Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Återigen påståendet om att en vanlig oklassad innerdörr skulle stoppa ”massor”av rökgas är fel, hade den stoppat rökgaserna så hade den varit klassad som jag tog fram en text om..

Du verkar inte vara så insatt i hur otät en vanlig innerdörr är, testa att ha den som ytterdörr så kommer du att känna vilket flöde med kyla som kommer att välla in igenom dom otäta springorna emellan karm och dörrblad och undertill dom det är ca 8-12 mm helt öppet..

Alltså så kommer brandrök och gaser ha trängt sig in i rummet inom ett antal sekunder vid utvecklad brand..

Har du fakta om annat så tar jag gärna emot sådan😊
Är det det här blogginlägget du länkade till helt utan fakta som du bygger din argumentation på?

https://24stockholm.se/brandklassade-innerdorrar-skillnaderna-jamfort-med-vanliga-innerdorrar/

Du verkar inte förstå skillnaden mellan en dörröppning och samma dörröppning med en innerdörr😉

Men visst jag håller med dig om att när huset är helt övertänt så spelar en innerdörr inte speciellt stor roll längre.

/Krille
 
  • Wow
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Mikael_L
M msundberg skrev:
99% av läsarna i den här tråden förstår antagligen att Daniel med "stoppar upp en brand förvånansvärt bra" menar att brandförloppet bromsas avsevärt. Inte att en stängd innerdörr får branden att självdö.
Jag tror att det även finns en skillnad över var i brandförloppet man tänker sig vara med sina åsikter.
Om det är vid begynnande brand, vid kraftfullt ökande brand emot fullt utvecklad, om det redan är fullt utvecklad, om det är vid övertändning.

I vissa lägen är en stängd pappersdörr till en del nytta, i andra lägen spelar det knappt någon roll ens om det är en brandklassad dörr.

(edit:la till det lilla ordet "ens")
 
Redigerat:
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Vart pratar jag om dörröppning?
Du är ute på djupt vatten lilla du😇
Jag som trodde vi diskuterade skillnaden mellan en öppen och stängd innerdörr.

/Krille
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det även finns en skillnad över var i brandförloppet man tänker sig vara med sina åsikter.
Om det är vid begynnande brand, vid kraftfullt ökande brand emot fullt utvecklad, om det redan är fullt utvecklad, om det är vid övertändning.

I vissa lägen är en stängd pappersdörr till en del nytta, i andra lägen spelar det knappt någon roll om det är en brandklassad dörr.
En brand klassad dörr är alltid testad mot standarden så den håller i en utvecklad brand om väggen och montaget följer den testade standarden..tex. EI30 står emot 30 minuter..
 
Mikael_L
Nytt_användarnamn_2024_12
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Vad är det du vill säga med den?
 
Mikael_L
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Vad är det du vill säga med den?
Jag tyckte bara att denna, något lekmannamässiga, förklaring borde vara lite allmänt intressant, med tanke på det vi diskuterar.
Många på detta forum tycker det är roligt att lära sig något nytt, att få veta lite mer.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Du har kommit in i en diskussion emellan mig och Daniel där jag ifrågasatte hans påstående om att en stängd dörr stoppar massor av brandgaser ingett annat…

Det är alltså ordet ”massor” som är ett felaktigt påstående..
En vanlig stängd innedörr minskar massor med brandgaser mm jämfört med öppen dörr.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Du har kommit in i en diskussion emellan mig och Daniel där jag ifrågasatte hans påstående om att en stängd dörr stoppar massor av brandgaser ingett annat…

Det är alltså ordet ”massor” som är ett felaktigt påstående..

Allt som du snurrar in dig med är totalt oväsentligt i den diskussionen🤓😇😉
Jag är också helt övertygad om att en stängd innerdörr genom att begränsa syretillförseln kan stoppa "massor" av brandgaser. I alla fall så länge branden inte är fullt utvecklad och rummet övertänt. Det är ju ganska sällan ett brandförlopp startar med en fullt utvecklad brand och ett övertänt rum.

Men är hela huset övertänt som du argumenterar utifrån så spelar nog en stängd innerdörr ingen roll för att stoppa brandgaserna.

Enligt de två rökdykarna i diskussionen har det i alla fall tydligen rätt stor betydelse att stänga en innerdörr eller inte.

/Krille
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Demmpa Demmpa skrev:
En vanlig stängd innedörr minskar massor med brandgaser mm jämfört med öppen dörr.
Definiera massor? Hirnlönge överlever man innanför en stängd oklassad innerdörr med fullt utvecklad brand?
Konstigt att inga tillverkare, beskrivningar om funktioner i byggnader eller brandbeskrivningar använder det ordet.
Kan det bero på att man bara överlever sekunder eller överlever man pga. Att den otäta oklassade dörren stoppar massor av brandrök och gaser?

Till o med en lekman förstår hur det ligger till.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
K Krille4 skrev:
Men är hela huset övertänt som du argumenterar utifrån så spelar nog en stängd innerdörr ingen roll för att stoppa brandgaserna.


/Krille
Har ingett med övertänt att göra det räcker med en fullt utvecklad brand på andra sidan dörren..

Återigen så vänder du och vrider på ord för att passa in i hans påstående 😇
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Har ingett med övertänt att göra det räcker med en fullt utvecklad brand på andra sidan dörren..

Återigen så vänder du och vrider på ord för att passa in i hans påstående 😇
Kan du visa mig inlägget där Daniel skriver om en fullt utvecklad brand? Eller är det så att det är du som lagt till det i diskussionen för att passa ditt påstående?

/Krille
 
Nytt_användarnamn_2024_12
K Krille4 skrev:
Kan du visa mig inlägget där Daniel skriver om en fullt utvecklad brand? Eller är det så att det är du som lagt till det i diskussionen för att passa ditt påstående?

/Krille
Jag slutar att svara dig då du hela tiden vänder och vrider på allt😇
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
Trolls 3 släpptes i förra veckan.. ett av dem saknades..


Så man skall INTE stänga en innerdörr för den skall ändå brinna ner? Förstår inte varför det måste finnas ett mått på hur mkt det bromsar?

Sparar man 5 sekunder (säkerligen MASSOR med mer tid i verkligheten) så är det väl något som bara hamnar på plussidan i en sådan situation. Vem skall mäta vad som behövs för att överleva.

Jag kör dörrar av dubbelgips. Sjukt nöjd med det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Har ingett med övertänt att göra det räcker med en fullt utvecklad brand på andra sidan dörren..

Återigen så vänder du och vrider på ord för att passa in i hans påstående 😇
Om du har en fullt utvecklad brand i ett rum och öppendörr. Så har du det även i angränsade rum väldigt snabbt. Med en stängd dörr, även av enklare slag, får du en tydlig fördröjning av spridningen. Om du har belägg för motsatsen får du gärna presentera dem.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.