Jag har en spikpicka Senco FramePro 601 enl bild.
Röd och grå Senco FramePro 601 spikpistol, använd för panel på snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har i dagsläget nöjet att spika panel på min snickarbod. När 50mm-spiken från Senco tog slut plockade jag från Karl Hedin ett paket Gunnebo fasadspik: https://www.gunnebofastening.se/produkter/bandad-spik/rakbandad-spik/panelspik-pappbandad-34/

Perfekt tänkte jag, tills jag började knacka panel. Då böjer sig var 5:e till 10:e spik enligt bild nedan.
Ritning på whiteboard som visar spik, panel och instruktioner för justering av en spikpistol för bättre spikning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är såklart inte acceptabelt och måste lösas. När jag kollar pickan så klarar den 50-90 mm spik, men det jag köpt från Gunnebo är 48 mm. Jämförde med den 50 mm jag skjutit innan och det är svårt att se att det ens skiljer 2mm... Men det är rimligtvis anledningen problemet, alternativt problem med inställningen av pistolen. Den har dock funkat prima för alla andra spikar mellan 50 och 90, så det känns otroligt...

Tips på hur jag kan skruva på de reglage som finns för att kunna använda spiken?

Jag har varit med om detta i Sencos pistoler och det berodde på att lutningen på spiken var lite fel.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har varit med om detta i Sencos pistoler och det berodde på att lutningen på spiken var lite fel.
Intressant! Det ska vara 34 grader enligt Gunnebo, men jag får väl mäta noggrant.

Lyckades du hitta någon workaround eller reklamerade du? Jag funderar på att man kanske får smälla med magasinet, den del som trycker ner spiken, mellan varje skott. Men det blir drygt att göra, har fortfarande knappa 20 m2 panel som ska upp med (förhoppningsvis) denna spik.

Nä jag bytte till originalspiken

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.