Se bilden.
Fasen är den övre och nollan den nedre, blåa.
Nollan går vidare till vägguttag i nästa rum.
Sen går nollan in i tyristorn (se ritad, blå ledare).
Mellan fasen och nollan i tyristorn är det 230V.
Mellan fasen och den nedre nolla är det ca 30V.
Jag förstår inte hur det kan vara olika potential på dessa två punkter?
Anledningen till att jag började rota i detta är att min fläkt har lagt av.
Fasen är den övre och nollan den nedre, blåa.
Nollan går vidare till vägguttag i nästa rum.
Sen går nollan in i tyristorn (se ritad, blå ledare).
Mellan fasen och nollan i tyristorn är det 230V.
Mellan fasen och den nedre nolla är det ca 30V.
Jag förstår inte hur det kan vara olika potential på dessa två punkter?
Anledningen till att jag började rota i detta är att min fläkt har lagt av.
Moderator
· Stockholm
· 52 618 inlägg
Lite osäker på om jag förstår ditt inlägg rätt. Men det måste vara så att i endera änden du mäter så har du inte kontakt. När du mäter på den nedre nollan, använder du då mäthålet på toppklämman? I så fall så kanske inte din mätprob är vass nog för att nå in och få kontakt.
Den är sylvass. Men visst, det måste ju vara så att den inte får ordentlig kontakt.
Spänningen ut från tyristorn varierar fint när jag skruvar på den. Och max spänning är 230V, så den verkar funka.
Får bli att krypa upp på vinden och plocka ner fläkten. Har två i huset och den andra la av för ca ett år sen, så turen har väl kommit till den här
Spänningen ut från tyristorn varierar fint när jag skruvar på den. Och max spänning är 230V, så den verkar funka.
Får bli att krypa upp på vinden och plocka ner fläkten. Har två i huset och den andra la av för ca ett år sen, så turen har väl kommit till den här
Jag tycker kopplingne på tyristorn ser lite konstig ut, kan va bilden som gör det.
Men är "nollan" kopplad på "pil ner"?
Är tyristorn gjord för att styra en fläkt finns det normalt också en "min"-skruv, kontrollera att du inte matar ut under 100V(AC) till fläkten.
Men är "nollan" kopplad på "pil ner"?
Är tyristorn gjord för att styra en fläkt finns det normalt också en "min"-skruv, kontrollera att du inte matar ut under 100V(AC) till fläkten.
Nja, den är kopplad till pil-upp (tyristorn sitter uppochner).
Problemet låg i fläkten, eller snarare i kondensatorn skulle jag tro.
Fläkten vill inte starta, men om man hjälper den med en liten smäll så snurrar den igång.
Den är hursomhelst bytt nu. Tack Soliduct för att jag fick en ny.
Problemet låg i fläkten, eller snarare i kondensatorn skulle jag tro.
Fläkten vill inte starta, men om man hjälper den med en liten smäll så snurrar den igång.
Den är hursomhelst bytt nu. Tack Soliduct för att jag fick en ny.
Låter som att det är kondensatorn som gått sönder.
Angående kopplingen, pilen längst till höger på bilden brukar man koppla fas in (230V), nolla in/ut på N+N och sedan den styrda fasen på pilen med vågen över.
Kolla gärna kopplingen en extra gång, och kolla på lägsta farten att du inte matar ut mindre än 100V (risk att fläkten inte kommer igång då).
Angående kopplingen, pilen längst till höger på bilden brukar man koppla fas in (230V), nolla in/ut på N+N och sedan den styrda fasen på pilen med vågen över.
Kolla gärna kopplingen en extra gång, och kolla på lägsta farten att du inte matar ut mindre än 100V (risk att fläkten inte kommer igång då).
Moderator
· Stockholm
· 52 618 inlägg
Hur är resten kopplat då? Jag tycker jag känner igen den där regulatorn, i så fall kan det kopplas helt utan nolla (givetvis nolla till fläkten). Dvs man kan koppla den med fas in och fas ut till fläkten. Om du inte har ett inkopplingschema så kan du hitta ett hos Pax.se . Gå in och titta på deras tillbehör till 900 serien. Där finns regulatorn med Pax märke, installationsanvisning finns som .pdf. Samma regulator säljs under annat märke på Clas Ohlsson, Bauhaus etc.magnusj skrev:
jag misstänker att du nu har kopplat den så att du styr nollan istället för fasen. Borde iofs fungera, men känns fel.
Om både nollan och fasen går in till regulatorn och sen vidare, så är det ju lätt att ändra så att fasen regleras.
Visserligen ska man inte lita på att sånahär reglermojänger bryter strömmen helt, men det känns ändå dumt att ha 230V mellan fas och skyddsjord när fläkten står still, dessutom är det fel att göra så.
Nästa hempulare kanske drar in ytterligare en ledare i samma rör och ansluter en vindslampa mellan den ledaren och nollan, och undrar sen i bästa fall varför lampan dimmas när fläkten regleras, i värsta fall får en stöt då denne tror sig pilla på en nolla som inte är en riktig nolla...
Visserligen ska man inte lita på att sånahär reglermojänger bryter strömmen helt, men det känns ändå dumt att ha 230V mellan fas och skyddsjord när fläkten står still, dessutom är det fel att göra så.
Nästa hempulare kanske drar in ytterligare en ledare i samma rör och ansluter en vindslampa mellan den ledaren och nollan, och undrar sen i bästa fall varför lampan dimmas när fläkten regleras, i värsta fall får en stöt då denne tror sig pilla på en nolla som inte är en riktig nolla...
Liknande trådar
-
Varför ser det ut som det gör i mätarskåpet?
El -
Varför dör bara ena trädet?
Häckar, Buskar & Träd -
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Varför dunkar det vid tillslag i min Vattenpump
Vatten & Avlopp -
Varför blir det inte bra med mitt linjeoljespackel?
Byggnadsvård