Vi har nyligen flyttat in i ett gammalt hus från 40-talet. Inatt när det blåste och regnade trycktes vatten in genom fönster och ner på golvet.
Jag bytte ut den gamla tätningslisten som var gammal till en ny men sen slog det mig... sitter den verkligen rätt? Eller borde den sitta där jag markerat rött i bilden?
Jag bytte ut den gamla tätningslisten som var gammal till en ny men sen slog det mig... sitter den verkligen rätt? Eller borde den sitta där jag markerat rött i bilden?
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Den sitter rätt. Inåtgående fönster är känsliga för hård vind och regn. Tanken är att vattnet ska rinna ner på rätt plats i bottenstycket men blåser det för mycket så trycks det in istället.
Tack för snabbt svar! Finns det något vi kan göra annat än att byta tätningslisterna eller hela fönstret såklart för att undvika att det händer igen?S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Ibland är det det två urjackningar i den upphöjda klackeni bottenstycket. Tanken är att ifall vattnet kommer över klacken och den lilla rännan blir full så kan det rinna ut istället.
Jag vet inte om det funkar…
Du kan sätta en yttre anslagslist över springan på fönsterbågen på utsidan. Alltså på den bågen man öppnar sist.
Du kan sätta en yttre anslagslist över springan på fönsterbågen på utsidan. Alltså på den bågen man öppnar sist.
Tack för mer info! Blir till att fundera och testa lite. Ser inga urjackningar eller spår så blir lite fundersam.S sinuslinus skrev:Ibland är det det två urjackningar i den upphöjda klackeni bottenstycket. Tanken är att ifall vattnet kommer över klacken och den lilla rännan blir full så kan det rinna ut istället.
S sinuslinus skrev:Ibland är det det två urjackningar i den upphöjda klackeni bottenstycket. Tanken är att ifall vattnet kommer över klacken och den lilla rännan blir full så kan det rinna ut istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att ta tag i detta igen… det finns inga uttag i klacken. Är det värt ett försök att såga upp det eller ska vattnet rinna ut i sidorna? Tack för hjälpen
Hej Preter. Fick du någon ordning på detta? Och hur gjorde du i så fall? Vi har exakt samma problem, men vill absolut inte byta fönster. Hoppas att det hjälper med någon mindre åtgärd.P Preter skrev:
Jag slipade, målade om fönstren, bytte list och bättrade på droppnäsan. Har inte regnat in ännu men oklart om det är mina åtgärder eller vädret 😅J JAVA_ skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nya fasadbrädor under fönster - för svårt?
Fasad -
Vart kan man hitta bra fönsterfirmor?
Fönster & Dörrar -
Det var som jag fasade … asbest i fönsterkitt
Miljö & Hälsa -
Vart ska tätningslisten sitta på inåtöppnade fönster (spanjoletter)?
Fönster & Dörrar -
Tätningslisten runt fönsterglaset är nu svart
Fönster & Dörrar