Det har varit så mycket hysteri kring detta på 70talet. Och nu händer inget. Varför?
 
Pengar.. Och det finns inget sovjet som måste "besegras" till varje pris.
 
Frågan är kanske varför flyga till månen?
 
Det blir för långt till närmsta pizzeria om man är på månen.
 
S
nja finns god frystorkad mat nu för tiden. pizza inget måste
 
Jag har sett nyligen filmen Apollo 18.
Skrämmande om sant.
Pengar tror jag inte så mycket på. För att man skulle lägga ner all resande i kosmos.
 
S
just då va de ju lite av en tävling. usa vill ju va först med allt.
jag undrar egentligen hur många som farit illa i amerika på grund av deras på anda.

nu tycker jag att man är mest nyfiken på rymden. om vi är ensamma, om vi kan resa långt i rymden, om det finns hot mot jordens existens.
 
Om dom verkligen var på månen ja. Därom tvistar de lärde. Har ni sett filmen Capricorn One? Var det helt enkelt ett race för att knäcka Ryssland ekonomiskt?
 
BigGitt skrev:
Jag har sett nyligen filmen Apollo 18.
Skrämmande om sant.
Pengar tror jag inte så mycket på. För att man skulle lägga ner all resande i kosmos.
Menar du "Apollo 13" med det klassiska "Houston we've got a problem" eller finns det en till som jag missat?
 
daugaard skrev:
Frågan är kanske varför flyga till månen?
Och nu som det inte längre är svårt är det ingen poäng i att göra det.
 
Det är verkligen så att det är kalla krigets fel. När Sovjet sände upp sin Sputnik var det underförstådda budskapet "titta här, vi behöver bara byta ut den här mot en kärnvapenbärande satellit så kan vi droppa bomber på er när vi vill". Det budskapet missförstods inte kan jag säga. Därmed började kapplöpningen som så småningom ledde till månen. Men sedan kom stagnationen på 70-talet och det blev för dyrt att bara åka till månen och turista. Militärt hade rymden förlorat sin roll i och med utvecklingen av interkontinentala robotar som kunde pricka fiendeland utan att behöva släppas från någon flygande farkost, samt i och med internationella avtal som förbjöd användande av kärnvapen i rymden. Vetenskapligt fanns en mättnad, jag vill minnas att man fortfarande håller på och undersöker det material som månfärderna förde med sig hem (rätta mig om jag har fel). Idag siktar man mot Mars eftersom den planeten har bättre förutsättningar för en framtida koloni, och då fyller månen så att säga ingen funktion. Det fanns ett tag tankar om att använda månen som bas för Marsfärderna men det anses numera bara onödigt och dyrt, som att mellanlanda på Gotland när man ska flyga till Thailand.
 
Jag tror aldrig att de var på månen...
 
S
man kan sätta teleskop och annan utrustning för att slippa något jordens störning.
eventuell minerall gruvdrift. om dom hittar något användbart.

varför tror du inte det då? tror du att det är helt omöjligt på den tiden?
 
T
Månen är gjort nu är det Mars som gäller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.