Hej,

Vi har en varmvattenberedare av modell äldre, från 1968 (den ska bytas ut).

Vi har haft inkommande vatten avstängt ungefär en vecka och efter att ha slagit på vattnet igen har det börjat droppa från den röda kåpan i bild när vi använder vatten (där det även går in en elkabel).

Någon som vet vad detta kan bero på? En packning som gett med sig? Vad gör jag? Är det bara att ringa rörmokaren?

• Äldre varmvattenberedare från 1968 med röd kåpa där vatten droppar när det används, synlig elkabel och anslutningar på trätäckt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
S svardf skrev:
Någon som vet vad detta kan bero på? En packning som gett med sig? Vad gör jag? Är det bara att ringa rörmokaren?
Det är en elpatron.
Läcker det frän röda kåpan så är det läck invändigt i patronen, vid elanslutningarna.

Själva skarven som har en packning/gängtätning har jag markerat med röd pil på bild 2.
Och den är ju utanför kåpan.

Jag klassar denna elpatron som kass.
Klarar du dig på en elpatron så länge innan bytet så kan det vara läge att bara proppa den läckande med en 2" propp.

Elpatron med röd kåpa, potentiell läcka vid elanslutningarna markerad, oklassad som användbar enligt text.
Skapa konto

Elpatron med en röd pil som markerar skarv med packning där läckage kan uppstå.
Skapa konto

2-tums mässingspropp för tätning, markerad för användning vid läckande elpatron i byggprojekt.
Skapa konto

Stort tack för ditt svar!

Är det alltså en ytterligare patron bakom ”lådan” till vänster om den röda kåpan? (Den med temperaturinställning)

Någon sådan plugg har jag inte hemma. Vad bör jag göra nu, innan jag kan få det fixat? Ska vi stänga av beredaren?

Kan det vara farligt? Vattenläckage och el brukar ju sällan vara en bra kombination.

Det finns en golvbrunn där. Så ett sakta droppande av vatten under några veckor lär inte vara ett stort problem. Om det läcker vatten fram till det elektriska lär det bli hastig korrosion och jordfel. Så om du har en jordfelsbrytare kan den lösa ut. Men inte akut om du ändå skall byta beredaren snart.

• Gilla
svardf och 2 till
  • Laddar…
S svardf skrev:
Stort tack för ditt svar!

Är det alltså en ytterligare patron bakom ”lådan” till vänster om den röda kåpan? (Den med temperaturinställning)

Någon sådan plugg har jag inte hemma. Vad bör jag göra nu, innan jag kan få det fixat? Ska vi stänga av beredaren?

Kan det vara farligt? Vattenläckage och el brukar ju sällan vara en bra kombination.
Är inget farligt, innanför den röda hatten sitter det med säkerhet en termostat, lossa locket och se. Nu syns det inte riktigt, men troligtvis har du säkringar var för sig för patrornerna, bara skruva ur dom som är den det doppar ifrån. I den mörka till vänster, så är det även där en patorn. med en termostat utvändigt och den är på minst 3 kW, effekten står instansad på en kant av den stora sexkanten så sitter beredaren.
Bry dig inte att det droppar just nu, blir inte någon större läcka. Klarar ni er med en patron kan ni vänta till sommaren att byta patron eller en ny VVB
Det med läckan är nog inte från någon packning, utan att det har oxiderat i infästning av elslingorna, ett vanligt fel på äldre elpatroner och även på nyare.

• Gilla
svardf
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Mycket uppskattat!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.