Nytt_användarnamn_2024_12
D Daniel 109 skrev:
Om du har en fullt utvecklad brand i ett rum och öppendörr. Så har du det även i angränsade rum väldigt snabbt. Med en stängd dörr, även av enklare slag, får du en tydlig fördröjning av spridningen. Om du har belägg för motsatsen får du gärna presentera dem.
Det var en helt annan beskrivning, fördröjning ja men hur lång det vet vi inte..
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Det var en helt annan beskrivning, fördröjning ja men hur lång det vet vi inte..
Nej, Det var inte en helt annan beskrivning.

Du får väl helt enkelt lämna dörrarna bakom dig öppna när du flyr undan elden eftersom de inte enligt dig gör någon nytta.

Så får vi andra stänga dörrarna.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Jag slutar att svara dig då du hela tiden vänder och vrider på allt😇
Om man befinner sig i en situation där ALLA andra är av en annan uppfattning, inklusive flera personer som jobbar med relaterade frågor, kan det vara läge att ta sig en liten funderare. Det kan ju vara så att ALLA andra är förvirrade, men det är inte den enda möjliga förklaringen.

Alla mina innerdörrar är för för övrigt av solitt trä eller stål. Nej, de är inte gastäta. Jodå, de hindrar massor av luftutbyte mellan rummen de avgränsar.
 
  • Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…

Lång, men bör döda branddiskussionen…
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
[media]
Lång, men bör döda branddiskussionen…
OK, men vad blir svaret på det som startade det hela då?
Dvs att någon tycker det var bättre med dubbelgips än enkelgips på väggarna i köket, kanske bara väggen där spisen är - det framgick inte riktigt.

Är det bra att sätta dubbelgips på en vägg i köket?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, men vad blir svaret på det som startade det hela då?
Dvs att någon tycker det var bättre med dubbelgips än enkelgips på väggarna i köket, kanske bara väggen där spisen är - det framgick inte riktigt.

Är det bra att sätta dubbelgips på en vägg i köket?
Det blir en helt annan googling 😁
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Jag slutar att svara dig då du hela tiden vänder och vrider på allt😇
Ok - då kan du väl kolla på filmen i inlägget nedan och se om du ändrar uppfattning gällande innerdörrar?

StoffeGbg StoffeGbg skrev:
[media]
Lång, men bör döda branddiskussionen…
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
För att återgå till grundfrågan känns det för mig lite "onödigt" att lägga pengar på OSB eller dubbelgips.

Bransäkerheten kan säkert bli lite högre men då tror jag mer på bra brandvarnare och bra brandsläckningsutrustning.

När det gäller att hänga upp saker så tar det någon minut längre tid att plugga istället för att bara spika/skruva direkt. Är det stora och tunga saker kan man oftast hitta en regel eller två att hänga i också om man vill vara riktigt säker.

Så för min del känns kostnaden för OSB i ett helt hus för hög i förhållande till de fördelar det ger.

/Krille
 
M
M mnils skrev:
Kvantitet före kvalitet!

Bara att lägga in pillesnoppmannen på ignorelistan där han hör hemma, han är lika envis som okunnig...
@Marlen Eskilsson - tjafs var århundradets sämsta motivering till att ta bort just mitt inlägg, tråden består för närvarande av 99.5% av OT tjafs, hade folk följt min uppmaning istället för att ödsla tid på att svara på rena dumheter hade det varit bra mycket mindre just tjafs!

Men det är er site vill ni ha en digital kökkenmödding så var så goda, då kan jag använda min tid åt annat! Det är bara synd att ni tolererar så mycket ren skit, det gör att det vettiga drunknar och blir omöjligt att hitta.
 
Vill man ha en stabilare vägg o nåt att skruva upp saker i är spånskiva ett mkt billigare alt till OSB.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv körde jag med OSB+enkelgips i hela huset.
Förutom badrum där det blev plyfa+minerit (eller blev det kanske OSB+minerit, minns inte riktigt, men det finns bilder dock). Sen har jag ett förråd med bara enkel målad OSB.

Jag gjorde det av flera anledningar, dels enkel infästning var som helst, och t.ex. en liten dyckert som sen tas bort ger knappt något kvarvarande märke.
Dels för en stabil och trevlig känsla
Dels för (aningens) bättre ljuddämpning.

Flera nämner att OSB har blivit väldigt dyrt idag, jag har inte koll. När jag byggde var det en märkbar, men inte blodig, merkostnad, så den tog jag.
Jag funderade och valde mellan OSB, plyfa, råspont och gips.
Råspont gick bort mest för onödig tjocklek, plyfa för priset, OSB och spån var ganska lika i pris då, och OSB kändes på något vis som lite enklare (och lättare skivor).
 
H
bjolo360 bjolo360 skrev:
Om man läser forumet verkar i princip alla här smälla upp OSB-skivor bakom gips-skivorna i väggarna och dissa katalogföretagens väggar. Det känns naturligtvis lite "gedignare" med OSB och jag förstår att det blir enklare att sätta upp hyllor. Men när jag själv tänker på min egen nuvarande bostad (enkla gips-skivor överallt - stort byggföretag som byggt huset naturligtvis), så har jag ändå inte lidit av det vad jag kan komma på.

Finns det några mer byggtekniska anledningar till att lägga på ett lager OSB? Det känns ju som rätt mycket merjobb och en stor kostnad, vilket man gärna minimerar vid ett husbygge. Samtidigt vill man ju absolut inte att det ska kännas som något slags fuskbygge.
Stabilare och man slipper Mollyskruv.😄
 
Tomture61
Mitt hus från Trivselhus (2008) har i ytterväggar precis bakom enkelgips skivan diffusionsplast .
Har inte gjort hål för ngt i de väggarna 🙄
Jo , ngr tavlor i vardagsrum sitter uppe med nålar instuckna i 45 gr vinkel .....
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv körde jag med OSB+enkelgips i hela huset.
Förutom badrum där det blev plyfa+minerit (eller blev det kanske OSB+minerit, minns inte riktigt, men det finns bilder dock). Sen har jag ett förråd med bara enkel målad OSB.

Jag gjorde det av flera anledningar, dels enkel infästning var som helst, och t.ex. en liten dyckert som sen tas bort ger knappt något kvarvarande märke.
Dels för en stabil och trevlig känsla
Dels för (aningens) bättre ljuddämpning.

Flera nämner att OSB har blivit väldigt dyrt idag, jag har inte koll. När jag byggde var det en märkbar, men inte blodig, merkostnad, så den tog jag.
Jag funderade och valde mellan OSB, plyfa, råspont och gips.
Råspont gick bort mest för onödig tjocklek, plyfa för priset, OSB och spån var ganska lika i pris då, och OSB kändes på något vis som lite enklare (och lättare skivor).
En gips 900bred kostar ca 100kr en osb kostar 219kr bara i inköp..

Tog priserna ifrån ByggMax bara för att få en jömförelse😊
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt hus från Trivselhus (2008) har i ytterväggar precis bakom enkelgips skivan diffusionsplast .
Har inte gjort hål för ngt i de väggarna 🙄
Jo , ngr tavlor i vardagsrum sitter uppe med nålar instuckna i 45 gr vinkel .....
Så har man ju byggt sen man började med plast på 60-70-talet. Så länge skruven sitter kvar är det helt tätt. Tar man bort skruven händer ingenting eftersom hålet på 4 kvadratmillimeter inte har någon som helst påverkan såvida du inte av någon konstig anledning skulle ha ett väldigt kraftigt övertryck i huset.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.