Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
Jag har varit med på forumet ett bra tag nu och min uppfattning är att fler och fler trådar spårar ur och handlar mer om personliga påhopp, tuff jargong och annat irrelevant istället för sakfrågan som tråden startade med. Det är himla tråkigt och förstör ett bra forum för oss som vill diskutera, få råd eller hjälpa andra.

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd

§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

Jag tycker att moderatorerna lyser med frånvaro i de flesta fall, utom i det grövsta. Kanske bara när någon rapporterar ett inlägg...

Det är på det hela tråkigt och tror att vi tappar mycket på detta. Jag minns t.ex. en medlem som skrev om sitt handfat som ramlat ner från väggen, och istället för hjälp blev det påhopp om diverse sexuella akter!

• Gilla
seniorkonsult och 12 till
  • Laddar…
Snailman
Jag tror att det beror på hur man brukar skriva på andra ställen på nätet, att man tar med sig det hit, vad man ska göra åt det vet jag inte.

BirgitS
Jag håller helt med dig, Micke, och jag har rapporterat många inlägg tidigare för att jag har tyckt att de bryter regel 4.4 men eftersom moderatorerna uppenbarligen inte har hållit med så har jag i stort slutat att rapportera sånt.

Jag har också reagerat på det, men jag har tyvärr varit lite för feg på rapporteringsfronten.

Jag har själv blivit varnat av en moderator två gånger. En gång var kanske rätt för jag ojjade mig över det estetiska i ett husbygge. Andra gången var kort efter och då tyckte jag att det var fel. Så man får inte göra vad man vill här, och det är bra så.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
T TowaTei skrev:
Jag har också reagerat på det, men jag har tyvärr varit lite för feg på rapporteringsfronten.
Vi kanske ska göra ett ryck för jag antar om flera rapporterar samma inlägg får det större genomslag än om bara en gör det.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Jag har rapporterat en gång för osakliga politiska invektiv. Fick ganska omgående effekt på det sätt jag hoppats.

Sen har jag kanske varit i andra änden också, dock utan att bli varnad. Jag tänker på denna tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/bonde-som-besprutar.296964/ där jag med flera beskyllde den trådens skapare för att vara ett troll. Det kan man ju hävda strider mot 4.4 om man vill, men då ger man ju faktiskt troll (oaktat om det var ett i den tråden eller ej) fritt spelrum.

I flertalet trådar jag läser eller deltar i skulle jag säga att det är precis tvärt om, medlemmarna anstränger sig rätt mycket för att svara och hjälpa såväl gamla som nya forummedlemmar. Och ju mer on topic frågan är desto bättre svar.

Att stämningen blir sämre i politiska eller känslobaserade frågor ligger nog i sakens natur.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har rapporterat en gång för osakliga politiska invektiv. Fick ganska omgående effekt på det sätt jag hoppats.

Sen har jag kanske varit i andra änden också, dock utan att bli varnad. Jag tänker på denna tråd, [länk] där jag med flera beskyllde den trådens skapare för att vara ett troll. Det kan man ju hävda strider mot 4.4 om man vill, men då ger man ju faktiskt troll (oaktat om det var ett i den tråden eller ej) fritt spelrum.

I flertalet trådar jag läser eller deltar i skulle jag säga att det är precis tvärt om, medlemmarna anstränger sig rätt mycket för att svara och hjälpa såväl gamla som nya forummedlemmar. Och ju mer on topic frågan är desto bättre svar.

Att stämningen blir sämre i politiska eller känslobaserade frågor ligger nog i sakens natur.
Fint att det hjälper ibland :)

Men om man beskyller någon rätt ny medlem för att vara troll och personen inte är det utan bara väldigt orolig av sig (eller vad som nu gäller i olika trådar) så skrämmer man ju bort den personen för gott och det borde ju inte ligga i forumets intresse. Misstänker man att någon är troll så är det ju bättre att ignorera personen för det går ju direkt mot deras intresse av att sätta igång debatter.

Absolut att nästan alla trådar är väldigt hjälpsamma här i forumet :)

BirgitS BirgitS skrev:
Misstänker man att någon är troll så är det ju bättre att ignorera personen för det går ju direkt mot deras intresse av att sätta igång debatter.
Så är det förstås, men emellanåt blir man provocerad och ger sig in i frågan för att man tycker att vissa sorters påståenden inte bör få stå obemötta. Och inte sällan, så också i detta fall, blir det då svar från flera personer på båda sidor. De av oss som då driver med det förmodade trollet kommer då lätt att uppfattas som raljanta även mot dem som står på det förmodade trollets sida. Inte utan skäl.

Jag menar inte att lägga mig platt, det förmodade trollet höll själv en rätt låg nivå i sina omdömen om andras intellektuella förmåga, men skillnaden där är förstås att ingen som såg vederbörande som ett troll tog åt sig.

BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det förstås, men emellanåt blir man provocerad och ger sig in i frågan för att man tycker att vissa sorters påståenden inte bör få stå obemötta. Och inte sällan, så också i detta fall, blir det då svar från flera personer på båda sidor. De av oss som då driver med det förmodade trollet kommer då lätt att uppfattas som raljanta även mot dem som står på det förmodade trollets sida. Inte utan skäl.

Jag menar inte att lägga mig platt, det förmodade trollet höll själv en rätt låg nivå i sina omdömen om andras intellektuella förmåga, men skillnaden där är förstås att ingen som såg vederbörande som ett troll tog åt sig.
När jag blir provocerad, sur eller något liknande av någon anledning så skriver jag ett argt etc. inlägg men i stället för att skicka det tänker jag ungefär att jag ska vara en bättre person och inte förstöra tråden mer och så låter jag blir att skicka inlägget. Fast jag inte har skickat det så har jag fått avreagera mig och det känns bättre efteråt.

• Gilla
Kallebo och 7 till
  • Laddar…
Förstår inte vad en del vinner på att käfta mot andra i en del trådar, jämför irritation över hur någon kör sin bil ute på vägarna. Blir den andre bättre av att du gapar för dig själv....

Micke64 skrev:
Jag har varit med på forumet ett bra tag nu och min uppfattning är att fler och fler trådar spårar ur och handlar mer om personliga påhopp, tuff jargong och annat irrelevant istället för sakfrågan som tråden startade med. Det är himla tråkigt och förstör ett bra forum för oss som vill diskutera, få råd eller hjälpa andra.

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd

§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

Jag tycker att moderatorerna lyser med frånvaro i de flesta fall, utom i det grövsta. Kanske bara när någon rapporterar ett inlägg...

Det är på det hela tråkigt och tror att vi tappar mycket på detta. Jag minns t.ex. en medlem som skrev om sitt handfat som ramlat ner från väggen, och istället för hjälp blev det påhopp om diverse sexuella akter!
Jag tycker inte att det blivit sämre stämning. Håller inte med dig.

Jag har varit medlem sedan 2009 och även om jag inte postat jättemycket inlägg så läser jag många inlägg. Tonen är överlag god.

Den gången jag rapporterade en rad inlägg som drev en tråd snett plockades de bort fort.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
M
Jag håller med @BirgitS och gör faktiskt ofta så själv. En del, som tur fortfarande få, söker bekräftelse och uppmärksamhet. Om man inte själv kan hålla nivån saklig blir situationen inte bättre av att sänka nivån.

Lite synd kan jag tycka när @Per Eskilsson gillar raljerandet i tråden Bonde som besprutar som länkats till i tidigare inlägg. https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhoernan.209511/page-256#post-2734999 Det sätter ju på något sätt standarden när BH själva uppmuntrar till det.

Som tur är kanske är det min högst subjektiva upplevelse att det blivit sämre. Jag hoppas att de flesta känner som granis70.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är väl ganska enkelt, den som blir ifrågasatt går i försvarsställning och sen är pajkastningen igång. Frånsett juridikforumet känns det ganska städat ändå kan jag tycka. Jag är t ex imponerad av DMOL:s uthållighet i netonnet-tråden, inte lätt att vara så saklig och utförlig när det är uppenbart att motparten bara är ute efter att misskreditera. Sen spårar det ibland pga att trådskaparen inte reder ut missförstånd i tid och folk börjar bråka om varför just deras tolkning är mest rätt.

OT: Var arg för något på jobbet en gång, nämnde för en äldre kollega att jag funderade på att skriva ett mail till någon. "Gör det, fast skicka det till mig istället, så tar jag bort det och sen är saken ur världen!". Och så är det, ibland vill man bara få något sagt, sen spelar det mindre roll om någon hört det! Våga vägra skicka i affekt! :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Jag håller med @BirgitS och gör faktiskt ofta så själv. En del, som tur fortfarande få, söker bekräftelse och uppmärksamhet. Om man inte själv kan hålla nivån saklig blir situationen inte bättre av att sänka nivån.

Lite synd kan jag tycka när @Per Eskilsson gillar raljerandet i tråden Bonde som besprutar som länkats till i tidigare inlägg. [länk] Det sätter ju på något sätt standarden när BH själva uppmuntrar till det.

Som tur är kanske är det min högst subjektiva upplevelse att det blivit sämre. Jag hoppas att de flesta känner som granis70.
Jag tyckte det var kul att TeroMs inlägg i humortråden var så lik rubriken i en annan tråd men jag inser nu att det kan missuppfattas. Jag tar bort den skrattande gubben och förtydligar.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.