Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Inför den stundande vindsrenoveringen håller jag på att undersöka saker som jag inte förstår mig på. En av dem är ett avloppsrör som försvinner upp på taket.
Är det för att det inte ska bli undertryck i rören, så att vatten och avlopp rinner ner lättare, eller är det något påhitt från husets födelseår (1926) som man löser på annat sätt idag?
Känns som det skulle lukta mycket bajs i villaområdet här, där alla husen är från 1920-talet, om det skulle vara öppna rör uppåt, så att säga.
Insikt mottages tacksamt.
Är det för att det inte ska bli undertryck i rören, så att vatten och avlopp rinner ner lättare, eller är det något påhitt från husets födelseår (1926) som man löser på annat sätt idag?
Känns som det skulle lukta mycket bajs i villaområdet här, där alla husen är från 1920-talet, om det skulle vara öppna rör uppåt, så att säga.
Insikt mottages tacksamt.
Bästa svaret
Det påhittet finns i nästan alla hus, så lukten är inte alls så illa som man kan förvänta sig när man bara tänker på det.
Alternativet är en vakuumventil, men den har en begränsad livslängd och behöver service då och då, så om du inte störs extremt mycket av röret så är det lämpligt att ha kvar, men inte monterat precis bredvid friskluftsventiler.
Alternativet är en vakuumventil, men den har en begränsad livslängd och behöver service då och då, så om du inte störs extremt mycket av röret så är det lämpligt att ha kvar, men inte monterat precis bredvid friskluftsventiler.
Vi har samma påhitt i vårt nya hus från 2020 Dock lite bättre dolt i en vägg
I mitt förra hus satt det i samma kåpa som ventilationen. Draget i ventilationen som bara gick genom taket var obefintligt. Så det blev normalt sett baksug. Det var stängt och igenmålat när vi köpte huset. Jag stängde det ganska fort efter att jag fick upp ventilen.
Liknande trådar
-
Varför gängar inte skruvarna i dosan i taket?
El -
Varför fungerar inte gardena 3000/4 pump för bevattning från brunn
Trädgård allmänt -
Varför går den bara runt efter avgränsnimgskabeln.
Robotgräsklippare -
Varför ingen ska anlita Poolbyggarna AB
Pool -
Varför startar inte min Gardena Sileno?
Robotgräsklippare