RoTe
Nerre skrev:
Slippa gå ut i regn och rusk? Åker man och handlar nånstans där man kan parkera i P-hus så blir man inte blöt ens om det vräker ner ute:)

För att inte tala om vintertid, låta bilen torka upp och bli fri från is och snö fast det är 20 minus ute.
Klarar man inte av att gå oskyddad till bilen får man bygga Carport med förbindelse till entren.

Låta bilen tina och avisas gör man i tvätthallen.
 
Tydligen är det mycket "fördärvande" för bilen med stora temperaturskillnader. Ute i -5 sen in i +15. Rosten kommer att käka den mycket fort.
 
Jag skippar värme för bilen. Känns inte lönt. Isåfall kör jag hellre med kupe/motor-värmare en stund innan jag kör. men att ha tak över vill jag gärna ha!
 
kamilenski skrev:
Tydligen är det mycket "fördärvande" för bilen med stora temperaturskillnader. Ute i -5 sen in i +15. Rosten kommer att käka den mycket fort.
Nja, det tror jag inte. Bilen torkar upp snabbt i varmgarage så jag tror att man spar på bilen, eftersom den måste vara blöt för att saltet ska fräta hårt på den. Står den ute vid nollan eller motor/kupévärmare så borde den rosta betydligt snabbare. Har haft mina två bilar i varmgarage sen jag flyttade dit man saltar vägar för 4 år sedan och de har inte rostat nämnvärt.
 
mats_o skrev:
Det finns ju en liten regel för garage som säger att de rymmer en bil mindre än man tänkte få in där.

Bygger man ett enbils så nä, där går det aldrig in en bil
Bygger man ett tvåbils för att man tror att mas ska få in en så går det inte in en bil.
Bygger man ett tvåbils och tror att man ska ha två bilar i det så går det i bästa fall in en bil.
Det var nog den bästa byggnorm jag läst i hela mitt liv d^_^b
 
  • Gilla
jlhp och 1 till
  • Laddar…
Carport ftw. + förråd. Behövs mer förråd kan man alltid göra det större eller bygga ut.

Garage...? Det har väl verkstaden när bilen är på service!
 
Garaget är i mitt fall inbyggt garage/förråd. Bra för lite "råare" förvaring, gräsklippare, vattenskoter, verktyg etc.
För bilen, njäe kan nog hända att det blir för någon bil man är mer rädd om än bruksbilarna..
 
Hus_Tomten skrev:
Carport ftw. + förråd. Behövs mer förråd kan man alltid göra det större eller bygga ut.

Garage...? Det har väl verkstaden när bilen är på service!
Trodde jag med, men verkligheten blir nog en annan. Förrådet för litet o carportens långsida åt fel håll - all snö o blåst kommer från väster verkar det som:O
Så nu finns planer på att göra om, halva carporten (en av två platser) blir förråd o kanske blir det inbyggt på västfronten:D

Kjell G
(som en gång i tiden hade garage till huset men byggde om till ungdomsgård, bilar ska inte bo i hus :)
 
finns inte en chans i hela h-vete att jag skulle ha ett hus utan garage :) Jag skruvar i allt som har motorer på egen hand dvs reparerar bilen, skotern , gräsklipparen etc själv. Jag är händig och bygger både det ena och det andra mekaniskt själv...var skall man göra det om man inte har garage? Om det sedan står en bil eller inte därinne har för mig ingen betydelse för om det skall kallas garage eller ej.

Nej ett hus utan garage är inget riktigt hus ;-)
 
Ericc
Aldrig i livet jag släpper "ventilen" garaget. För mig är det garage och inget annat........ Tänk när kärringen tar kontrollen och byter kanal på tv-n en lördagkväll, då går man ut till motocykeln i garaget öppnar en pilsner sätter på rock-klassiker och börjar spela flipper the getaway high speed II.
Då njuter jag och skulle aldrig klara mig utan det så länge jag inte inrett källaren mer än i huvudet med biljardbord, bioduk, darttavla, bar, flipperhörn och relaxavdeling.
Men jag får ingen respons ifrån käresta att påbörja superlekrummet :(.
Inte vart det bättre heller när jag sa jag skulle sätta en poledance stång till henne på bardisken:rolleyes:. Kanske skulle kallat den för bärande stolpe istället:D
 
  • Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
Nej garage behöver jag nog inte.
Däremot ett ställe att på ett tryggt sätt förvara min motorcykel, sambons moped samt mitt släp.

Dvs en byggnad brevid eller ihopbyggd med huvudbyggnaden där man kan rulla in tunga grejjer genom en tillräckligt stor port och förvara dessa (varmt eller kallt) samt meka

Fast garage behöver det ju inte kallas :D

/K- som just nu har kallgarage i länga som är proppfullt med fordon (5 st om man räknar in 2st cyklar)
 
Bilen är gjord av metall, den klarar sig bra utomhus, virket däremot som ockuperar garaget mår inte bra av regnet, vart ska man annars förvara det när man bygger hus ?
 
Nog sjutton blir det ett garage när man bygger hus. Inte för någon av vardagsbilarna, men för finbilen plus nåt projekt. Jag är för snål för att lämna in bilar på service och reparationer om det är enkla saker man kan fixa själv. Problemet med de flesta garage är att folk envisas med att förvara bråte i dem. Om det är nödvändigt så har de för litet hus.
 
Just nu har jag mellanlandat från villaboendet. Men då gör jag mig omaket att HYRA ett garage. Anledningen är enkel. Jag är nämligen pedant och sköter bilen väldigt noga (trots det faktum att jag inte är ett dugg händig). Carport har jag haft och det är värdelöst, ligger vinden på från fel håll blir det snö som helvete ändå. Sedan kanske inte andra ser vett i att förvara en 16 år gammal Volvo i garage, men om inte annat är den halvvägs till veteran...
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.