T
Fastighetstaxering är ett mycket hett och debatterat ämne.
Däremot har jag inte hört/sett någon debatt eller fått någon bra förklaring i följande ämne rörande fastighetsskatt:

En stor majoritet av oss har huset "för livet". Vi gör vårt livs investering och bor där mellan 25-40 år, innan det är dags att flytta igen. Om man t.ex tar en familj som köpt ett hus i Bromma på 60-talet för ex summan 400.000:-, får då dom bara dra av denna summa på 400.000:-vid en ev försäljningen idag+ renoveringar m.m, men 400.000:- på 60-talet är långt över miljonen i dagens kronvärde, men denna omräkning tillåts INTE. Däremot tillåts denna beräkning vid t.ex bouppteckningar med värdepapper m.m. Vi har 2 faktiska värden som går att bevisa, husets värdeökning genom åren och bankerna har fasta mallar för kronvärde per år, alltså måste då även hänsyn tas till inköpsbeloppets reella värde idag, men vi tillåts endast att dra av för ett värde som gällde för 25-40 år sedan. Rätta mig om jag har fel med detta "fenomen" stinker än mer än sedvanligt skatt och virriga beräkningsgrunder. >:(

Förr i tiden räknades värdet upp med visst indextal fram till, tror jag, de sista 4 åren. Sedan lades hela reavinstbeskattningssystemet om och det fanns övergångsregler under ett visst antal år. Vad jag förstår är det nya systemet inte sämre än det tidigare så detta är trolig orsak till att folk inte protesterat! Om jag minner mig rätt blev hela vinsten beskattningsbar tidigare men idag endast en del av vinsten. Så var nöjd ;).

Skälet till att ingen protesterar i detta land är för att vi är mesar och tänker blått, jobbar svart och röstar rött - år efter år!

Det är en bisarr men sann regel angående anskaffningsvärde.
Vårt skattesystem uppvisar stora motsägelser och orättvisor.
Jag blir ofta anklagad för att snacka politik på forumet men vad gör man när detta kommer upp? Det måste till ett systemskifte inom många områden snart innan kapitalet flyr landet för gott!

T
Alltså tjänar staten oerhörda belopp på att anskaffningsvärdet inte regleras till dagens faktiska värde vid en försäljning. Finns det någon som har räknat på detta ?, det borde finnas statestik som även tar hänsyn till detta. Jag vågar påsta att i verkligheten kan vi då räkna kallt med att staten förutom fastighetsskatten gör c:a 4 ggr vinst på detta "fenomen", och jag är mycket förvånad att Villaägareförening m.fl som vill avveckla fastighetskatten inte ens har nämnt detta "fenomen" som faktiskt är den stora posten i vinsten till staten. Ett klart fall för EU-domstol då det faktiskt är tillåtet vid beräkningar av värdepapper, men inte vid fastighetsförsäljning.

Att diskutera fastighetskatt är inte politik om man ser till denna detalj, snarare gränsar detta till ett legalt bedrägeri. Börjar förstå varför det hymlas om detta. Har vid 4 olika tillfällen talat med tjänstemän på skatteverket som till 100% hållt med mig, men "systemet är sådant...-och vi kan inte göra något åt det...".

Det hela är ju - precis som yonna skriver - bara en fråga om teknik.

Alla samhällspolitikers dröm och vision är att man skall försöka sikta in sig på att hindra inlåsningseffekter; skapa tillväxt och välstånd samt plocka kostnader till allmänna nyttigheter från det nya som skapas. De har bara olika tillvägagångssätt.

Visst bör det finnas utrymme för politik på forumet men bara sådan som har med byggande och fastigheter att göra.

Lycka till!  :) :) :)

T
Udrag från RSV:
-----------------------------------------------------------------
Schablonmässig anskaffningsutgift

Om fastigheten anskaffats före 1952 finns möjlighet att beräkna bostadens anskaffningsutgift schablonmässigt. Anskaffningsutgiften kan då beräknas till 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Kan du visa att anskaffningsutgiften för fastigheten översteg 150 % av 1952 års taxeringsvärde, får du använda den verkliga anskaffningsutgiften.

Förbättringsutgifter
Förbättringsutgifter är avdragsgilla för de år då de sammanlagt uppgått till minst 5 000 kr. Förbättringsutgifter är utgifter du själv haft för:

ny-, till- eller ombyggnad förbättrande reparation och underhåll
Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid avyttringen än vid förvärvet.

Kapitalvinst
Två tredjedelar av den framräknade vinsten är skattepliktig. På denna skattepliktiga vinst beräknas skatt med 30 %.

Kapitalförlust
Hälften av den framräknade förlusten är avdragsgill. Den avdragsgilla förlusten minskar skatten med 30 %. Om det totala underskottet i inkomstslaget kapital överstiger 100 000 kr minskar skatten med 21 % av överskjutande del.
-------------------------------------------------------------

Alltså ingen indexreglering av faktiskt kronvärde, max 5 år på renoveringsdetaljer m.m. 1 års regel ( som vid bostadsrätter finns inte här) m.m Måste hålla med Calle Anka, tar man upp detta på denna tråd " Ekonomi/juridik > fastighetsskatt" - tas det av vissa obenhörligt upp som ett politiskt inlägg när kontentan är att något är fel i matematiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.