Jag har ett dubbelgarage för bil ca 40m2 och ett dubbelgarage för lastbil ca 70m2, båda inbyggda i huset (suterräng). Lastbilsgaraget ska nu bli till allrum och bad/tvättstuga.
Alla som är på besök tycker att man är helt dum i huvudet som förstör så fina ytor men vad ska man med sånt till. :)
 
  • bild.jpg
Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Jag har ett dubbelgarage för bil ca 40m2 och ett dubbelgarage för lastbil ca 70m2, båda inbyggda i huset (suterräng). Lastbilsgaraget ska nu bli till allrum och bad/tvättstuga.
Alla som är på besök tycker att man är helt dum i huvudet som förstör så fina ytor men vad ska man med sånt till. :)
Behöver man 70 m2 boyta till är det ju inte så mycket att fundera över, men jag hade övervägt att bygga om den mindre garagedelen. :)
 
Rätt kul tråd det här, män pratar om sina garage likt barn som visar upp sin cykel :)

Man ser ett mönster de flesta men inte alla som har garage för 2 eller fler bilar, smörjgrop, verkstad på xx kvadrat å gud vete vad, de flest bor inte i sthlm.

Försök bygga detta på villatomterna i sthlm, de flesta är väldigt små.
en del har garage större än våra hus :)

Hur stort / brett måste ett garage vara?
Hur brett är ett bredband?
Hur långt är ett snöre?

Man gör garaget precis så stort man vill ha det eller kan bygga.
Jag anser hellre bygga ett litet garage för en bil än inget alls, det blir så mycket lättare när det finns när man behöver utrymmet även om man inte ska förvara en bil där.

Och de flesta har bara skit i garaget, ju större ju mer skit tragiskt men sant.

Själv är man inte helt perfekt, köpte en bil när jag var 16 år och där står den och har blivigt veteranbil, det finns även annat däck gokart fälgar, olja en madrass.

Skulle man slänga ut allt så skulle jag inte sakna det och det är vi påvägg att göra.
 
Andy78 skrev:
Rätt kul tråd det här, män pratar om sina garage likt barn som visar upp sin cykel :)

Hur stort / brett måste ett garage vara?
Hur brett är ett bredband?
Hur långt är ett snöre?

.
hur långt är ett snöre? jo, dubbelt så långt som från mitten o ut till ena änden.
 
Nimajneb skrev:
Satt och paratade häromveckan på jobbet om vad vi har våra garage till och föga förvånande var det INGEN som hade det till att köra in bilen varje dag. (förvisso självklart på vintern). Det är naturligtvis förråd och/eller någon form av verkstad.

Kollade vidare med grannar o samma sak där.

Så om man nu inte har motorcykel och/eller en cabbe som inte vinterförvaras utanför fastigheten.... va tusan finns det garage för??? Bygg vettigare utrymmen anpassade för dess funktion istället.

Är Garaget lite av vad en Bidé var på 70-80 talet?

Garaget var väl OK på Amazonmekartiden.... men idag.....?????

Vissa kanske är kvar i "Amazonmekartiden", men det har du inte tänkt på va? :x

Jag är snart 30, har 4 bilar, varav två är besiktade, tre är skattebefriade, en är ett objekt och en agerar reservdelsbil till objektet.
Objektet är en Opel Rekord Coupé -68 den ska totalrenoveras.

Jag finner ingen lämpligare lokal till att göra just detta än i ett, just det, wait for it, here it comes, GARAGE!

Så tänk på att alla kanske inte har samma vanor och hobbies som du, och vissa kanske uppskattar att ha ett garage fullt med oljedoft och verktyg.
 
Jag tycker snarare att frågan borde vara "Varför byggs det garage utan lyft och smörjgrop?" :)
 
  • Gilla
jlhp
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag tycker snarare att frågan borde vara "Varför byggs det garage utan lyft och smörjgrop?" :)

Nu tror jag vi kommit till rätt fråga... :)
 
Nerre skrev:
Jag tycker snarare att frågan borde vara "Varför byggs det garage utan lyft och smörjgrop?" :)
Synnerligen relevant fråga. Men jag skulle tro att andelen husägare som skulle vilja betala en kvarts mille för ett förråd med ett stort j..a hål i golvet är ganska litet.

Det är ju uppenbarligen så om man läser tråden att dom som fortfarande har tid o möjlighet att meka med sina bilar/cyklar är i en klar minoritet även om det är många av oss som nostalgiskt tänker tillbaka hur kul det var när man kunde skruva själv.
 
Nimajneb skrev:
Synnerligen relevant fråga. Men jag skulle tro att andelen husägare som skulle vilja betala en kvarts mille för ett förråd med ett stort j..a hål i golvet är ganska litet.

Det är ju uppenbarligen så om man läser tråden att dom som fortfarande har tid o möjlighet att meka med sina bilar/cyklar är i en klar minoritet även om det är många av oss som nostalgiskt tänker tillbaka hur kul det var när man kunde skruva själv.

vadå kunde skruva själv? har du glömt hur man gör? eller har du så mycket grejor i garaget så du inte kan komma in o skruva? :D
 
Solstice skrev:
vadå kunde skruva själv? har du glömt hur man gör? eller har du så mycket grejor i garaget så du inte kan komma in o skruva? :D
Våra bilar är inte hemmaskruvbara ("B18-aktiga").
Får knappt in en dagstidning i motorutrymmet, har inte rätt utrustning för att läsa av bilarna, bilarna har ju för tusan en egen försvarsmekanism mot hemmamek.
:@
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Vill du meka är det väl bara att köpa en Jaguar E-Type med V12a (som min kompis sade) Lätt för honom att säga som har fyra flygplan och två Ferraris..

..avis.. lite.. näe..

Det är ju inte så enkelt som att bara bygga ett Garage, det finns andra hinder att övervinna...

1. Hustrun. Köp henne en Merca, det funkar. Tro mej.
2. Grusvägen till hemmet måste asfalteras. Jobbar på det..
3. Tid. Hur f-n fixar man mer av den varan.??..
4. Pengar.. well, barnen flyttar väl ut någon gång..trodde jag..
 
Nimajneb skrev:
Våra bilar är inte hemmaskruvbara ("B18-aktiga").
Får knappt in en dagstidning i motorutrymmet, har inte rätt utrustning för att läsa av bilarna, bilarna har ju för tusan en egen försvarsmekanism mot hemmamek.
:@
Det finns ju en hel del annat än att demontera motorn som kan vara trevligt att göra hemma. Byta olja och oljefilter, byta mellan sommar/vinterhjul (och passa på att kolla bromsskrivor och belägg, och kanske rentav byta dem), byta bromsvätska och såna grejer.

Motorn brukar klara sig rätt bra med bara oljebyten och nya tändstift ibland.
 
Jag bytte i helgen "hela" framvagnen på vår v70 -02.
Även om bilen har ett mycket avancerat styrsystem behövdes inga specialverktyg för att byta fjädrar, stötdämpare, fjäderbenslagringar, bärarmar, gummibussningar och styrleder.
4 timmar tog det och med tanke på hur bekväm, jag blivigt med åren så vet jag inte om jag orkat göra det själv om jag inte haft min saxlyft.
Jag såg samtidigt att bromsarna behöver bytas snart, även det kommer jag göra själv.
Räknar jag in oljebyte varje år så kan jag med lite god vilja "räkna hem" min saxlyft på bara några få år d^_^b
Sen mår jag ju lite bättre bara av att veta att jag har en egen lyft, och välbefinnande är ju svårt att mäta i pengar ;)
 
Nimajneb skrev:
Våra bilar är inte hemmaskruvbara ("B18-aktiga").
Får knappt in en dagstidning i motorutrymmet, har inte rätt utrustning för att läsa av bilarna, bilarna har ju för tusan en egen försvarsmekanism mot hemmamek.
:@

om du nu "nostalgiskt tänker tillbaka hur kul det var när man kunde skruva själv." så tycker jag att du ska köpa dig ett renoveringsobjekt, eller kanske en fullt fungerande bil, av årsmodell 80 eller äldre, då de inte kostar mer än registerhållningsavgift (43:-?)om året att äga, samt att det är ju kul att skruva lite, när man har en stund över, och som sagt för 43:- om året så gör det ju inget om det tar några år :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.