Skiss över vattenledningssystem med brunn, vatteninlopp, hydrofor, luftinjektor och backventil installerad inför bastuprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får inte in vatten till bastun. Nyligen installerade jag ny hydrofor luftinjektor samt en backventil men inget vatten in till bastun. Allt fungerade tills jag installerade ny utrustning.

S Sten Gustafsson skrev:
[bild]
Får inte in vatten till bastun. Nyligen installerade jag ny hydrofor luftinjektor samt en backventil men inget vatten in till bastun. Allt fungerade tills jag installerade ny utrustning.
I den där skisesn så borde du bara få vatten in till bastun medans pumpen går, det blir väl inte ngt tryck (eller mkt litet, om det finns en backventil i pumpen dvs) utanför din backventil ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I den där skisesn så borde du bara få vatten in till bastun medans pumpen går, det blir väl inte ngt tryck (eller mkt litet, om det finns en backventil i pumpen dvs) utanför din backventil ?
Tror att det sitter en backventil vid borrröret. Funkade innan hur bra som helst. Vad blir svaret montera bort backventil i huset eller!!!

S Sten Gustafsson skrev:
Tror att det sitter en backventil vid borrröret. Funkade innan hur bra som helst. Vad blir svaret montera bort backventil i huset eller!!!
Ja.
Eller flytta den så att även bastun får vattnet från hydroforen.
Eller sätt en bypass förbi backventilen som du slår på när du ska basta.
Handritad skiss över ett vattensystem med en hydrofor, bastu, backventil, och brunn. Pil visar vattenflöde och förslag på bypass-lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Som skissen så blir det ingen luftning på vatten till bastun. Vattnet ska gå direkt till Kärl/luftning och därefter till bastun, med uttag på kärlet. Ingen backventil mellan kärl/tank och bastu.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det som inte är inritat som är orsaken till problemet är pumpen och tryckbrytaren.

D Daniel 109 skrev:
Det som inte är inritat som är orsaken till problemet är pumpen och tryckbrytaren.
Förklarar inte att det funkat ihop med hydropressen.

J jonaserik skrev:
Som skissen så blir det ingen luftning på vatten till bastun. Vattnet ska gå direkt till Kärl/luftning och därefter till bastun, med uttag på kärlet. Ingen backventil mellan kärl/tank och bastu.
Ok ska höra med rörmokaren att demontera backventilen som sitter före injekton och kärlet. Är det så du menar.

Ja, det skulle lösa ditt problem.

Sen är ju frågan varför du har en luftinjektor?
Är det pga dålig lukt?
I så fall behöver även luftinjektorn flyttas till före grenen.

Nej, den ska inte sitta före grenen.

S Sten Gustafsson skrev:
Ok ska höra med rörmokaren att demontera backventilen som sitter före injekton och kärlet. Är det så du menar.
Har en röris installerat det som du ritar så vet jag inte om jag skulle leja han....

Var den som installerade informerad om att det fanns en annan avtappning? Om man inte får den informationen så kan man ju inte ta hänsyn till den.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.