287 läst · 2 svar
287 läst
2 svar
Varför fungerar inte julgransbelysningen?
Min nya nemesis julgransbelysningen åker snart ut med huvudet före men jag ger den en sista chans...
Den vill inte fungera trots internets samtliga knep:
- Testat alla lampor mot ett 9 volts batteri (och bytt ut de trasiga)
- Petat upp den där metallgrejen i botten
- Testat med en sån där penna som mäter spänning (det verkar vara det i hela slingan trots att inget lyser)
Något som kan rädda denna envisa jäkel? Den har ev några år på nacken (köpte second hand) men det är Konstsmide , ser ut som ny och har fungerat tidigare år.
Vänligen Louise utan el-kompetens som ni kanske hör, så anpassa gärna språket 🙂
- Testat med en sån där penna som mäter spänning (det verkar vara det i hela slingan trots att inget lyser)
Något som kan rädda denna envisa jäkel? Den har ev några år på nacken (köpte second hand) men det är Konstsmide , ser ut som ny och har fungerat tidigare år.
Tack för tipset. När jag skulle leta efter lödplumpar märkte jag att en lampa var trög så tog i lite och fick ner den (skrapade lite) och när jag då satte i kontakten lyste den. Jublade såklart men den slocknade igen efter 2 min. Kollade på lampan och då hade den lille metallpluppen längst ner på lampan skafts av ( kanske är det som är lödplump? Visste inte riktigt vad jag letade efter). Satte i en ny lampa men inget hände. Petade upp metallgrejen igen men lite försiktigare. Satte in lampan igen och nu varde det till sist ljus. Sällan känt mig mer nöjd.L Louise___ skrev:Min nya nemesis julgransbelysningen åker snart ut med huvudet före men jag ger den en sista chans...
Lång förklaring men hoppas att det kanske kan hjälpa någon i framtiden!
Tack för tipset. När jag skulle leta efter det märkte jag att en inte var helt iskruvad, fick liksom ta i för att få ner den. Raspade till. Då började den funka.J jonaserik skrev:
Liknande trådar
-
Varför fungerar inte 2 lampor av 6 vid byte till led?
Belysning -
Varför fungerar inte avfuktaren?
Övrigt husrelaterat -
Varför fungerar inte golvvärme?
Värme allmänt -
Varför fungerar inte gardena 3000/4 pump för bevattning från brunn
Trädgård allmänt -
Varför fungerar inte induktionsspisen BOSCH HLN39A050U ?
El