358 läst · 7 svar
358 läst
7 svar
Varför förvinner vattentrycket helt vid pumpstart
Vi har en djupborrad brunn och när trycket sjunker i hydropressen så slår pumpen igång. Så långt fungerar det bra men när pumpen drar igång så försvinner trycket i kranen helt i ett par sekunder innan det åter kommer tillbaka.
Är det någon som vet varför? Kan tex en läckande backventil nere vid pumpen ge dessa symptom?
Som info så har vi nyligen bytt hydropress då den gamla hydropressens blåsa läckte. Och att den gamla hydropressen läckte har gjort att pumpen fått många starter vilket säkert inte varit hälsosamt.
Är det någon som vet varför? Kan tex en läckande backventil nere vid pumpen ge dessa symptom?
Som info så har vi nyligen bytt hydropress då den gamla hydropressens blåsa läckte. Och att den gamla hydropressen läckte har gjort att pumpen fått många starter vilket säkert inte varit hälsosamt.
Vet inte om du menar exakt det du skriver, men jag har också en pump (Grundfos) i borrhål med Grundfos Pressure Manager, & när man öppnar en kran så kommer det en skvätt sedan ingenting, men sekunder senare fullt flöde.
Pressure Manager håller trycket på ca 6 bar & säger åt pumpen att "sluta pumpa" vid det trycket.
Men när jag då öppnar en kran så blir det "lägre tryck" i systemet, & då skickar Pressure Manager signal till pumpen att "börja pumpa".
Det blir en liten Paus i systemet då, innan tryck har byggts upp.
Pressure Manager håller trycket på ca 6 bar & säger åt pumpen att "sluta pumpa" vid det trycket.
Men när jag då öppnar en kran så blir det "lägre tryck" i systemet, & då skickar Pressure Manager signal till pumpen att "börja pumpa".
Det blir en liten Paus i systemet då, innan tryck har byggts upp.
Hur beter sig vattnet om du slår av pumpen precis i stsrtögonblicket? Har hydropressen vatten kvar att leverera (hur många liter?) eller faller trycket tvärt?M Moltas skrev:Vi har en djupborrad brunn och när trycket sjunker i hydropressen så slår pumpen igång. Så långt fungerar det bra men när pumpen drar igång så försvinner trycket i kranen helt i ett par sekunder innan det åter kommer tillbaka.
Låter som att hydropressen är helt vattenfylld.M Moltas skrev:Vi har en djupborrad brunn och när trycket sjunker i hydropressen så slår pumpen igång. Så långt fungerar det bra men när pumpen drar igång så försvinner trycket i kranen helt i ett par sekunder innan det åter kommer tillbaka.
Eller för högt lufttryck i förhållande till pumpens starttryck. Då funkar hydropressen som den ska ner mot starttrycket men tar sen tvärt slut.snaggletooth skrev:
Då finns ingen reserv som ger vatten innan pumpen börjar leverera.
Lufttrycket ska vara så lågt att hydropressen fungerar till ett lägre tryck än pumpens tillslag.
Det var en bra tanke. Jag skall kolla.B Bjober skrev:Eller för högt lufttryck i förhållande till pumpens starttryck. Då funkar hydropressen som den ska ner mot starttrycket men tar sen tvärt slut.
Lufttrycket ska vara så lågt att hydropressen fungerar till ett lägre tryck än pumpens tillslag.
Jag sänkte trycket i hydropressen och nu är symptomet borta. Tack för tipsen.B Bjober skrev:Eller för högt lufttryck i förhållande till pumpens starttryck. Då funkar hydropressen som den ska ner mot starttrycket men tar sen tvärt slut.
Liknande trådar
-
Varför finns det inga jordade sladdströmbrytare?
Belysning -
Uponor Smatrix Wave - varför utomhus givare?
Värme allmänt -
Vattnet smakar järn men inget utslag på vattenprov. Varför?!
Vatten & Avlopp -
Varför blinkar mina LED-lampor i köket 8 år efter installation?
Belysning -
Varför denna koppling på jordkabeln?
Belysning