806 läst · 15 svar
806 läst
15 svar
Varför kan jag inte dra tillbaka kabeln
Sida 1 av 2
Hej,
Jag skulle dra elkabel från elcentral genom rör i marken till min parkeringsplats. Men när vi drog kabeln så kom vi inte fram. När jag sedan skulle dra tillbaka kabeln så sitter den fast. Hur hårt jag än försöker dra. Har några tips på vad jag kan göra för att få ut kabeln igen?
Vad kan det bero på att den sitter fast?
Jag skulle dra elkabel från elcentral genom rör i marken till min parkeringsplats. Men när vi drog kabeln så kom vi inte fram. När jag sedan skulle dra tillbaka kabeln så sitter den fast. Hur hårt jag än försöker dra. Har några tips på vad jag kan göra för att få ut kabeln igen?
Och hur den var kopplad i dragtråd/snöre, inte tejpad riktigt i änden, så kan ledarna vika sig uttåt vid bakdrag och blir hullingar i röret/slangen. T-o-m kanske gått igenom och vikt sig, då kan det bli tvärnit.
Troligvis är slangen kanske klämd eller att om det finns en muff som inte sitter som den ska. Att backa går inte, inte framåt heller. Du vet hur lång kabel du har köpt, mät av det som är på utsidan och förhoppningvis vet du var den ligger. Mät hur långt det är och fram mad spaden och gräv. Finns ingen genväg.
Troligvis är slangen kanske klämd eller att om det finns en muff som inte sitter som den ska. Att backa går inte, inte framåt heller. Du vet hur lång kabel du har köpt, mät av det som är på utsidan och förhoppningvis vet du var den ligger. Mät hur långt det är och fram mad spaden och gräv. Finns ingen genväg.
Det är en exq ligh 5g 2,5 mm.Demmpa skrev:
Räfflad utsida men något slätare på insida men inte helt.
Vi använde oss av snöret och tejpade fast kabeln och drog. En man som matade i och en som drog i snöret.
Oj okej fan, bor i e. Nyproduktion brf radhus. Så får be om ritningar hur de lagt rören. Tog ditt tips och mätte till att vi fått i 17 meter kabel. Tack!J jonaserik skrev:Och hur den var kopplad i dragtråd/snöre, inte tejpad riktigt i änden, så kan ledarna vika sig uttåt vid bakdrag och blir hullingar i röret/slangen. T-o-m kanske gått igenom och vikt sig, då kan det bli tvärnit.
Det har att göra med att den kabeln helt enkelt inte är konstruerad för att klara kraven på markförläggning.K Karim Aamer skrev:
En typ som är utmärkt och i ungefär samma prisklass heter N1XV, det är en kabel för markförläggning.
Sen ett övrigt tips för framtiden, använd inte ”medföljande” snöre till att dra kabeln direkt. Använd i stället snöret till att dra i ett något tåligare snöre som man sen binder kabeln i. Om man inte vet exakt hur röret ligger i marken och verkligen vill snåla in så kan man ju då också mäta det urdragna snöret för att veta exakt hur mycket kabel som behövs innan man beställer. Kräver ju dock att man har oändligt med tid mellan moment så sällan det lönar sig jämfört med att bara höfta och vara tvungen att kassera nån meter extra
Troligen har "dragsnöret smältfast med slangen i någon böj. Går det lite tungt så blir ofta friktionen mellan slang och tråd så stor att plasten börjar smälta och så fort man slutar dra så stelnar plasten och det blir stopp åt bägge håll.K Karim Aamer skrev:Hej,
Det kan gå att få loss kabeln genom att rycka hårt men risken är att tråden ev går av. Får man loss tråden så gör som tidigare sagts, dvs byt tråden till ett starkare/grövre snöre/rep för att sedan dra med repet.
Går snöret av så är den största chansen att få igenom kabeln att hyra/köpa en RÖRÅL, vanliga dragfjädrar fungerar rätt dåligt i lite grövre rör som det ju handlar om när det gäller markrör.
Produkter som diskuteras: "rep & snöre"
Rep & snöre
Utforska vårt omfattande utbud av rep och snören, vilket inkluderar allt från bomulls- och jutesnören till polypropylen- och nylonsnören. Vare sig du behöver säkra dina utomhusmöbler, tillfälligt fixera en trasig del eller skapa dekorativa
Läs mer
Ett tips när du får ur kabeln, stoppa in dammsugare munstycke på ena ände slangen och sug i ett murarsnöre, knyt på nåt skräp på snöret så den sugs lättare uppK Karim Aamer skrev:Hej,