Hej!

Jag har installerat solceller på taket och haft dem ca 2 år.
Säljaren hade såklart en kalkyl som inte riktigt har infriats i detalj med ekonomin, men någorlunda när det gäller produktionen. De (Enable Energy AB) har tyvärr gått i konkurs så jag kan alltså inte fråga dem om mitt problem.

Fortsatta förutsättningar:
Jag har Eon som helhetsleverantör på el. Både nät, inköp och försäljning.
På taket sitter solceller med en kapacitet på 17,42 kWp med ett maximalt uttag på 12,47 kW och förväntad årsproduktion på ca 13,71 MWh. (Det sista verkar stämma någorlunda mot siffrorna hos Eon. Ca 5 MWh i minskad förbrukning + 8,6 MWh i försäljning ≈ 13,6 MWh.)
I garaget sitter ett batteripack på 11,6 kWh.

Nu till mina frågaor:
När jag tittar på Eons faktura, så har jag i november köpt 1847 kWh, men växelriktaren menar att jag förbrukat totalt 1252 kWh och köpt in 1163 kWh. En diff på 684kWh i november, och även andra månader.

November: Diff 684 kWh
Oktober: Diff 466 kWh
September: Diff 310 kWh

Jag bombar på med bilder nedan där ni kan se siffror från Eon, från EnergyInBalance (Checkwatt) och Solax Cloud System. Jag har inte siffror för hela året med Eon eftersom jag tidigare hade Jämtkraft.

Vad sjutton är det som gäller och varför diffar det så mellan alla siffror?
Jag blev även tokig på att mitt FTX system hade en komfortvärme på 800W som gick konstant, trots att jag monterade bort den så ÖKADE förbrukningen under 2024.

Ps. Jag har inte något märklig odling på vinden, jag har inte köpt en elbil, mina grannar verkar inte sno el med en spole stor som Globen och äldsta sonen har flyttat ut. Det finns inga uppenbara elslukare eller något annat som tillkommit vad jag vet.

Ps2. Mina lekmannamässiga gissningar som ännu inte fått gehör är att..
1: Min elproduktion på något sätt blandats ihop med min konsumtion, alternativt
2: Att Checkwatt går bananans med mitt batteri.
3: Att jag helt och hållet har räknat fel tack vare att jag hade Jämtkraft en period för försäljning, inköp och checkwatt.

Stort tack på förhand och jag är tacksam för alla svar, och ledsen på förhand om jag missat något pinsamt uppenbart.

/Andreas

• Graf över energi i kWh för 2024: inköpt el (röd), solenergi (gul), batteriurladdning (grön) med detaljuppgifter för september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar köpt och såld el per månad under 2023 och 2024, samt procentuell fördelning av el från förnybart och kärnkraft i E.ONs elförsäljning 2023.
  • Diagram över solcellens simulationsresultat: Installerad effekt 17,42 kWp, max effekt 12,47 kW, årlig produktion 13,71 MWh, CO2-besparing 178,23 kg, 8 träd.
  • Energianalys av solcellsproduktion och konsumtion 2024, visar totalt yield på 11914,20 kWh och konsumtion på 15074,98 kWh, med detaljerad graf.
    Skapa konto
jag har nära noll koll på växelriktare.

Men hur vet växelriktaren hur myckiet el du köper eller säljer? Den borde väl bara veta hur mycket den matar ut från solcellerna?

• Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag har nära noll koll på växelriktare.

Men hur vet växelriktaren hur myckiet el du köper eller säljer? Den borde väl bara veta hur mycket den matar ut från solcellerna?
Det kan mycket väl vara så, jag slinter troligtvis på begreppen.
Jag bifogar en bild som inte hängde med tidigare som visar flödet just nu.
Jag är osäker på vad det olika beståndsdelarna heter.

Men siffrorna som jag hämtar hem från nätet, skiljer sig ordentligt åt från vad Eon specar.

• Diagram som visar energiflöde mellan solpaneler, batteri, nät och hus, med information om effekt och förbrukning.
    Skapa konto
  • Diagram över energianalys; produktion 11914,30 kWh, förbrukning 15078,98 kWh. System till nät 5797,30 kWh, system till hem 6117,00 kWh.
K
Det är viktigt att installatören satt mätarna till växelriktaren först och direkt efter nätägarens mätare. Annars blir det konstigt.

Vilka system kommer bilderna från?
Första bilden checkwatt?
Andra eon, den känner jag igen.
Resten från växelriktaren?

Jag tycker att det är lite konstigt att första bilden inte visar någon batteri-urladdning förutom på en månad?

Redigerat:
Låter som mätarna sitter fel.

En gissning från min sida är ändå att nätägarens, EON, mätare sitter i anslutningspunkten, så den visar korrekt.
Utifrån det får man felsöka.
Jag tror att solcells systemet mäter på ”fel” mätpunkter.

• Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Jag är inne på samma linje som övriga. Smartmätaren som hör till växelriktaren sitter förmodligen fel.

Har du mer än en elcentral? (Det är möjligt att installatören av solcellssystemet satt smartmätaren på en undercentral eller paralell central i garaget.)

Är ditt garage uppvärmt? Jag har inte koll på solar batterier, men en del batterier har inbyggd elvärme som går igång när de står kallt.

Vet du om systemet fungerar som det ska med Checkwatt eller om det inte uppnår förväntad effekt vid tester och därför ligger och testar dagligen? Kolla power-grafen i Energy In Balance för ett par olika dagar och kolla så att det inte ser ut som en massa laddning av batteriet.

Kolla också om du kan hitta data hos ditt elnätsbolag. De borde ha data som sträcker sig över elleverantörsbytet så det blir lättare för dig att jämföra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.