Tomture61
useless useless skrev:
Så har man ju byggt sen man började med plast på 60-70-talet. Så länge skruven sitter kvar är det helt tätt. Tar man bort skruven händer ingenting eftersom hålet på 4 kvadratmillimeter inte har någon som helst påverkan såvida du inte av någon konstig anledning skulle ha ett väldigt kraftigt övertryck i huset.
Har inte FTX i huset , har en FLVP . Dvs jag kan ej balansera graden av undertryck i huset .
När huset var nytt fick man trycka ordentligt på ytterdörren för att öppna .
Vartefter har elinstallation och tätningslister för fönster / dörrar åldrats .

Mitt lösvirkes byggda garage är mycket bättre konstruerat än mitt bostadshus .
Installationsskickt för el , OSB + gips , råspont på taket , bättre isolerat/konstruerat i hörnen på ytterväggar .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har inte FTX i huset , har en FLVP . Dvs jag kan ej balansera graden av undertryck i huset .
När huset var nytt fick man trycka ordentligt på ytterdörren för att öppna .
Vartefter har elinstallation och tätningslister för fönster / dörrar åldrats .
Med andra ord helt riskfritt att dra några skruvar i väggen.
 
Tomture61
useless useless skrev:
Med andra ord helt riskfritt att dra några skruvar i väggen.
En grabb gissning , kanske .
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Nytt_användarnamn_2024_12 skrev:
En vanlig innerdörr stoppar inga brandgaser den som tror det kan helt enkelt ingett om byggnation eller bränder..
Tog en titt på dörren in till köket.. det står A30 på den (skall stå emot brand i 30 minuter.)
Har även brandspjäll i köksfläkten som stänger den vid 85-90 grader med en smältsäkring.
Tror nog de flesta innerdörrar klarar A15 och många A30. A60 så krävs det lite kraftigare grejor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.