Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Inte speciellt länge då det är ingen tätning mellan karm och dörrblad samt att man i morderna hus har ventilerad tröskel alltså helt öppet undertill..
Hade dessa dörrar motstått brand och brandgaser så hade dom varit klassade..
Vilket de allra flesta innerdörrar i småhus inte är..


Det handlar inte om att nedvärdera utan att han kommer med ett påstående utan några belägg har bett om fakta ett antal gånger men inte fått, utan bara korta felaktiga påståenden..
Så personen i fråga har helt enkelt sagt något denne inte kan backa upp med fakta, då är det inte jag egentligen som ska motbevisa.
Men nu har jag gjort det och personen i fråga har inte kommit med något som styrker hans påstående så saken är klar😊
T o m en utbildad rökdykare har svarat dig med vikten av att stänga dörrar vid brand - vad är det för fakta du egentligen efterfrågar?😉

/Krille
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
K Krille4 skrev:
T o m en utbildad rökdykare har svarat dig med vikten av att stänga dörrar vid brand - vad är det för fakta du egentligen efterfrågar?😉

/Krille
Om du läser mina inlägg så ser du vad jag anser vara fel tänker inte upprepa mig för femti elfte gången😊
 
anders07 anders07 skrev:
Jag är utbildad rökdykare och bland det första man får lära sig är att stänga alla dörrar efter sig.
Det är för att förhindra spridning och drag som ger branden mer syre.
Rökgaser som läcker in genom en dörrkarm är det minsta av dina bekymmer om du är fast i ett brinnande hus.
Kan bara hålla med (rökdykare sen 80 talet och fortfarande i tjänst)
Öppna dörrar släpper ut rök och in med nytt syre.
En stängd dörr även om den inte är klassad kommer att minska syret och därmed intensiteten i branden vilket i sin tur minskar brand spridningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Abbesnabb och 8 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har kollat priser på div olika material bakom gips skivor .
Helt klart blir dubbelgips billigast , dock är fortfarande OSB näst billigaste byggskivan / m2

Har i mitt eget hus från 2008 enkelgips i alla ytterväggar , nere .
Satan vad jag ångrar det valet , man kan se hur vågig väggen är + skittaskig ljudisolering .
Fönstersmygar är folierad MDF som är limmad så inte enkelt / billigt att göra bättre .
Hade jag byggt/renoverat träregelhus i större skala idag hade jag nog valt dubbelgips.
Mest för att OSB blivit orimligt dyrt! (Kanske inte orimligt men sett till vad det har kostat så upplevs det så)
Skulle jag ha träskiva bakom någon gipsvägg hade jag nog valt OSB + 1-lager gips, bara i specialfall hade jag övervägt plyfa tror jag.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
S Slarvpellen skrev:
Hade jag byggt/renoverat träregelhus i större skala idag hade jag nog valt dubbelgips.
Mest för att OSB blivit orimligt dyrt! (Kanske inte orimligt men sett till vad det har kostat så upplevs det så)
Skulle jag ha träskiva bakom någon gipsvägg hade jag nog valt OSB + 1-lager gips, bara i specialfall hade jag övervägt plyfa tror jag.
Håller helt med dig😊
Jag tog fram ett räkne exempel så att man såg skivkostnaden och hur dyr den blev med dubbelgips+15mm plyfa..
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Läs tråden idag, det handlade inte om man var fast i huset eller inte.
Utan om en vanlig innerdörr stoppar ett brandförlopp..
Tar gärna emot fakta om att en vanlig innerdörr stoppar brandrök i massor som inlägg #255 påståd?

som jag har skrivit tidigare så var det hans påstående om att den stoppar ”massor” som är felaktigt ingett annat..

Ta fram fakta om du också tycker det😊
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Det handlar om så kort tid så att det ör försumbart, rökgaserna och röker kommer att välla igenom med några sekunders skillnad..
Eftersom det är du som påstår att tiden är försumbar (några sekunder) så får du gärna ta fram fakta.

Ett normalt brandförlopp är inte att ett rum blir övertänt på några sekunder med massor av brandrök/brandgas. En stängd innerdörr minskar syret för branden och vad det får för effekt vet nog alla.

Ser nu även att den andra rökdykaren i diskussionen har en annan uppfattning än du 😉

/Krille
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
K Krille4 skrev:
Eftersom det är du som påstår att tiden är försumbar (några sekunder) så får du gärna ta fram fakta.

Ett normalt brandförlopp är inte att ett rum blir övertänt på några sekunder med massor av brandrök/brandgas. En stängd innerdörr minskar syret för branden och vad det får för effekt vet nog alla.

Ser nu även att den andra rökdykaren i diskussionen har en annan uppfattning än dig 😉

/Krille
Återigen påståendet om att en vanlig oklassad innerdörr skulle stoppa ”massor”av rökgas är fel, hade den stoppat rökgaserna så hade den varit klassad som jag tog fram en text om..

Du verkar inte vara så insatt i hur otät en vanlig innerdörr är, testa att ha den som ytterdörr så kommer du att känna vilket flöde med kyla som kommer att välla in igenom dom otäta springorna emellan karm och dörrblad och undertill dom det är ca 8-12 mm helt öppet..

Alltså så kommer brandrök och gaser ha trängt sig in i rummet inom ett antal sekunder vid utvecklad brand..

Har du fakta om annat så tar jag gärna emot sådan😊
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Inte speciellt länge då det är ingen tätning mellan karm och dörrblad samt att man i morderna hus har ventilerad tröskel alltså helt öppet undertill..
Hade dessa dörrar motstått brand och brandgaser så hade dom varit klassade..
Vilket de allra flesta innerdörrar i småhus inte är..


Det handlar inte om att nedvärdera utan att han kommer med ett påstående utan några belägg har bett om fakta ett antal gånger men inte fått, utan bara korta felaktiga påståenden..
Så personen i fråga har helt enkelt sagt något denne inte kan backa upp med fakta, då är det inte jag egentligen som ska motbevisa.
Men nu har jag gjort det och personen i fråga har inte kommit med något som styrker hans påstående så saken är klar😊
Så länge man försöker ogiltigförklarar någons påstående utan fakta eller ett rimligt resonemang ser jag det mest som ett försök av härskarmetod. Tycker det är bra att vi nu lyfter nivån.

Basinnerdörrar i billiga hus är ofta av MDF-kartong-mdf typ. Vet ine hur brandsäkra dom är, men håller nog emot flammspridningen några minuter iallafall. Skulle vara intressant att läsa ett test som visar på skillnaden mellen byggmax billigaste innerdörr, oklassad massiv dörr, EI30, EI60, EI120 dörrar

Lite finare nybyggda hus har väldigt ofta massiva dörrar, iallafall som tillval. De jag har i mitt hus är massiva spegeldörrar i klassisk stil. Dom har EI30 klassning om dom monteras med tät tröskel, och Rw35 för ljudet så man slipper höra branden ;).
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
99% av läsarna i den här tråden förstår antagligen att Daniel med "stoppar upp en brand förvånansvärt bra" menar att brandförloppet bromsas avsevärt. Inte att en stängd innerdörr får branden att självdö.
 
  • Gilla
Abbesnabb och 6 till
  • Laddar…
Om du monterar en innerdörr som ytterdörr så kommer du sannolikt att inse att den håller ute kyla väldigt mycket bättre om den är stängd än om den är öppen. Även en innerdörr stoppar upp väldigt mycket av del flöde som blir genom en öppen dörr. Att en ytterdörr är sämre än en branddörr ekler ytterdörr ändrar inte på det. I båda fallen gör det stor skillnad om den är öppen eller stängd.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Återigen påståendet om att en vanlig oklassad innerdörr skulle stoppa massor av rökgas är fel, hade den stoppat rökgaserna så hade den varit klassad som jag tog fram en text om..

Du verkar inte vara så insatt i hur otät en vanlig innerdörr är, testa att ha den som ytterdörr så kommer du att känna vilket flöde med kyla som kommer att välla in igenom dom otäta springorna emellan karm och dörrblad och undertill dom det är ca 8-12 mm helt öppet..

Alltså så kommer brandrök och gaser ha trängt sig in i rummet inom ett antal sekunder vid utvecklad brand..

Har du fakta om annat så tar jag gärna emot sådan😊
Herrejävlar, ingen har väl påstått att det helt hindrar rökgaser...

Men att flödet av rökgaser och hela brandförlopppet bromsas av stängda dörrar.

När jag har gått brandkurser så har jag lärt mig att man ska hålla sig nära golvet för att undvika gaser så jag vet inte ens hur farliga de moderna springorna under dörrarna är.

/ATW
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vill komplettera lite från alla andra självklara svar om varför det är bra med OSB eller annan träskiva bakom gipsen.

För mig är det inte tunga saker som blir bättre, för de kan man sätta upp med stora mollyplugg i gipsen. Men de SMÅ sakerna. Minsta dykertspiken till en tavla. En riktigt fin liten skruv till en vägghängd ljusstake. Med trä bakom så fungerar det, och syns knappt när man tar bort spiken.
Med enbart gips måste man hålla på med minst gipsplugg och skruv vilket är tålemodsprövande men framför allt blir så mycket synligare när det ska bort.
 
  • Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så länge man försöker ogiltigförklarar någons påstående utan fakta eller ett rimligt resonemang ser jag det mest som ett försök av härskarmetod. Tycker det är bra att vi nu lyfter nivån.
Jag är inte riktigt med dig i detta, det ör alldeles för många skivkåta som skriver tokigheter som dom inte kan styrka vare sig med fakta eller annat..
Detta blir bara en massa onödiga felaktiga påståenden😉
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Basinnerdörrar i billiga hus är ofta av MDF-kartong-mdf typ. Vet ine hur brandsäkra dom är, men håller nog emot flammspridningen några minuter iallafall.
Ja men inte röken och brandgaserna då den är otätad emellan karm och dörrblad och helt öppen nedtill om ca 8-12 mm rökgaserna väller in relativt fort, sedan är gångjärns fästet. O dörrbladet av plast i en oklassad dörr. Hur länge tror du att plast håller i en utvecklad brand?
Vill minnas att vid utvecklad brand i ett hus om man låste in sig bakom en innerdörr var bara frågan om tiotalet sekunder, Max om någon minut innan röken har tagit död på dig och brandgaserna har antänts vilket gör att dörren i sig har ingen större verkan då brandröken och gaserna kommer in genom otätheterna..
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle vara intressant att läsa ett test som visar på skillnaden mellen byggmax billigaste innerdörr, oklassad massiv dörr, EI30, EI60, EI120 dörrar

Lite finare nybyggda hus har väldigt ofta massiva dörrar, iallafall som tillval. De jag har i mitt hus är massiva spegeldörrar i klassisk stil. Dom har EI30 klassning om dom monteras med tät tröskel, och Rw35 för ljudet så man slipper höra branden ;).
Jobbar inom bygg, har köpt tusentals dörrar genom åren endast ett fåtal dörrar i Morderna små hus har varit massiva, för tar du massiva ifrån dom stora tillverkarna tex. Swedoor så kostar dom hutlöst gentemot en ihålig sandwich dörr.. vi pratar oftast om 2-300% dyrare än standard dörr..

Byggmax dörrar monteras bara av privatkonsumenter inga byggare beställer dörrar där kanske några få som inte är kontovördiga och jobbar svart..
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Jag är inte riktigt med dig i detta, det ör alldeles för många skrivkåta som skriver tokigheter som dom inte kan styrka vare sig med fakta eller annat..
Detta blir bara en massa onödiga felaktiga påståenden😉
148 inlägg på två dygn.
 
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
A ArneTW skrev:
Herrejävlar, ingen har väl påstått att det helt hindrar rökgaser...

/ATW
Jaså, men att den hindrar massor är det skrivet i inlägg#255

Läs på innan du kastar sten i ett glashus🤓
 
  • Diskussionstråd med medlemskommentarer, gällande innerdörrs effektivitet mot brandgaser, inkluderar profilbilder och reaktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.