De ekonomiska principer ni refererar till styrs i slutänden av regeringen där en del sitter i knät på LO (= jobb åt alla dem vi styr över) resp, Miljövårdarna ( MP = MiljöParasiterna) som mest verkar springa tillverkningsindustrins ärenden och ( i verkligheten) med ryggen mot miljö, resursutnyttjande och verkningsgrad.
Att byta regering i nästa val är ingen garanti, men väl en chans, till en bättre fungerande ekonomi!
 
J JohanLun skrev:
...sen kan man fråga sig hur länge samhället håller innan kollaps på bostadsmarknaden, alternativt att vårt kortsiktiga synsätt tar kål på miljön - men troligen är det inte vi i norden som (även om vi förbrukar för mycket miljö) är för få för att göra från eller till...

Sen tror jag man också ska tänka på att systemet är "designat" för att funka så här. Bankerna VILL att folk ska låna till bostaden, de skapar pengar ut luft som de får ränta på. Som i nån tråd där nån ville få byggkreditiv, bygga långsamt men "snålt". Bankerna vill hellre fort och dyrt, bara "värdet" på bostaden finns som säkerhet. Likaså hållbart tänkande och livscykelanalys. BNP blir högst om vi bygger skitbostäder snabbt, bor ett tag, jobbar som svin, river och bygger nytt...
Jag håller med dig Johan!

Miljövänligt och ekonomiskt sunt byggande borde innebära att grund och stomme skall hålla och vara användbar för husets syfte minst tills nya stockträd har vuxit upp och tills huset är skuldfritt och ägarna dessutom har hunnit spara ihop till ett rejält sparkapital för nybygget.
Då hamnar vi på minst 100 år helst 200 år........ medan nya hus i dag är gjorda för att rivas efter högst 40-50 år. I alla fall fick vi lära oss det tidsperspektivet då jag studerade till ingenjör.

Itakas partipolitiska analys gällande svenska förhållanden tänker jag inte ta ställning till i detalj men jag vill påpeka att i Finland är det högerpartierna som överlag ligger en bra bit till höger om era moderater som står bakom en i många avseenden likartad utveckling..... så jag tror inte att någonting förbättras av att kasta partipolitisk skit på varandra varken från höger eller vänster.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag undrar vem folk bygger för........ bygger man för sin egen skull så blir det sannolikt en hel del annorlunda.....
Det där har jag fått mothugg på flera gånger under min renovering av huset. Bland annat när jag valde valnötsgolv istället för ek-golv "som man ska ha". Det var alla möjliga fel tills folk fick se resultatet och insåg att det var supersnyggt.
Samma sak nu med källarrenoveringen. Jag har en tydlig bild över hur JAG ska ha det men ändå finns det folk som lägger ner tid på att förklara hur jag ska bygga det för att passa den generella massan.
Jag är 32 år och kommentarerna kommer för det mesta av 50+:are.
Så jag får uppfattningen att man inte ska bygga det för personligt idag och absolut inte göra speciallösningar såsom hemmabio eller liknande som inte går att hitta i ett kataloghus.
Att ha kunskap eller viljan att göra något coolt är tydligen ett hot mot mänskligheten. ;)
 
  • Gilla
iMikael Lundgren och 3 till
  • Laddar…
Precis detta hade jag funderingar kring också. Jag har förstått att många bygger för värdet i kronor och örens skull, medan jag inte ser något annat värde än bruksvärde och trivselvärde.

Kronor och ören struntar jag fullständigt i, kan inte den som köper mitt hus när jag inte längre kan bo här själv se möjligheter som passar dem i deras situation så är det mest synd om dom.

Och om jag får 5 eller 5,5 miljoner kvittar fullständigt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/foer-vem-bygger-ni-egentligen.277033/
 
  • Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.