Använde både sladdmaskin och sladdlös ihop med dom medfäljande träborrarna till lilla Boschdragaren. Spåntransporten var ickeexisterande och borrningen blev väldigt ryckig. Känslan var att borrarna inte hade någon borrförmåga utan allt handlade om att trycka igenom borren.

Vad vad det som gick fel? Kassa borr? Fel hastighet? Testade lite olika... Gick mycket bättre med ett metallborr från Dormer men det gick såklart av pga klantighet.
 
LLLVäxjö skrev:
... dom medfäljande träborrarna till lilla Boschdragaren ...
De skärande verktyg som kommer med maskiner vi köper är oftast av absolut sämsta möjliga kvalitét. Det är maskinen man köper, resten är bara ikastat för att det ska se mycket ut i lådan när man packar upp.
Investera i riktiga borr så kommer du bli mycket gladare. Kraft och rätt varvtal när du borrar är också viktigt. Batterimaskiner kan ofta vara lite för klena för träborr.
 
De lilla jag kört med de medföljande borrarna som kom med 14,4 GSR VE-2 verkar borra på fint, och brist på styrka vill jag väl inte riktigt hålla med om.
Körde med min 5-6år gamla 14,4 GSR (m. NiMh) när jag drog flexslangarna för elen i garaget och den tuffade på fint, med nån halvbillig flatborr från Jula.
 
FredrikR skrev:
De lilla jag kört med de medföljande borrarna som kom med 14,4 GSR VE-2 verkar borra på fint, och brist på styrka vill jag väl inte riktigt hålla med om.
Körde med min 5-6år gamla 14,4 GSR (m. NiMh) när jag drog flexslangarna för elen i garaget och den tuffade på fint, med nån halvbillig flatborr från Jula.
Beträffande styrkan menar jag att det är väsentlig skillnad på en skruvdragare och en borrmaskin. En skruvdragare är förvisso stark, men är knappast optimal att borra med, speciellt inte i trä. Sen att det går borra med en gräddvisp om man så vill, det är ju inte riktigt samma sak, eller hur? LLLVäxjö fick förmodligen hål i sin regel förr eller senare, men vägen dit kan ju vara kort eller lång och hålet kan bli bra eller inte så bra. Han vill korta vägen och göra bättre hål, alltså föreslår jag bättre lämpade verktyg för jobbet och högre kvalitét på de skärande delarna.
 
  • Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
Det förstår jag, det jag menade är att jag inte är helt övertygad om att de borrar som Bosch i det här fallet skickat med är helt kassa.
 
Milkshaken
En fråga bara... vad hade du för hastighet på maskinerna? Jag brukar köra på högsta tänkbara när jag borrar i trä...
 
Tack för alla svar. Borret var ett 10mm och varvtalet var som jag skrev lite varierande. Från fullt på ettan på GSB18(480 varv/min tror jag) till full fiol på 2:an på GSB 20-2 (3000 varv/min)

Det jag upplevde som det största problemet är att spånen packas ihop vid spetsen och då tar det tvärstopp(hände jätteofta) så jag var tvungen att dra ut borren massor av gånger för att låta spånorna flyga bort innan man kunde fortsätta.

Ska prova ett bättre borr nästa gång. Borren i lådan är kanske sämre än jag hade inbillat mig.

Kan lägga till att jag inte haft problem när jag använt borren till spånskiva utan det var först när jag skulle förborra i reglar(ner i flatsidan) som problemet uppkom.
 
Vad är det för borrar du använder egentligen? Vanliga metallborrar har för stor stigning och drar sig fram i träet så snabbt att spånet packas ihop. Använd spiralborrar, platta träbborrar eller någon annan borr avsedd för just borrning i trä så tror jag nog det kommer gå bättre?
 
MathiasS skrev:
Vad är det för borrar du använder egentligen? Vanliga metallborrar har för stor stigning och drar sig fram i träet så snabbt att spånet packas ihop. Använd spiralborrar, platta träbborrar eller någon annan borr avsedd för just borrning i trä så tror jag nog det kommer gå bättre?
Det följer med 3 set med tillbehör till gamla LI-2. Ett set med bits , ett set med metallborr och ett set med träborr och det var dom som jag använde.
Ska investera i ett set med bra borr. Ska bara läsa på lite först..
 
Johan_Pettersson
Måste varit något galet med den borren.
Annas låter det som du fick tag på en metallborr.
Metallborrar biter bra i trä men rensar hålet dåligt vilket innebär att man får dra i o ur borren fler gånger om man inte vill pressa sig igenom.
 
En väldigt dum fråga... körde du borren åt rätt håll?
En kompis ringde mig häromdagen och undrade om det skall vara så j*vla jobbigt att borra i en regel. Den gick en bit och tog det bom stop. Gick bättre efter att jag sa åt honom att vända riktning... :D
 
gadu^ skrev:
En väldigt dum fråga... körde du borren åt rätt håll?
En kompis ringde mig häromdagen och undrade om det skall vara så j*vla jobbigt att borra i en regel. Den gick en bit och tog det bom stop. Gick bättre efter att jag sa åt honom att vända riktning... :D
Väntade på att den frågan skulle komma. Ja , jag körde åt rätt håll.

Har läst på lite nu och det lutar åt en sats med IRWIN borr. Någon som vet var man kan köpa ett bra set till vettigt pris antingen på nätet eller i Växjötrakten.

http://www.irwin.com/tools/browse/drill-bits/woodboring-drill-bits
 
LLLVäxjö skrev:
Väntade på att den frågan skulle komma. Ja , jag körde åt rätt håll.
Nån måste ju våga fråga ;)
 
LLLVäxjö LLLVäxjö skrev:
Använde både sladdmaskin och sladdlös ihop med dom medfäljande träborrarna till lilla Boschdragaren. Spåntransporten var ickeexisterande och borrningen blev väldigt ryckig. Känslan var att borrarna inte hade någon borrförmåga utan allt handlade om att trycka igenom borren.

Vad vad det som gick fel? Kassa borr? Fel hastighet? Testade lite olika... Gick mycket bättre med ett metallborr från Dormer men det gick såklart av pga klantighet.
fel rotationsriktning?
 
S Sigge Sk skrev:
fel rotationsriktning?
Du återuppväckte en tråd som vart död i 13 år :)
 
  • Gilla
  • Haha
Bomba och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.