Min nya nemesis julgransbelysningen åker snart ut med huvudet före men jag ger den en sista chans...

Den vill inte fungera trots internets samtliga knep:
- Testat alla lampor mot ett 9 volts batteri (och bytt ut de trasiga)
- Petat upp den där metallgrejen i botten
- Testat med en sån där penna som mäter spänning (det verkar vara det i hela slingan trots att inget lyser)

Något som kan rädda denna envisa jäkel? Den har ev några år på nacken (köpte second hand) men det är Konstsmide , ser ut som ny och har fungerat tidigare år.

Vänligen Louise utan el-kompetens som ni kanske hör, så anpassa gärna språket 🙂

Kan vara en liten/halvstor lödplump på sockeln på en lampa. och då går inte en lampa ner i botten, Det tar emot tidigare mot hållarens överkant. Kolla in alla lampor, så det inte är en klump av större sort.

• Gilla
Louise___
  • Laddar…
L Louise___ skrev:
Min nya nemesis julgransbelysningen åker snart ut med huvudet före men jag ger den en sista chans...

Den vill inte fungera trots internets samtliga knep:
- Testat alla lampor mot ett 9 volts batteri (och bytt ut de trasiga)
- Petat upp den där metallgrejen i botten
- Testat med en sån där penna som mäter spänning (det verkar vara det i hela slingan trots att inget lyser)

Något som kan rädda denna envisa jäkel? Den har ev några år på nacken (köpte second hand) men det är Konstsmide , ser ut som ny och har fungerat tidigare år.

Vänligen Louise utan el-kompetens som ni kanske hör, så anpassa gärna språket 🙂
Tack för tipset. När jag skulle leta efter lödplumpar märkte jag att en lampa var trög så tog i lite och fick ner den (skrapade lite) och när jag då satte i kontakten lyste den. Jublade såklart men den slocknade igen efter 2 min. Kollade på lampan och då hade den lille metallpluppen längst ner på lampan skafts av ( kanske är det som är lödplump? Visste inte riktigt vad jag letade efter). Satte i en ny lampa men inget hände. Petade upp metallgrejen igen men lite försiktigare. Satte in lampan igen och nu varde det till sist ljus. Sällan känt mig mer nöjd.

Lång förklaring men hoppas att det kanske kan hjälpa någon i framtiden!
J jonaserik skrev:
Kan vara en liten/halvstor lödplump på sockeln på en lampa. och då går inte en lampa ner i botten, Det tar emot tidigare mot hållarens överkant. Kolla in alla lampor, så det inte är en klump av större sort.
Tack för tipset. När jag skulle leta efter det märkte jag att en inte var helt iskruvad, fick liksom ta i för att få ner den. Raspade till. Då började den funka.

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.