Hej!

Håller på att installera en Smegspis och när jag kontrollmäter är L3 och N kortslutna inne i spisen. Är detta normalt? Multimetern tjuter när jag mäter mellan koppling 3 och 4.

Tack på förhand.

• Närbild av elektriska anslutningar på en spishäll där kopplingsplintarna 1 till 5 visas, med kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeterprober inuti en Smegspis kopplade till kontakter märkte 3 och 4, hand som håller proberna.
    Skapa konto
  • Instruktionsenhet för Smegspis visar elektriska anslutningar och kabelspecifikationer för olika spänningslägen, med schematiska diagram.
    Skapa konto
Du mäter troligen en belastning i spisen. Elektroniken kanske är inkopplad mellan L3 - N. Du mäter nog inte 0 ohm utan lite mer väl?

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Jag mäter 16.5 ohm

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du mäter troligen en belastning i spisen. Elektroniken kanske är inkopplad mellan L3 - N. Du mäter nog inte 0 ohm utan lite mer väl?
Tusen tack för svaret! 16.5 ohm uppmätt. Jag borde väl utgått från att tillverkaren kopplat rätt men blir alltid nojig när det gäller så dyra prylar!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ligger värdet konstant på 16,5 ohm eller ändras det om du håller kvar mätaren? Är någonting igång? Om det till exempel är ett mekaniskt vred till ugnen och detta är på? 16,5 ohm innebär 3200 W och det är normalt om den är igång och skall ge full effekt någonstans.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ligger värdet konstant på 16,5 ohm eller ändras det om du håller kvar mätaren? Är någonting igång? Om det till exempel är ett mekaniskt vred till ugnen och detta är på? 16,5 ohm innebär 3200 W och det är normalt om den är igång och skall ge full effekt någonstans.
Mycket riktigt var några av vreden vridna. När alla står på noll är resistansen 1 MOhm istället! Tack för tipset!

• Gilla
  • Haha
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.