Jag har funderat lite kring rördragning, i mitt fall för nätverk och högtalare. Man vet aldrig vad man mer vill pilla in i rören, så då slog följande tanke mig:

Varför inte lägga en permanent draglina i röret? Gör den dubbelt så lång som röret, med en ögla på mitten som man kan fösta kabeln i. Så länge man aldrig drar ut den helt ur röret, vilket enkelt kan stoppas med någon stopp-plutt, så kan man alltid enkelt dra kabel åt båda hållen, hur många gånger som helst (tills röret är fullt). Köp en kraftig fiskelina, den är både stark och smidig.

Finns det någon hake i det? Varför gör man inte så?

Första tanken är att det blir fullt i dosorna med 10-15 meter fiskelina tillsammans med kabeln.

Den kan man väl knyta ihop till en liten tuss enligt modellen "vik dubbelt tills den är lagom lång och gör sedan en lös knut"?

Det finns väl inget som hindrar det annat än utrymmet. Men kommer den inte att bli väldigt ihoptvinnad med det som ligger i röret efter några dragningar?

Går säkert att få plats men frågan är om det besväret är värt det om 10-20 år du vill ha i något nytt. De gånger jag har dragit i nytt har jag passat på att byta ut det gammla eller dragit ur dem för att få dragtråd för att sedan få i dem igen med utökningen. För som Rikard skrivit tvinnat kommer det att bli.

Jag har lagt en del rör för framtida bruk just för takhögtalare - Nätverk eller vad det nu må vara - Passat på innan man lägger igen att dra in en FK bara för att ha som dragtråd.

När det väl finns kabel så kör jag med principen - ut med det gamla och in med nytt. Det är SÄLLAN man lyckas med att dra in ngt i rör där det redan ligger kabel. Dessutom SÄLLAN man skall dra in ngt med ngt annat så att säga. Det har tidigare påpekats i detta forum om än aningen oklart på vissa punkter.

Jag har använt modellen att dra i en ny draglina med den nya kabeln. Men efter 1-2 dragningar har linorna tvinnat in sig i kablarna så det sitter fast och allt får dras om.

Öppna kabelstegar och schakt mellan våningarna är bra och ger en fin hemtrevlig känsla. :)

Men kommer den inte att bli väldigt ihoptvinnad med det som ligger i röret efter några dragningar?
Tja, om man märker att det håller på att hända så använder man den för att dra i en ny draglina.

Går säkert att få plats men frågan är om det besväret är värt det om 10-20 år du vill ha i något nytt. De gånger jag har dragit i nytt har jag passat på att byta ut det gammla eller dragit ur dem för att få dragtråd för att sedan få i dem igen med utökningen.
Nja, jag funderar på att sätta en sån där golvbrunn med 220V, nätverk, ljud, video, tele och lite andra ospecificerade uttag i. Jag hade då tänkt, naturligtvis, att använda separata rör för 220, men ett grovt jäkla rör för allt det andra.

Öppna kabelstegar och schakt mellan våningarna är bra och ger en fin hemtrevlig känsla. :)
Instämmer, men tyvärr gör inte flickvännen det. När det gäller schakt mellan våningarna så tror jag dessutom att brandskyddsnormer kan ställa till det.

Troberg skrev:
Instämmer, men tyvärr gör inte flickvännen det. När det gäller schakt mellan våningarna så tror jag dessutom att brandskyddsnormer kan ställa till det.
Det finns brandtätning att använda sig av.

Dra flera rör. När man drar i draglina+annan kabel så har de en tendens att tvinna ihop sig inne i röret. Ofta går det att få i en kabel till, sedan är det stopp och man får dra ut alla kablar igen.

Det finns system för att lösa detta med olika former av mikrokanalisation inom röret. De är avsedda för användning utomhus för t.ex. fiberdragning i 110-rör. Inomhus är det nog bäst att lägga flera rör.

Tja, jag ville mest minimera mängden krälande under grunden...

Tar du med dig alla rören på en gång blir det bara ett kräl

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.