Skulle byta en lampa i taket, från en spotlight armatur som kopplas in med takkontakt till en som kopplas in direkt på kabeln.
När jag tog ner den gamla plattan så satt det två jordkablar, varav den ena ser ut att vara intryckt i kabelns hölje.
Satte man en extra jordkabel för att ha en jordad punkt någon gång i tiden?
Kan man då skippa den extra jordkabeln eftersom armaturen har en jordpunkt, eller är den extra jordkabeln där av en annan anledning?
När jag tog ner den gamla plattan så satt det två jordkablar, varav den ena ser ut att vara intryckt i kabelns hölje.
Satte man en extra jordkabel för att ha en jordad punkt någon gång i tiden?
Kan man då skippa den extra jordkabeln eftersom armaturen har en jordpunkt, eller är den extra jordkabeln där av en annan anledning?
Jo, "kulo" EKRK kan visst ha biledare, har-har inte haft det genom historien.
Och tja, någon har bestämt sig att lägga den på jord. Fel eller rätt har debatterats här, och gröngul slang är kanske inte helrätt men men...jag hade låtit det vara.
Och tja, någon har bestämt sig att lägga den på jord. Fel eller rätt har debatterats här, och gröngul slang är kanske inte helrätt men men...jag hade låtit det vara.
En BI-ledare är inte fel att jorda lättast är i ett uttag eller annat, sämre i centralen med en massa parter.R Ryor skrev:
Svar nej, den ska om den ska inkopplas. då vara i ena änden på den bara, finns inget krav på inkopplig i centralen. Om det finns dosor på vägen, hur gör man med ett avbrott på den. Då är det lämpligt att ansluta den på lättaste stället.J J-banan skrev:
Vi behöver inte nörda ner oss i obskyra detaljer, kabeln (oavsett typ ) i den situation den används behöver inte och skall troligen inte heller, ha jordad mantel.
Men, även om den skulle jordas, är det här både felaktigt utfört (att bara trycka in en skalad sladd in emellan yttre och inre isolering) och i fel ände.
Men, även om den skulle jordas, är det här både felaktigt utfört (att bara trycka in en skalad sladd in emellan yttre och inre isolering) och i fel ände.
Vad jag har fått lära mig så ska man ansluta biledare i central, då ska man inte ha g/g färg på slang den skall vara transparent om man använder sig utav slang, sedan ansluts de i dosa med varandra inte mot skyddsjord. Om man använder sig utav en kabel med biledare när det inte finns sen tidigare ansluter man biledare till skyddsjord på matande ända och bara där inte på andra sidanJ jonaserik skrev:
Redigerat:
Du kan mest sannolikt klippa bort den. Men det skulle kunna vara att den kabeltypen har vissa förutsättningar, det tror jag i och för sig inte, men gör att jag inte vill uttala mig tvärsäkert. Anslutningen av biledaren är ett omdiskuterat ämne. Det som är "självklart" är att, eftersom dess area endast är 1 mm2 får den inte användas som jordledare, alltså ska slangen vara transparent men inte gröngul.
Rekommendationen är att endast ansluta den i matande ände, men det är pga EMC-skäl.
Den stora vitsen med den är att, vid en kabelskada, löser jordfelsbrytaren och, beroende på, säkringen.
Jag inser att jag själv inte är helt konsekvent, jag brukar koppla ihop den med jord i matande ände och kopplingsdosor (och i kopplingsdosor beror det på om jag använder en wago 221 till både jord och biledare (då sitter de ihop) men om det blir någon annan klämma till jorden (t.ex. för att 221 är för liten) får biledaren en separat klämma, oftast en ubåt. I apparater klipper jag bort den. (Alltså uttag, strömbrytare etc). Är det bara enstaka meter använder jag den inte alls. Den kabeln jag använder som standard är EQLQ.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/fargmarkning-av-biledare/
Rekommendationen är att endast ansluta den i matande ände, men det är pga EMC-skäl.
Den stora vitsen med den är att, vid en kabelskada, löser jordfelsbrytaren och, beroende på, säkringen.
Jag inser att jag själv inte är helt konsekvent, jag brukar koppla ihop den med jord i matande ände och kopplingsdosor (och i kopplingsdosor beror det på om jag använder en wago 221 till både jord och biledare (då sitter de ihop) men om det blir någon annan klämma till jorden (t.ex. för att 221 är för liten) får biledaren en separat klämma, oftast en ubåt. I apparater klipper jag bort den. (Alltså uttag, strömbrytare etc). Är det bara enstaka meter använder jag den inte alls. Den kabeln jag använder som standard är EQLQ.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/fargmarkning-av-biledare/