Har insett att ett vanligt dubbeluttag i tvättstugan matas med tre faser nolla och jord.
Två faser kopplat på ena sidan och den tredje med nollan på andra sidan. Ingen märkning på uttaget om detta.
Ledarna ser väldigt tunna ut men jag har inte mätt. Skulle jag gissa är det max 1,5 mm2 men skulle kunna vara mindre.
För att göra det hela lite sämre är det avsäkrat med tre 16A automatsäkringar. Bredvid varandra men inte trepolig.
Tvättmaskinen har en märkning på fronten att den tar 230V, 2200W och ska avsäkras med 10A.

Jag måste alltså säkra ner till 10A, sätta kopplingsdosa och därifrån grena av till två separata uttag med en fas vardera eller byta till 2-vägsuttag godkänt för två faser. Den tredje fasen kan behövas vid framtida eventuell torktumlare så den kanske man kan lämna men inte ansluta i någondera änden och köra med trepolig säkring.

Tvättmaskinen har under de nio år vi bott här varit kopplat till den sida på uttaget som har 400V. På andra sidan har vi en 400W avfuktare.

Min fråga är varför det går bra att köra TM på 400V. Skulle även avfuktare fungera om jag bytte sida? Dammsugaren?
När går saker sönder om man kör för hög spänning?
Med lågvolts elektronik så kan man ju lätt ha sönder komponenter om de matas med för hög spänning men det verkar vara andra regler som gäller för tvättmaskiner.

Är det farligt att köra för hög spänning? Direkt personskada, eller kanske indirekt via brandrisk etc?

Dubbeluttag med flera tunna kablar anslutna, märkt med 400V och 230V enligt beskrivning i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkplatta på en tvättmaskin som visar modell, typ, produktionsnummer, spänning, effekt och säkringsstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Nejdå, ingen fara, du har inga 400V där.
Troligen PEX så därför det ser lite klent ut.

Anslut det i en dosa eller plocka ur de två säkringarna som inte används, är mitt tips.

De två faserna till vänster är ju bara parkerade på x-plintar. Matningen till uttaget är de två till höger L och N

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är 230V i båda. De andra faserna är "parkerade" i anslutningarna märkta X och är då inte med i leken.

Elementärt misstag. Kollade lite väl snabbt. Blev lurad av att jag började kolla i centralen och såg att tre faser gick dit. Är lite konstigt att det är en utvändig ny dragning där uttaget sitter över infällda dosan. Men kanske gjordes för så länge sedan att det var en kraftigare förbrukare alternativt två olika uttag som sen gjorts om till ett dubbeluttag.
Jag stänger av två säkringar och kollar nästa gång elektriker är här om att säkra ner.

Skulle det gått dåligt om det faktiskt var 400V på tvättmaskinen?

L LSB skrev:
Ja, väldigt dåligt..

P
L LSB skrev:
Ja du hade inte kunnat kalla dig ägare till någon tvättmaskin. Åtminstonde inte i användbart skick.

L lordi skrev:
Ja, väldigt dåligt..
Skönt att höra. Jag fick inte ihop hur det har kunnat fungera i alla år och det var därför jag ställde frågan.
Något missvisande ämne på tråden som bara kommer resultera i att folk läser om mitt simpla misstag.
Jag får bjuda på det men känns lite som jag har skapat ett klickbete av fake news.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
E
Läs på den vita kabeln, det kan mycket väl vara en 5G2,5.
Eller kolla ytterdiameter med skjutmått så kan vi gissa lite.

Sittställning
Auuf är du säker på att du ska syssla med detta själv ? ..

E El-Löken66 skrev:
Läs på den vita kabeln, det kan mycket väl vara en 5G2,5.
Eller kolla ytterdiameter med skjutmått så kan vi gissa lite.
Ingen märkning på kabeln. Tog mig tid att mäta. Är enkelledare som jag får till 1,3 mm med skjutmåttet.
Är alltså 1,5mm2.

E
L LSB skrev:
Ingen märkning på kabeln. Tog mig tid att mäta. Är enkelledare som jag får till 1,3 mm med skjutmåttet.
Är alltså 1,5mm2.
Ok, har du så exakt skjutmått så verkar det stämma, tänkte att du mätte på den vita.
1,5 är cirka 1,4 och 2,5 1,8 när jag jämför Nexans och du ligger där mellan, nu vet jag inte om ledaren var lite deformerad eller tilltryckt.

Sen kan det ju även vara att man räknat och klarar villkoren med 1,5 till 16A.

Men visst kan du även säkra ner.

E El-Löken66 skrev:
Ok, har du så exakt skjutmått så verkar det stämma, tänkte att du mätte på den vita.
1,5 är cirka 1,4 och 2,5 1,8 när jag jämför Nexans och du ligger där mellan, nu vet jag inte om ledaren var lite deformerad eller tilltryckt.

Sen kan det ju även vara att man räknat och klarar villkoren med 1,5 till 16A.

Men visst kan du även säkra ner.
Är gjort innan vi flyttande in så kanske någon har räknat på det. Är utvänding dragning mot putsad vägg/lättbetongtak i källaren ca 10 meter så det kanske kan vara ok.
De elektriker som har varit här sedan vi flyttade in (via badrumsrenovering etc) tror jag inte har räknat så mycket i alla fall...
Jag tvättar vidare som vanligt och tar upp det med elektriker som ändå snart ska komma och göra lite annat jobb. Kan lika gärna säkra ner och använda två faser i stället så behöver ingen räkna alls.

E
Det ser inte ut som något proffs som fäst uttaget förstås,, sitter det ordentligt mot väggen?

• Gilla
reik
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det ser inte ut som något proffs som fäst uttaget förstås,, sitter det ordentligt mot väggen?
Nej inte alls. Drog åt skruvarna lite men det hjälper nog inte. Sitter en bit upp på väggen bakom en lådhurts så inte något man får för sig att pilla på utan anledning. Får fixa infästningen också när slutlig lösning bestäms.
Den som gjorde jobbet kanske var bra på att räkna men sämre på det praktiska. Dragningen med klammer är iofs inget att klaga på.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.