Hej, är ny här på forumet men har läst här väldigt ofta för att lära mig. Är otroligt okunnig gällande pannor och värmeanläggning men vill verkligen lära mig då de är svärfar som byggt allt, men tyvärr har han gått bort och man fick aldrig gå igenom anläggningen innan jag och sambon fick ta över gården. Vi körde på elpatron första åren då lite saker va trasiga men sedan fixade vi de och har eldat sen dess, Men just nu uppstod en sak som jag inte har varit med om innan. Har nämligen en baxi innova vedpanna med en tank på 2000l (tror jag) har golvvärme på undervåningen och radiatorer på övervåningen ., och innan på vintrarna när vi eldat så har pannan legat på 80-85 grader när vi tok eldar, men just nu när vi börjat elda så laddar jag upp tanken till 80 grader och jag får inte upp den till högre, pannan går över till 97-100 grader och sugfläkten stänger av sig. Det jag undrar är om det ska vara så att Max är 80 grader i tanken och gör det att pannan nästan kokar? , borde inte man kunna trycka på till 90-95 i tanken?
Dagen efter så går jag ner och kollar och tanken är på vad jag minns ungefär 60-70 grader. Men pannan Är fortfarande på 90+ grader. Ska de vara så? Hoppas ni förstår vad jag menar och är som sagt okunnig gällande saken, förstår verkligen ingenting av alla värden.
Mvh Viktor
Dagen efter så går jag ner och kollar och tanken är på vad jag minns ungefär 60-70 grader. Men pannan Är fortfarande på 90+ grader. Ska de vara så? Hoppas ni förstår vad jag menar och är som sagt okunnig gällande saken, förstår verkligen ingenting av alla värden.
Mvh Viktor
här är lite bilder, vet inte om de säger nåt men ni kanske vet om allt ser normalt/bra ut
Beroende på placeringen av acc-tanken och rördragning så kan det bli ånglås mellan panna och tank, brukar höras när det börjar brusa/bubbla när pumpen går.
Och om pumpen är kopplad så att den trycker från pannan till tanken, istället för att den suger från tank till panna kan det vara så som du beskriver.
Har du eldat ovanligt "varmt" i pannan med litet effektuttag till huset?
Och om pumpen är kopplad så att den trycker från pannan till tanken, istället för att den suger från tank till panna kan det vara så som du beskriver.
Har du eldat ovanligt "varmt" i pannan med litet effektuttag till huset?
Liknande trådar
-
Varför slutade armaturen att lysa?
El -
Varför går säkringen på min Kärcher K5 efter knappt 10 sekunder.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför bytte försäkringsolaget kategori på huset? Gör skillnad?
Försäkringar -
Varför faller ena visaren ner till noll?
Värmepumpar -
Rök mellan rökrör och vägg - varför? Samt "smällar" i pannan
Ved, Pellets, Flis