Jag har haft återkommande problem med frånluftdonet i klädkammaren, luften blåser in i lgh i st f ut. Vi hade nyligen OVK-besiktning o ventilationen ska vara godkänd. För drygt en vecka sedan blev kranvattnet skållhett o vattenledning på gården började läcka varmvatten, som åtgärdades. I samband med detta har jag åter problem med frånluftdonet i klädkammaren o luktar gammalt stekos i lgh. Kan detta detta ha samband m vattenläckan? Jag bor i ett flerfamiljshus med FX-system o har frånluftdon i klädkammaren o badrum.
 
Någon som satt i en köksfläkt och kopplat på utgående kanalisation. Då blåser matos in i andra lägenheter. Får inte utföras på det sättet. Kontakta dom som ansvarar för huset och tala om vad som händer.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Någon som satt i en köksfläkt och kopplat på utgående kanalisation. Då blåser matos in i andra lägenheter. Får inte utföras på det sättet. Kontakta dom som ansvarar för huset och tala om vad som händer.
Du menar, att det även påverkar frånluftdonet i klädkammaren?
 
NJA kanske inte, då ska det vara ett stort undertryck i lägenheten eller som att det sitter en fläkt på den pipan upp hos någon. Lyssna med dom som bor ovanför och under dig, om dom har lika.
 
J jonaserik skrev:
NJA kanske inte, då ska det vara ett stort undertryck i lägenheten eller som att det sitter en fläkt på den pipan upp hos någon. Lyssna med dom som bor ovanför och under dig, om dom har lika.
Jag bor hos Stena fastigheter som fr o m i år AI-styr värmesystemet….
 
Ägaren kan jag inte uttala mig om, men något är fel. En köksfläkt kopplad på kökskanal och den är gemensam för dom under och över dig. Luktar det matos så är den gemensam. I kläd kan jag inte svara på hur det blir så, men då ska det vara ett stort undertryck i lägenheten om ingen fläkt satts av granne.
Vad har ni själv i köket, en ventilations huv kanske och ingen fläkt. Då är det förbjudet att sätta in en kåpa med fläkt. Det finns nog ett fläktsystem för köken och kanske även för övrig ventilation.
 
J jonaserik skrev:
Ägaren kan jag inte uttala mig om, men något är fel. En köksfläkt kopplad på kökskanal och den är gemensam för dom under och över dig. Luktar det matos så är den gemensam. I kläd kan jag inte svara på hur det blir så, men då ska det vara ett stort undertryck i lägenheten om ingen fläkt satts av granne.
Vad har ni själv i köket, en ventilations huv kanske och ingen fläkt. Då är det förbjudet att sätta in en kåpa med fläkt. Det finns nog ett fläktsystem för köken och kanske även för övrig ventilation.
Fastighetsägaren sköter o sätter in/byter ut de köksfläktar vi har o nyligen har ventilationen genomgått OVK-besiktning o godkänts. Trots det nuv problem.
 
Nästa steg då att kontakta fastighetsägaren, ingen på forumet kan säga något, utan bara gissa.
 
J jonaserik skrev:
Nästa steg då att kontakta fastighetsägaren, ingen på forumet kan säga något, utan bara gissa.
Har jag redan gjort, men ingen kan svara och därför ställde jag frågan här i hopp om idéer. Har t o m videofilmat frånluftdonet som blåser luften in i lgh st f ut.
 
Ge dig inte, det är inte du som ska åtgärda det, på dom igen och säg nu får ni ordna det här bara.
 
  • Gilla
Ngea
  • Laddar…
N Ngea skrev:
Fastighetsägaren sköter o sätter in/byter ut de köksfläktar vi har o nyligen har ventilationen genomgått OVK-besiktning o godkänts. Trots det nuv problem.
Man ska inte ha för höga förväntningar på OVK-kontroller, det finns många genvägar att ta för att få fram en pappersprodukt
 
  • Gilla
Ngea
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Någon som satt i en köksfläkt och kopplat på utgående kanalisation. Då blåser matos in i andra lägenheter. Får inte utföras på det sättet. Kontakta dom som ansvarar för huset och tala om vad som händer.
Fastighetsskötare har varit här o bedömt att problemet med frånluften i klädkammaren, att luften blåser in i klädkammaren i st f ut, beror på att det kommer in för lite luft i lgh o funderar på ytterligare ett inluftdon. Kan det stämma?????
 
Du kan prova med att öppna och stänga ett fönster och se vad som händer, normalt brukar en bit hushållspapper suga fast på en utsugsventil om det är en fläkt på taket.
 
  • Gilla
Ngea
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan prova med att öppna och stänga ett fönster och se vad som händer, normalt brukar en bit hushållspapper suga fast på en utsugsventil om det är en fläkt på taket.
Nu går luften i frånluftdonet åt rätt håll, utom när jag sätter igång köksfläkten, somär utbytt. Ett annat problem är värmesystemet. Vi har väldigt ojämn temp både i och mellan våra lgh. De vattenburna elementen från 1989 ger olika värme, dvs olika temp från rum till rum. Temp i min lgh, vån 4, c:a 21 gr, en temp som känns olika från dag till dag, ibl som 21 gr, ibl mkt svalare. Är det här ett vanligt fenomen i flerfamiljshus?
 
BirgitS
N Ngea skrev:
Nu går luften i frånluftdonet åt rätt håll, utom när jag sätter igång köksfläkten, somär utbytt.
Det är precis som fastighetsskötaren säger ett tecken på att det inte kommer in tillräckligt med luft genom tilluftsventilerna, fläkten vill blåsa ut mer luft än som kommer in de riktiga vägarna och då suger den luft där det går t.ex. genom frånluftsventilen i klädkammaren.
N Ngea skrev:
Ett annat problem är värmesystemet. Vi har väldigt ojämn temp både i och mellan våra lgh. De vattenburna elementen från 1989 ger olika värme, dvs olika temp från rum till rum. Temp i min lgh, vån 4, c:a 21 gr, en temp som känns olika från dag till dag, ibl som 21 gr, ibl mkt svalare. Är det här ett vanligt fenomen i flerfamiljshus?
Du måste mäta temperaturen i mitten av rummet ungefär och inte bara tycka att det är svalare. Som jag minns det så räcker det med 20 grader för att det ska vara över gränsen.

Termostater kan sluta att fungera. Fastighetsskötaren kan fixa dem men då behöver du nog just kunna visa att det är under 20 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.