useless useless skrev:
Omöjligt att suga. Såvida man inte har förmågan att suga en golfboll genom en frusen trädgårdsslang...:whistle:;)
1 Tät, spetsad i botten.
2 Har monterat en brygga där det är 7 m lera. Spetsade en gran med mototrsågen och tryckte ned med hjälp av traktor/liten grävare.
I och för sig blev det fast mark efter 2,3 m. Troligtvis stor jordsten just där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Förut brukade jag tänka: -Kan Timell så kan jag.

Det låter inte så bra längre...
 
  • Gilla
  • Haha
Kalendern och 30 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Omöjligt att suga. Såvida man inte har förmågan att suga en golfboll genom en frusen trädgårdsslang...:whistle:;)
Det är det tråden handlar om, för vissa är det alltid omöjligt !

För andra, dom tar fram grov/våtdammsugaren samt vattenslangen + eventuellt högtryckstvätten och spolar loss blåleran.
Det tar max 1min för att få ner en plint av normalstorleken i lera, i morän tar det lite längre tid.
Även grindstolpar som skall ner 80-90 cm har jag satt med dammsugaren.
 
  • Gilla
trabyggare och 4 till
  • Laddar…
Ja just det.
För allt fler är allting alltid omöjligt.

Det finns ett annat närliggande problem också.
Nämligen att en stor del av min generation (jag är 36) verkar tro att ens eget liv är utstakat in i minsta detalj.
Att om man blir sjuk eller arbetslös skall man acceptera att man är en förutbestämd förlorare. En förlorares medborgerliga skyldighet är enligt dem att gräva ned sig i mindervärdeskomplex och depressioner och småningom missbruk och socialbidragsapati.
I stället för att se om sjukdomen går att bota eller åtminstone förbättra och ta reda på om det går att försörja sig på något vis med någon sorts arbete.
Sedan jag skadade ryggen har jag gång på gång stött på den där inställningen och fått en massa skällor för att jag satsar på att tillfriskna.
Både från människor som anser sig förutbestämda till förlorare och människor som anser sig förutbestämda till vinnare.

Jag bara undrar vad som har gått galet.......
 
  • Gilla
trabyggare och 8 till
  • Laddar…
Så lustigt olika vi läser det här forumet. För egen del ser jag idel förslag på hur man kan göra, och jag baxnar emellanåt över vilka projekt olika forumdeltagare (med framgång) företar sig.
 
  • Gilla
Kalendern och 14 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så lustigt olika vi läser det här forumet. För egen del ser jag idel förslag på hur man kan göra, och jag baxnar emellanåt över vilka projekt olika forumdeltagare (med framgång) företar sig.
Jag fascineras också över en del projekt och den tåga som krävs för att landa de projekten. Samtidigt håller jag med @heimlaga om en del "omöjligheter". Diskussionen i den här tråden är just ett exempel på hur mycket förutfattade meningar det finns vilket är rätt fascinerande i sig;
https://www.byggahus.se/forum/threads/ge-bonden-ett-bud-foer-kullen.289686/
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Jag tycker båda sidor har rätt här. Det är ett oerhört inspirerande och lärorikt forum, som har hjälpt mig massor, särskilt som jag inte har någon annan att fråga. Jag märker också att ju mer jag lär mig här, desto mer har jag att ge vidare till andra på forumet - det trodde jag aldrig när jag började!

Men sen finns det också en tendens hos mig och hos andra frågeställare att oroa oss i onödan. Ibland så att det blir riktigt tramsigt, rent ut sagt. Ännu har jag inte sett någon tråd på temat "Vilket sandpappermärke vågar man köpa?", men om man ska överdriva lite så blir det ibland på den nivån tyvärr. Jag tillhör helt klart dem som fortfarande ser framför mig hur alla mina byggen kommer att rasa ihop för att jag har valt fel skruv eller nåt, och det är ju på grund av min egen osäkerhet som byggare.

Men samtidigt finns det helt klart en tendens ibland hos dem som svarar att också måla den fule på väggen. Det tror jag också beror på en del osäkerhet och ängslighet hos dem som svarar, men kanske mer ändå den väldigt mänskliga "så kan man ju inte göra för så har vi aldrig gjort"-tendensen. Plus att vi i Sverige väldigt gärna vill tro att det finns ett facit, ett enda, på alla sådana här frågor ("såhär gör man"), utan att tänka på att dels detta facit har förändrats under åren och kommer att förändras allteftersom byggtekniken utvecklas, dels att det många gånger finns olika rätta svar och olika uppfattningar, där faktiskt ingen riktigt vet.

Så. Låt oss fortsätta och hjälpa och uppmuntra varandra. Varna gärna för dumma idéer - men hjälp då hellre varandra att komma vidare på något annat sätt, så ingen lägger ner hammaren i onödan. Fortsätt dela nya idéer - och våga bygga.

Just Do It!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 9 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag tycker båda sidor har rätt här. Det är ett oerhört inspirerande och lärorikt forum, som har hjälpt mig massor, särskilt som jag inte har någon annan att fråga. Jag märker också att ju mer jag lär mig här, desto mer har jag att ge vidare till andra på forumet - det trodde jag aldrig när jag började!

Men sen finns det också en tendens hos mig och hos andra frågeställare att oroa oss i onödan. Ibland så att det blir riktigt tramsigt, rent ut sagt. Ännu har jag inte sett någon tråd på temat "Vilket sandpappermärke vågar man köpa?", men om man ska överdriva lite så blir det ibland på den nivån tyvärr. Jag tillhör helt klart dem som fortfarande ser framför mig hur alla mina byggen kommer att rasa ihop för att jag har valt fel skruv eller nåt, och det är ju på grund av min egen osäkerhet som byggare.

Men samtidigt finns det helt klart en tendens ibland hos dem som svarar att också måla den fule på väggen. Det tror jag också beror på en del osäkerhet och ängslighet hos dem som svarar, men kanske mer ändå den väldigt mänskliga "så kan man ju inte göra för så har vi aldrig gjort"-tendensen. Plus att vi i Sverige väldigt gärna vill tro att det finns ett facit, ett enda, på alla sådana här frågor ("såhär gör man"), utan att tänka på att dels detta facit har förändrats under åren och kommer att förändras allteftersom byggtekniken utvecklas, dels att det många gånger finns olika rätta svar och olika uppfattningar, där faktiskt ingen riktigt vet.

Så. Låt oss fortsätta och hjälpa och uppmuntra varandra. Varna gärna för dumma idéer - men hjälp då hellre varandra att komma vidare på något annat sätt, så ingen lägger ner hammaren i onödan. Fortsätt dela nya idéer - och våga bygga.

Just Do It!
Just så. Din kommentar om sandoappersmärke kan ju vändas till en bra kommentar av typen ” köpte en xx men den funkar inte för” eller gick sönder direkt. En bra ”grej” att använda forumet till.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Att svetsa ihop en bra fungerande jordborr tar inte mer än ett par timmar om man inte gjort det förut.
Du råkar inte ha någon form av ritning eller beskrivning? Känns som ett lämpligt svetsprojekt.
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
Utanför ämnet byggande, så plockade jag av ena topplocket på en Amerikansk Van för många år sen. For i väg till en stor välrenomerad handlare för USA bils delar för att köpa en packning. Småpratade lite över disken som man gör nar man handlar nått, och nämde att det var lite knöligt att få bort topplocket, och fick frågan tillbaka " Har du tagit av toppen på plats ?? Ja "Nä, det går inte" Jo, jag har just gjort det " Nä, det går inte, man måste ta ur motorn, vi har gjort det många gånger här, du vet det sitter en skruv där till grenröret som inte går att komma åt"
Jo, jag kom åt den " Nä, den är omöjlig"
Jag avslutade konversationen, det kändes meningslöst att fortsätta.
 
  • Gilla
mrpeterteter och 18 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Isakare Isakare skrev:
Utanför ämnet byggande, så plockade jag av ena topplocket på en Amerikansk Van för många år sen. For i väg till en stor välrenomerad handlare för USA bils delar för att köpa en packning. Småpratade lite över disken som man gör nar man handlar nått, och nämde att det var lite knöligt att få bort topplocket, och fick frågan tillbaka " Har du tagit av toppen på plats ?? Ja "Nä, det går inte" Jo, jag har just gjort det " Nä, det går inte, man måste ta ur motorn, vi har gjort det många gånger här, du vet det sitter en skruv där till grenröret som inte går att komma åt"
Jo, jag kom åt den " Nä, den är omöjlig"
Jag avslutade konversationen, det kändes meningslöst att fortsätta.
Det är bara olika svårt...
 
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
Riktigt skön tråd
Skulle tro att rätt många i vårt avlånga kalla land skulle behöva göra ett studiebesök i Thailand eller annat lämpligt land i asien där använder man vad som finns och behöver inte 1 miljon verktyg eller maskiner för att ordningställa något sen kan ju kvaliten variera rätt mkt men få saker gjorda med små medel och med kluriga lösningar är dom väldigt duktiga på
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
E
Delvis håller jag med @heimlaga och då speciellt i ämnen rörande el, där kommer det ofta ett inlägg från nån skrå-kramare om att man måste anlita expertis även om det handlar om förläggning av gula kabelrör i mark.

Men ang den specifika svetstråden han hänvisar till kan jag tycka att det är rimligt att den mamman blir upplyst med problematiken kring svets vs trägarage vs tonåring utan konsekvens-tänkande.
 
  • Gilla
Crebel och 2 till
  • Laddar…
Jag köper till viss del resonemanget; speciellt känner jag att det sällar sig en del paragrafryttare till vissa ämnen och även om det kan vara värt att upplysa om vissa regler så blir det tröttsamt när ytterligare en ska påpeka det för tionde gången i samma tråd.
Men: jag bor numera i ett hus där föregående ägare (av den äldre generationen) har levt efter devisen att ingenting är omöjligt och gjort väldigt mycket själv, och många gånger känner jag att det hade underlättat avsevärt om han haft självinsikt nog att åtminstone kollat upp vad för material som är lämpligt med någon mer kunnig.. Jag upplever att jag är långt ifrån ensam om att ha detta problem, de flesta med lite äldre hus har haft åtminstone en hempulare i listan på tidigare ägare som ställt till det lite här och var. Så den gyllene medelvägen kanske kan vara något att eftersträva, snarare än att tro att någon viss generation skulle ha haft helt rätt inställning.
 
  • Gilla
Vatthagen och 1 till
  • Laddar…
Ha, ha! Håller helt med dig. Har en praktikant på jobbet nu. Har haft massa praktikanter genom åren, och deras vanligaste uttryck (som jag blir vansinnig på att höra, är allergisk) det är när man skickar de att göra en enkel sak, och så kommer de tillbaka och säger lojt "Det gååår inte....".
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.