Har läst att man förlorar mkt på att köpa nyckelfärdigt. Även i programmet Husdrömmar säger Wingård att man inte ska välja det pga kostnaden.
Det som skiljer är att jag jag får en väderskyddad stomme.
För resten får jag köpa materialet själv, projektera själv och hyra in folk själv. Fattar inte varför det ska vara så mycket billigare.
En husleverantör oavsett modulhus el arkitektritat lösvirke, har ju redan alla kontakter o bästa priser på allt.
Någon som vet?
Skiljer mellan 1,5 - 2 milj på de flesta hus.
 
Det var väl lite kategoriskt sagt av Wingård. Det behöver inte alls vara så.

Moduler eller lösvirke handlar ju bara om produktionsmetoden. Sen kan det spreta åt alla möjliga håll.

Modulhus är ju mer massproduktion och standardiserade lösningar. Det blir väldigt strömlinjeformat och effektivt/billigt för just den husmodellen.
Sen vill man har nåt mer unikt än ett kataloghus så förstår jag absolut att lösvirke är vägen att gå.

Lösvirke eller modulhus känns ju inte ens som konkurrenter till varandra, det handlar ju om två helt olika kundgrupper.
Varför skulle förresten någon någonsin välja modulhus om det inte var billigare?

Känns som att Wingård mest vill marknadsföra arkitektritat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
K Kullatorp skrev:
Fattar inte varför det ska vara så mycket billigare.
Jag uppfattar det som att de flesta man hör om som kör "väderskyddat" har för avsikt att göra jobbet själv i en eller annan utsträckning. Där finns mycket pengar att spara för den som är kapabel.
 
S Stuff skrev:
Det var väl lite kategoriskt sagt av Wingård. Det behöver inte alls vara så.

Moduler eller lösvirke handlar ju bara om produktionsmetoden. Sen kan det spreta åt alla möjliga håll.

Modulhus är ju mer massproduktion och standardiserade lösningar. Det blir väldigt strömlinjeformat och effektivt/billigt för just den husmodellen.
Sen vill man har nåt mer unikt än ett kataloghus så förstår jag absolut att lösvirke är vägen att gå.

Lösvirke eller modulhus känns ju inte ens som konkurrenter till varandra, det handlar ju om två helt olika kundgrupper.
Varför skulle förresten någon någonsin välja modulhus om det inte var billigare?

Känns som att Wingård mest vill marknadsföra arkitektritat.
Jag avsåg inte skillnaden mellan modulhus el lösvirke utan varför nyckelfärdigt är så mkt dyrare, oavsett om man väljer modul el lösvirke.
 
BirgitS
För att det återstår så många arbetstimmar och så mycket materialkostnader från väderskyddad stomme till färdigt hus att det täcker upp mellanskillnaden.
 
@Kullatorp Det finns en skillnad i mängden jobb och material mellan väderskyddad stomme och nyckelfärdigt.

Men jag skulle också vilja påstå att en del i skillnaden är att man kan välja att anlita hantverkare som är billigare än de som ingår i färdiga ramavtal som hustillverkaren har eller rentav göra saker själv eller med kompisar där man då slipper skattekilen där om du skall betala någon annan med din lön återstår 41 % (från din arbetsgivare till hantverkarens skattade lön).

Du behöver heller inte räkna hem buffert för lön när du inte bygger på ditt hus eller vinst till någon annan.

Man kan också välja på ett annat sätt vilka material man köper in och VAR. Man kan göra kvalitets och prisavgöranden på stående fot.

Man har större flexibilitet i tid och kan ta moment när det passar. Tomtavgift och byggtid enligt bygglov begränsar dock. För industrielproduktion kan man vara tvungen att välja produkter som är dyrare för att spara personalens tid. Vilket inte är lika snävt för en egenbyggare.

Man tar risken för kostsamma stillestånd om byråkratin fastnar.
 
R
S Stuff skrev:
Det var väl lite kategoriskt sagt av Wingård. Det behöver inte alls vara så.

Moduler eller lösvirke handlar ju bara om produktionsmetoden. Sen kan det spreta åt alla möjliga håll.

Modulhus är ju mer massproduktion och standardiserade lösningar. Det blir väldigt strömlinjeformat och effektivt/billigt för just den husmodellen.
Sen vill man har nåt mer unikt än ett kataloghus så förstår jag absolut att lösvirke är vägen att gå.

Lösvirke eller modulhus känns ju inte ens som konkurrenter till varandra, det handlar ju om två helt olika kundgrupper.
Varför skulle förresten någon någonsin välja modulhus om det inte var billigare?

Känns som att Wingård mest vill marknadsföra arkitektritat.
Nyckelfärdigt har ingett med typen av hus att göra du kan få ett nyckelfärdig lösvirkeshus med om du vill!
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
@Kullatorp Det finns en skillnad i mängden jobb och material mellan väderskyddad stomme och nyckelfärdigt.

Men jag skulle också vilja påstå att en del i skillnaden är att man kan välja att anlita hantverkare som är billigare än de som ingår i färdiga ramavtal som hustillverkaren har eller rentav göra saker själv eller med kompisar där man då slipper skattekilen där om du skall betala någon annan med din lön återstår 41 % (från din arbetsgivare till hantverkarens skattade lön).

Du behöver heller inte räkna hem buffert för lön när du inte bygger på ditt hus eller vinst till någon annan.

Man kan också välja på ett annat sätt vilka material man köper in och VAR. Man kan göra kvalitets och prisavgöranden på stående fot.

Man har större flexibilitet i tid och kan ta moment när det passar. Tomtavgift och byggtid enligt bygglov begränsar dock. För industrielproduktion kan man vara tvungen att välja produkter som är dyrare för att spara personalens tid. Vilket inte är lika snävt för en egenbyggare.

Man tar risken för kostsamma stillestånd om byråkratin fastnar.
Tack! Väldigt bra beskrivet.
 
C cpalm skrev:
Jag uppfattar det som att de flesta man hör om som kör "väderskyddat" har för avsikt att göra jobbet själv i en eller annan utsträckning. Där finns mycket pengar att spara för den som är kapabel.
Ja så klart, det tänkte jag inte på. Man kan ju i princip bygga resten själv om tid o kunskap finns. Jag har själv renoverat ett gammalt hus. Hållt på i över 10 år och hade inte haft råd att anställa någon att göra allt jobb jag gjort.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att det återstår så många arbetstimmar och så mycket materialkostnader från väderskyddad stomme till färdigt hus att det täcker upp mellanskillnaden.
Det hade varit intressant att veta hur mycket man skulle tjäna på att projektera själv.
 
K Kullatorp skrev:
Det hade varit intressant att veta hur mycket man skulle tjäna på att projektera själv.
Du får räkna på din inkomst kontra om du tar ledigt och gör arbetet själv, där din kunskap/erfarenhet blir avgörande hur mycket tid du behöver använda vilket ger din kostnad. Gör du det på ledig tid kan du väl nolla kostnaden. I de flesta "byggahusprogram" är det byggtiden som drar iväg med egen projektledning, finns undantag men då är det personer i branschen.
Så en riskkalkyl bör göras om du gör misstag som påverkar produktionstiden med fördyrande kostnader.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du får räkna på din inkomst kontra om du tar ledigt och gör arbetet själv, där din kunskap/erfarenhet blir avgörande hur mycket tid du behöver använda vilket ger din kostnad. Gör du det på ledig tid kan du väl nolla kostnaden. I de flesta "byggahusprogram" är det byggtiden som drar iväg med egen projektledning, finns undantag men då är det personer i branschen.
Så en riskkalkyl bör göras om du gör misstag som påverkar produktionstiden med fördyrande kostnader.
Jo och i byggprogram så verkar ju mer el mindre varenda hus fallera där dom hyr in byggare som går i konkurs, som fuskar och där inte minst kostnaderna som far iväg i tangentens riktning. Jag blir livrädd bygga när jag ser dom där programmen. Undrar varför Wingård uttrycker sig så, att man inte ska välja nyckelfärdigt, för att man förlorar så mycket pengar på det och jag tror tom att han sa att det blir sämre kvalitet på bygget, kanske han menar billigare material än vad man hade valt själv. Och han måste ju utgå ifrån att dom flesta som bygger inte är i branschen, saknar kunskaper och kontakter. Och inte är mångmiljonärer som.har råd att dra över med en miljon.
Ja det tål att tänkas på Det hus jag funderar på skiljer 1,5 miljon om man gör resten själv förutom skalet jfrt med nyckelfärdigt.
Det är ju inte svårt när allt är uppe men tidskrävande, allt tar så mkt längre tid än man tror.
Tack för synpunkterna, mkt värdefullt det här.
 
Jag tror många underskattar hur mycket jobb det är att projektleda ett husbygge. Det ingår ju (och kostar därefter) när man köper nyckelfärdigt. Samt att betala för att någon tar helhetsansvaret, står för merkostnaden vid misstag, sena leveranser o.s.v.
Inte orimligt att bara detta går på några hundra tusen.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tror många underskattar hur mycket jobb det är att projektleda ett husbygge. Det ingår ju (och kostar därefter) när man köper nyckelfärdigt. Samt att betala för att någon tar helhetsansvaret, står för merkostnaden vid misstag, sena leveranser o.s.v.
Inte orimligt att bara detta går på några hundra tusen.
Såg Grand Design igår. Fy! Ett hus som skulle kosta 7-8 mille att bygga gick på 14 mille.
Nä nyckelfärdigt är kanske inte så dumt, ett pris oavsett vad som händer.
 
S Staffan-N skrev:
Jag tror många underskattar hur mycket jobb det är att projektleda ett husbygge. Det ingår ju (och kostar därefter) när man köper nyckelfärdigt. Samt att betala för att någon tar helhetsansvaret, står för merkostnaden vid misstag, sena leveranser o.s.v.
Inte orimligt att bara detta går på några hundra tusen.
Det är ju inget extremt svårt att projektleda.
Hur än det är och hur nyckelfärdigt man köper så är man ju byggherre ändå.

När vi byggde så tog vi höjd för tidsplanen och medvetet hade tagit lite marginal för just att kunna torka ut stommen ordentligt innan det skivas igen och elektriker var sjuk några dagar utan att det stannade.

Vetskapen att just en planerad vecka som inte blir av kan ge rejäla störningar och irritation framöver.

Det var aldrig flera yrkesgrupper som trängdes utan vi fokuserade ex på våtrummen som skulle vara klar till datum x för sen kommer plattsättare som har x dagar på sig. Plattsättaren kunde flyta allt och vara helt själv. Elektriker var helt själv den mesta tiden.

Jag körde all städning och varje kväll var det undanröjt och städat, allt skräp ut i släpvagnen, nya sopsäckar och dammsugit samt påfyllt i kylskåp med dricka och godis till alla.

Var man på bygget varje kväll och hade exakt koll på alla moment, kunde avropa leveranser själv.
Kunde dokumentera och filma allt för framtiden.
Vet var varenda rör och slang går i väggar och golv.
Gjorde mycket rördragning själv till nätverk och högtalare samt utebelysning mm på kvällar och helger.

Man blev ju nästan sakkunnig på mycket och hade man minsta tvivel så mailade eller ringde man KA.
När besiktningen gjordes och vi gick igenom punkterna tillsammans som han hittade så berättade jag allt han missat. På officiella protokollet var hälften av punkterna mina som han själv hade missat.
 
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.