Hej!
Jag bygger ett litet entrétak där lutningen är ca 5-6 grader. Helst vill jag ha en plåttak i stil med https://www.hornbach.se/p/takplat-p...EbrHQi7j5MoKw8WPf18T-2UmB8GniAUQaAsYiEALw_wcB

men minsta taklutning är där 14 grader. Vad jag kunnat läsa mig till är detta när man skarvar plåttak då det riskerar att ställa sig vatten i skarvarna om taket lutar mindre.

MEN, mitt tak kommer inte ha några skarvar. Finns det andra anledningar till att jag inte bör lägga ett plåttak? Rinner vattnet av ändå?

Mvh
 
A andnel skrev:
Hej!
Jag bygger ett litet entrétak där lutningen är ca 5-6 grader. Helst vill jag ha en plåttak i stil med [länk]

men minsta taklutning är där 14 grader. Vad jag kunnat läsa mig till är detta när man skarvar plåttak då det riskerar att ställa sig vatten i skarvarna om taket lutar mindre.

MEN, mitt tak kommer inte ha några skarvar. Finns det andra anledningar till att jag inte bör lägga ett plåttak? Rinner vattnet av ändå?

Mvh
Det kommer att funka utmärkt.
 
Tack för svar!

Om jag nu hade haft skarvar, hade det räckt att täta dessa med någon form av tätningslim?
 
Jag har ett uterum 4,6 X 4 meter med platt plåttak med väldigt lite lutning och det har varit tätt i minst 30 år.
Jag har inget guck mellan plåtarna, det är tillräckligt tätt ändå om man skruvar det som det ska göras.
Men, det är nog standard profil TP20 som kanske har lite bättre överlapp och höjd/bredd på dalarna.
 
Redigerat:
Okej, känner mig ganska bekväm med att lägga taket då.
Men varför har plåttak från första början ett krav på gradlutning? Är det att vatten/snö riskerar ställa sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.