Inför den stundande vindsrenoveringen håller jag på att undersöka saker som jag inte förstår mig på. En av dem är ett avloppsrör som försvinner upp på taket.
Är det för att det inte ska bli undertryck i rören, så att vatten och avlopp rinner ner lättare, eller är det något påhitt från husets födelseår (1926) som man löser på annat sätt idag?
Känns som det skulle lukta mycket bajs i villaområdet här, där alla husen är från 1920-talet, om det skulle vara öppna rör uppåt, så att säga.

Insikt mottages tacksamt. :)

• Stålstolpe som stödjer taket i ett rum under renovering med röda detaljer och synlig kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det påhittet finns i nästan alla hus, så lukten är inte alls så illa som man kan förvänta sig när man bara tänker på det. :)

Alternativet är en vakuumventil, men den har en begränsad livslängd och behöver service då och då, så om du inte störs extremt mycket av röret så är det lämpligt att ha kvar, men inte monterat precis bredvid friskluftsventiler. :D

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi har samma påhitt i vårt nya hus från 2020:) Dock lite bättre dolt i en vägg

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Inget av detta är ett påhitt, det ska finnas ventilation för avlopp, så vid spolning ska luft i rören kunna tryckas ut och vattnet får plats. Annars kan det uppstå ett vakum som gör att det gurglar i alla vattenlås.

• Gilla
bart112 och 1 till
  • Laddar…
Ja och det kan lukta gott också:rofl:

T TWX skrev:
Ja och det kan lukta gott också:rofl:
No shit!! mitt sitter 3 dm ifrån takfönstret i badrummet hur fan kan man komma på något så dumt..

• Wow
tergo
  • Laddar…
I mitt förra hus satt det i samma kåpa som ventilationen. Draget i ventilationen som bara gick genom taket var obefintligt. Så det blev normalt sett baksug. Det var stängt och igenmålat när vi köpte huset. Jag stängde det ganska fort efter att jag fick upp ventilen.

G Greger_08 skrev:
No shit!! mitt sitter 3 dm ifrån takfönstret i badrummet hur fan kan man komma på något så dumt..
Ja lite os får man tåla är ju bara mat som har blivit processad:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.