590 läst · 5 svar
590 läst
5 svar
Varför blåser min frånluftsventil ut luft istället för att suga in?
Hej,
Jag bor i en hyreslägenhet och upplever att ventilationen inte gör sitt, själv är jag inte expert eller kunnig alls inom ventilation, finns det säkert många olika modeller på allt.
Men till huvudsaken:
Ventilationen som sitter på väggen som ni ser på bilderna, blåser ut luften, dvs om jag håller en bit papper vid ventilen blåser den bort, inte in, ska den göra så? Jag är även inne på att investera i en luftrenare om det hjälper på något sätt. Det sitter ett svart filter under kåpan som jag nu inte fick med på bild.
Mina frågor:
• Vad kan orsaka detta?
• Är det något jag själv kan åtgärda, eller bör jag kontakta fastighetsägaren?
• Kan detta påverka inomhusluften och ventilationen i resten av bostaden?
Jag bor i en hyreslägenhet och upplever att ventilationen inte gör sitt, själv är jag inte expert eller kunnig alls inom ventilation, finns det säkert många olika modeller på allt.
Men till huvudsaken:
Ventilationen som sitter på väggen som ni ser på bilderna, blåser ut luften, dvs om jag håller en bit papper vid ventilen blåser den bort, inte in, ska den göra så? Jag är även inne på att investera i en luftrenare om det hjälper på något sätt. Det sitter ett svart filter under kåpan som jag nu inte fick med på bild.
Mina frågor:
• Vad kan orsaka detta?
• Är det något jag själv kan åtgärda, eller bör jag kontakta fastighetsägaren?
• Kan detta påverka inomhusluften och ventilationen i resten av bostaden?
Ja och ja, det är en tilluftsventil. Sen har du en eller flera frånluftsventiler. Det är förmodligen åtminstone i badrummet som ventilen suger bort luft från lägenheten.J Jeria93 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför blåser det in luft i badrummet från ventilationen?
Ventilation -
Varför blåser det kalluft
Ventilation -
Varför låter taket så högt när det blåser
Tak & Vind -
Varför blåser min värmepump bara vid cool-läget? Panasonic CU-HE9DKE
Värmepumpar -
Varför knakar mitt tegelhus när det blåser?
Övrigt husrelaterat