Vi har nyligen flyttat in i ett gammalt hus från 40-talet. Inatt när det blåste och regnade trycktes vatten in genom fönster och ner på golvet.

Jag bytte ut den gamla tätningslisten som var gammal till en ny men sen slog det mig... sitter den verkligen rätt? Eller borde den sitta där jag markerat rött i bilden?
 
  • Fönsterkarm med ny tätningslist och röd markering där annan placering övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Den sitter rätt. Inåtgående fönster är känsliga för hård vind och regn. Tanken är att vattnet ska rinna ner på rätt plats i bottenstycket men blåser det för mycket så trycks det in istället.
 
S sinuslinus skrev:
Den sitter rätt. Inåtgående fönster är känsliga för hård vind och regn. Tanken är att vattnet ska rinna ner på rätt plats i bottenstycket men blåser det för mycket så trycks det in istället.
Tack för snabbt svar! Finns det något vi kan göra annat än att byta tätningslisterna eller hela fönstret såklart :sweat: för att undvika att det händer igen?
 
S
Ibland är det det två urjackningar i den upphöjda klackeni bottenstycket. Tanken är att ifall vattnet kommer över klacken och den lilla rännan blir full så kan det rinna ut istället.
Jag vet inte om det funkar…

Du kan sätta en yttre anslagslist över springan på fönsterbågen på utsidan. Alltså på den bågen man öppnar sist.
 
S sinuslinus skrev:
Ibland är det det två urjackningar i den upphöjda klackeni bottenstycket. Tanken är att ifall vattnet kommer över klacken och den lilla rännan blir full så kan det rinna ut istället.
Jag vet inte om det funkar…

Du kan sätta en yttre anslagslist över springan på fönsterbågen på utsidan. Alltså på den bågen man öppnar sist.
Tack för mer info! Blir till att fundera och testa lite. Ser inga urjackningar eller spår så blir lite fundersam.
 
S sinuslinus skrev:
Ibland är det det två urjackningar i den upphöjda klackeni bottenstycket. Tanken är att ifall vattnet kommer över klacken och den lilla rännan blir full så kan det rinna ut istället.
Jag vet inte om det funkar…

Du kan sätta en yttre anslagslist över springan på fönsterbågen på utsidan. Alltså på den bågen man öppnar sist.
Skadad fönsterbräda utan dräneringsuttag, behov av reparation eller åtgärd för vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att ta tag i detta igen… det finns inga uttag i klacken. Är det värt ett försök att såga upp det eller ska vattnet rinna ut i sidorna? Tack för hjälpen
 
S
Det brukar vara en ränna på insidan av klacken men det ser inte ut att finnas hos dig.
 
S sinuslinus skrev:
Det brukar vara en ränna på insidan av klacken men det ser inte ut att finnas hos dig.
Ganska dålig bild första så skickar en ny, det finns en ränna men jag ser inget ställe vattnet kan rinna tillbaka ut. Närbild på en vitmålad dörrtröskel med ränna utan synlig avrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Preter skrev:
Ganska dålig bild första så skickar en ny, det finns en ränna men jag ser inget ställe vattnet kan rinna tillbaka ut. [bild]
Hej Preter. Fick du någon ordning på detta? Och hur gjorde du i så fall? Vi har exakt samma problem, men vill absolut inte byta fönster. Hoppas att det hjälper med någon mindre åtgärd.
 
J JAVA_ skrev:
Hej Preter. Fick du någon ordning på detta? Och hur gjorde du i så fall? Vi har exakt samma problem, men vill absolut inte byta fönster. Hoppas att det hjälper med någon mindre åtgärd.
Jag slipade, målade om fönstren, bytte list och bättrade på droppnäsan. Har inte regnat in ännu men oklart om det är mina åtgärder eller vädret 😅
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.