402 läst · 12 svar
402 läst
12 svar
Varför funkar inte min markis?
Hej! När jag köpte mitt hus följde en markis med. Den har funkat hur bra som helst fram tills nu. Först trodde jag att det var fjärrkontrollen som strulade. Då bytte jag batteri men fortfarande samma problem. Markisen väljer att öppna sig 2-3 cm för att sedan åka in igen.
Nån enstaka gång har det hänt att den åkt ut cirka 15 cm men sedan stannat där helt och hållet.
Just nu har jag en stickpropp samt en strömbrytare inne som styr strömmen till den markisen. Markisen verkar vara köpt på Hestra markis och fjärrkontrollen är av märket Somfy.
Jag har även testat med en annan fjärrkontroll som jag har som styr resterande markiser i hemmet och det är samma problem med den. Det är endast verandamarkisen som inte funkar.
Kan även tillägga att jag haft en strömbrytare som styr markisen manuellt men som jag tagit bort helt och hållet.
Finns det någon därute som kan ha en aning om vad problemer kan vara?
Nån enstaka gång har det hänt att den åkt ut cirka 15 cm men sedan stannat där helt och hållet.
Just nu har jag en stickpropp samt en strömbrytare inne som styr strömmen till den markisen. Markisen verkar vara köpt på Hestra markis och fjärrkontrollen är av märket Somfy.
Jag har även testat med en annan fjärrkontroll som jag har som styr resterande markiser i hemmet och det är samma problem med den. Det är endast verandamarkisen som inte funkar.
Kan även tillägga att jag haft en strömbrytare som styr markisen manuellt men som jag tagit bort helt och hållet.
Finns det någon därute som kan ha en aning om vad problemer kan vara?
Min erfarenhet av markiser är att markismotorer är opålitliga. Fick byta båda motorerna efter 5-10 år. Verkar inte tåla klimatet ute? Sedan kan det även blir problem med "shakern" som ska känna av om det blåser för mycket och rycker i markisen. Den kan med åren bli allt känsligare och drar in markisen nästan direkt man kört ut den. Eventuellt är det något sådant problem hos dig.
Hur ser denna shakern ut? Så vitt jag vet så har jag ingen sensor för vind. Vad kostade motorerna dig?J Josth skrev:Min erfarenhet av markiser är att markismotorer är opålitliga. Fick byta båda motorerna efter 5-10 år. Verkar inte tåla klimatet ute? Sedan kan det även blir problem med "shakern" som ska känna av om det blåser för mycket och rycker i markisen. Den kan med åren bli allt känsligare och drar in markisen nästan direkt man kört ut den. Eventuellt är det något sådant problem hos dig.
Shakern är en liten dosa som monteras längst ut på markisen på undersidan bommen där. Den känner av rörelserna i markisen där och drar som sagt in markisen om det blåser för mycket. Första motorn bytte markisfirman och en del gick på hemförsäkringen men det var en del tusenlappar. Andra motorn beställde jag direkt från Tyskland för ett par tre tusen och bytte själv. Det var nu ganska många år sedan så minns inte beloppen exakt.
Okej. Måste man montera ner markisen för att komma åt motorn? Vart brukar motorn sitta?J Josth skrev:Shakern är en liten dosa som monteras längst ut på markisen på undersidan bommen där. Den känner av rörelserna i markisen där och drar som sagt in markisen om det blåser för mycket. Första motorn bytte markisfirman och en del gick på hemförsäkringen men det var en del tusenlappar. Andra motorn beställde jag direkt från Tyskland för ett par tre tusen och bytte själv. Det var nu ganska många år sedan så minns inte beloppen exakt.
Inte kul, men kan den ha gått i programmeringsläge?? Jag har iofs ELERO som är av bättre tysk kvalitet, funkat perfekt i 15 år, men den beter sig så som du beskriver när man sätter den i programmeringsläge. Hitta en manual och läs på är mitt bästa råd
Kan mycket väl vara så. Det är något som jag funderst på själv. Själv tänker jag att om motorn är i sönder då borde den inte alls funkar överhuvudtaget.K krambriw skrev:
Utan att veta exakt hur dina markiser är konfigurerade och vilka markistillbehör du eventuellt har är det nog omöjligt att här via forumet spekulera vidare vad som kan vara fel. Att motorn rör sig något är i sig troligen ett gott tecken
I mitt fall vet jag att markiserna går ut och sedan direkt tillbaka om dom inte lyckas kommunicera med den separata vind/regnmätaren. Men det är i mitt system. Hur det är i ditt måste du kartlägga. Kan ju vara en skaksensor som Josth nämnde eller så som hindrar markiserna att gå ut
Som sagt skaffa manualen och läs på, den finns troligen på nätet om man söker lite
I mitt fall vet jag att markiserna går ut och sedan direkt tillbaka om dom inte lyckas kommunicera med den separata vind/regnmätaren. Men det är i mitt system. Hur det är i ditt måste du kartlägga. Kan ju vara en skaksensor som Josth nämnde eller så som hindrar markiserna att gå ut
Som sagt skaffa manualen och läs på, den finns troligen på nätet om man söker lite
Vi har Somfy-markiser hemma och om man bryter och återinkopplar spänningen på nått visst sätt (tror på, 10s av och sen på) så hår den in i ett programmeringsläge. Det kan man se genom att den går 1s ut och 1 s tillbaka igen. Kan du helt enkelt råkat programmera om den, eller ställt den i ett fabriksåterställningsläge?
Misstänker också det. Hur gör man för att programmera in den rätt?M Millox skrev:Vi har Somfy-markiser hemma och om man bryter och återinkopplar spänningen på nått visst sätt (tror på, 10s av och sen på) så hår den in i ett programmeringsläge. Det kan man se genom att den går 1s ut och 1 s tillbaka igen. Kan du helt enkelt råkat programmera om den, eller ställt den i ett fabriksåterställningsläge?
Klicka här för att svara