonstans.

Ett "knäpp" och ett "ljussken" kan vara en överspänning som kan inträffa t.ex vid åska. Men jag tror inte det åskar i skåne just nu va?

Finns det lite större motorer eller andra större förbrukare som går av och till? Det kanske kan räcka med en kass kompressor till kylen!? Men det kan också vara kopplingsöverspänningar utifrån.

Eller så är det något helt annat. Du får fortsätta observera detta och försöka ringa in felkällan lite.

Kan ju även vara något som sitter väldigt tajt monterat i och omkring uttagen så att växlingar i temperatur och luftfuktighet får saker och ting att låta när det rör på sig.

Händer detta bara när du sätter i en förbrukare?

Hej!

Ett uttag är ganska nytt och består mest av plast, det andra uttaget är äldre vars isolerande innerdel består av keramik. Fram till uttagen går vanliga vp-rör.

Nej, det är ingen åska i luften just nu... Nej, det finns inga större elförbrukare anslutna till eller i närheten av dessa uttag som slås av och på. Däremot sitter en äldre tjock-TV i ett annat uttag i detta rummet, men det uttaget knäpper inte. Kyl och frys är bara ett år gamla...

Knäppandet händer inte bara när det är så kallt som det är nu, så jag tror inte det har med rörelser i huset att göra.

Nej, det knäpper inte när jag sätter i en förbrukare utan när som helst annars...

Tricky one! :O Men jag uppskattar alla idéer!

Elluttag skall normalt vara tysta och inte ge ljussken ifrån sig....;)

Glappkontakt ? Överslag pga skräp i dosan (damm + fukt) ?

Sen kan ju ljud komma via röret i sig från ngn annan stans ,

Har du värmepump & vattenburen värme kan det vara värmerören som knäpper....

men då lär det inte bli några ljuseffekter....

Redigerat:
Nej, det ska ju normalt inte göra det... :S

Som jag skrev i början var det väldigt mycket slipdamm från väggspackel innanför plastytterhöljet på det ena uttaget, om detta kan göra så det blir överslag (fast fukt är där inte)?

Vi har haft elektriker hos oss nu och glappkontakt var hans enda förklaring så han spände skruvarna som håller trådarna lite extra. Han tyckte också att vi skulle byta ett av uttagen som var gammaldags där inte blecken i uttaget trycker så hårt mot stickkontakten som de borde göra.

Han sa dessutom att en annan förklaring skulle kunna vara om en granne har en stor förbrukare som gör att det blir spänningsspikar i nätet.

Jo, vi har förvisso värmepump, men ljuden kommer inte från rören.

Det måste vara en jävel till förbrukare som grannen har om den gör att det bli överslag i dina uttag... :D

ullberg
funkisen skrev:
Det måste vara en jävel till förbrukare som grannen har om den gör att det bli överslag i dina uttag... :D
Ett helt hönshus kanske ;)

Börjar bli lite uttjatad, jag vet, men ursprungshistorien är så fantastisk!

/U

Jag har varit med om knäppande från dåliga petskydd i uttag men det låter osannolikt när det är två helt olika uttag.

Tja, vad vet jag om överslag, det var en elektriker som sa att det skulle kunna vara så. Men det hade ju inte varit första gången i världshistorien som en hantverkare hade fel...

Vad är det i ursprungshistorien som är så fantastiskt?!

ullberg
Skånepåg skrev:
Vad är det i ursprungshistorien som är så fantastiskt?!
Sorry, syftningsfel, från min sida. Det finns en gammal tråd om någon som hade en horribel förbrukning där det visade sig att grannen tjuvade ström till sitt hönshus. Och ibland när stora oförklarliga laster diskuteras (som den din granne skulle behövt ha, dock ej tjuvad denna gång) brukar detta hönshus komma med som referens.

/U

ullberg skrev:
Sorry, syftningsfel, från min sida. Det finns en gammal tråd om någon som hade en horribel förbrukning där det visade sig att grannen tjuvade ström till sitt hönshus. Och ibland när stora oförklarliga laster diskuteras (som den din granne skulle behövt ha, dock ej tjuvad denna gång) brukar detta hönshus komma med som referens.

/U
Aha, då förstår jag! Det är ju kul med sådana grejor som lever kvar... d^_^b

Skånepåg skrev:
Som jag skrev i början var det väldigt mycket slipdamm från väggspackel innanför plastytterhöljet på det ena uttaget, om detta kan göra så det blir överslag (fast fukt är där inte)?

Vi har haft elektriker hos oss nu och glappkontakt var hans enda förklaring så han spände skruvarna som håller trådarna lite extra. Han tyckte också att vi skulle byta ett av uttagen som var gammaldags där inte blecken i uttaget trycker så hårt mot stickkontakten som de borde göra.

Han sa dessutom att en annan förklaring skulle kunna vara om en granne har en stor förbrukare som gör att det blir spänningsspikar i nätet.
Om du bryter strömmen till ett uttag så kan du med fördel dammsuga i/kring uttaget. Använd gärna dammsugarmunstycke/rör av plast så blir det inte fyrverkeri ifall du stängt av fel säkring.

funkisen skrev:
Snarast att det bara är en last som ger rejäla spikar utan att det också finns andra laster som äter upp spikarna.

ullberg skrev:
Ett helt hönshus kanske ;)

Börjar bli lite uttjatad, jag vet, men ursprungshistorien är så fantastisk!
Den storyn kommer nog aldrig bli för uttjatad d^_^b:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.