RoTe skrev:
Jag säger, varför byggs fortfarande villor, när man kan bo i garaget? Är det bara jag som lever för bilhobbyn? Utan bilhobby, vad finns det då för anledning att leva?
Kan bara hålla med där!

Har garage redan men planerar att bygga ett till lite större :) :)
 
RoTe skrev:
Jag säger, varför byggs fortfarande villor, när man kan bo i garaget? Är det bara jag som lever för bilhobbyn? Utan bilhobby, vad finns det då för anledning att leva?

Satt faktiskt och kikade på hus uppåt i sverige senast igår, hittade faktiskt ett som verkade lagom..
400kvm bostadsyta, en verkstads/garagelokal på över 300kvm och ett extra 3 bilsgarage vid sidan om.

Hade man haft pengarna så hade man ju inte tvekat.. Bra om man vet att man kan få jobb där uppe oxå.
 
  • Gilla
silwer
  • Laddar…
RoTe
Wirre740 skrev:
Satt faktiskt och kikade på hus uppåt i sverige senast igår, hittade faktiskt ett som verkade lagom..
400kvm bostadsyta, en verkstads/garagelokal på över 300kvm och ett extra 3 bilsgarage vid sidan om.

Hade man haft pengarna så hade man ju inte tvekat.. Bra om man vet att man kan få jobb där uppe oxå.
Fördelen uppåt är ju priset, men uppvärmningen kräver ju egen skog och helst flispanna samt att sommaren är jättejättekort. Alltså ingen mening med sommarbilar då. :S

Jag har själv letat hus i fyra år och det är helt omöjligt. Jag kräver ett dubbelgarage och det finns bara till kåkar över 2 000 000kr i utg pris.
Problemet när man är ung är ju att man utan problem får lån till ett hus/fastighet men aldrig till byggvaror för att bygga ett garage. Garaget är ju inte värt något i bankens ögon! Därför får man bygga det med eget kapital, vilket ju försvunnit in i huset/fastigheten då man måste lägga 15% kontant.

Det hela är en jäkla ond cirkel vilket fått mig att leta industrifastigheter i stället. Jag skiter i att man inte får bo där!
 
En annan fördel med garaget är att där får man vara i fred då frugan e på sitt vildaste humör och tjatar hål i huvudet på en, bara för man inte har tapetserat om köket. :D
 
Har nu insett att garage byggs för att vinterförvara mc. Tänkte inte på det ;(
 
K Kjell_G skrev:
Har nu insett att garage byggs för att vinterförvara mc. Tänkte inte på det ;(
Inte bara MC, allt av värde måste låsas in i dagens samhälle.
Byggde nytt hus med dubbelgarage i sutteräng.
Inga fönster i garaget så ingen ser vad som står där.
Larm och en 2 tum 4a står redo vid påhälsning.
Sista gångerna så har det inte hänt så mycket från polisens sida så nu tar jag hand om problemen själv!!!
 
  • Gilla
Repris och 2 till
  • Laddar…
Trist när folk inte skiljer på mitt och ditt. Har carport och förråd ( som är låst ) men mc får inte plats där.
 
Har garage. Har också två bilar i garaget. Kan inte tänka mig att stå och skrapa rutor eller få grenar som ramlar ner på biltaket.

Anledningen till att inte använda garaget till bilen är inte att det är dumt med garage, utan att det är brist på andra förrådsutrymmen.

Just därför har vi också komplettering med maskinhall, snickarbod, matkällare, förråd, lagerbyggnader m.m. så man har möjlighet att stoppa undan alla sina prylar någon annanstans. Då får bilarna också plats i garaget.
 
  • Gilla
  • Wow
Dennis K och 2 till
  • Laddar…
Tvåbilsgarage med en bil i, resten verktyg och diverse bös. Har även cykelförråd. Det går inte att ha saker stående löst utomhus, dom försvinner på något konstigt sätt!?!
 
H
B BigGitt skrev:
Och just därför bör man ha ett dubbelgarage!
Ett dubbelgarage blir fullt också:crysmile:
 
H
Nimajneb Nimajneb skrev:
Satt och paratade häromveckan på jobbet om vad vi har våra garage till och föga förvånande var det INGEN som hade det till att köra in bilen varje dag. (förvisso självklart på vintern). Det är naturligtvis förråd och/eller någon form av verkstad.

Kollade vidare med grannar o samma sak där.

Så om man nu inte har motorcykel och/eller en cabbe som inte vinterförvaras utanför fastigheten.... va tusan finns det garage för??? Bygg vettigare utrymmen anpassade för dess funktion istället.

Är Garaget lite av vad en Bidé var på 70-80 talet

Garaget var väl OK på Amazonmekartiden.... men idag.....?????
Från början är nog tanken att ha bilen där, men det är få som har plats för bilen efter ett tag. Där bygger man ett garage och ett dubbelt så stort förråd. Ju större man har ju mer fyller man förstås.:crysmile::crysmile:
Men det finns ju folk som inte kan skilja på mitt och ditt och då är ett garage inte så dumt att ha.
 
B
Byggde om mitt pyttelilla garage till renodlat ett renodlat teknikrum, för fiber, solel, värmesystem, elcentral, vattenreningsanläggning med mera.

Har även 30kvm för snickeri / kallförråd. Men saknar garaget massor, så det ligger på att göra listan att bygga ett garage helt klart.

Men jag vet inte hur stort jag ska bygga, just nu är planen 60 kvm, men alla jag känner tycker ju att de har för små garage, så det lär bli större än så. 85kvm kanske räcker?
 
Mitt garage byggdes till för 15 år sedan. Ca 45 kvm. Börjar bli ganska fullt!
 
Vi har 55 m2 garage inbyggt i huset och garage var ett krav från min sida när vi köpte hus - men inte att det skulle ligga i själva huset men nu är jag glad att det gör det. Är det inte hobbybilen som ska skruvas med så ska den "vanliga" städas eller få nya däck eller nåt. Ibland står man och målar nån möbel. En annan gång byter man bara nåt batteri i nån barnleksak eller lagar punka på nån cykel.
Att rulla rakt in i huset när det är snöstorm ute och kan släpa ut småbarn och matkassar i värmen är guld värt i bland. Eller att kunna lulla ut i kalsongerna och snabbt kunna kolla upp nån grej man funderat på :)

Garaget är mitt pojkrum när jag vill vara mig själv för en stund...
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.