Någon som vet om man brukade ha falsen/skarven på stuprör inåt eller utåt på slutet av 1800-talet? När man hade skarprörsvinklar/vattkupor osv?

Ska montera detta på mitt trähus från 1893 och funderar på var skarven/falsen bör vara?

Tack på förhand!

R
Räcker det inte med en tråd?

R Rejäl skrev:
Räcker det inte med en tråd?
Visste inte var den lämpade sig bäst. Sorry.

C
S Slottsfrun skrev:
Någon som vet om man brukade ha falsen/skarven på stuprör inåt eller utåt på slutet av 1800-talet?
Inåt skulle jag säga, men vänd dem för allt i världen utåt idag. Många hus som fått omfattande skador pga att stuprören frusit, spruckit upp i falsen och det sprutat vatten mot fasaden i åratal. Förr eller senare är risken överhängande att huset kommer att förvaltas av någon med noll koll...

• Gilla
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
Sugande material på väggen ,fals utåt...
Annars i innåt. Fick jag intalat av min läromästare..
Men som åvanstående sa,idag är allt så tunt och knappt ihopslaget... så utåt

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
C
plåtrickard plåtrickard skrev:
idag är allt så tunt och knappt ihopslaget...
Det var säkert bättre förr, men vete f-n om falsens kvalitet gör någon skillnad om det fryser, det blir mäktiga krafter.

När vi köpte vårt hus var varenda stuprör stenhårt packat med blöt jord hela vägen upp. Troligen pga att det satt lövsilar av "kopp"-modell som blockerar röret om man inte håller efter dem minutiöst. Så dessa kan jag starkt avråda från.

• Gilla
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
Största skillnaden är nog att falserna bara går genom en vals idag, och är minimala.. en handgjord rörfals är minst 6-7mm som hakar i varandra,
Från fabrik bara typ 4.. plus tunnare material,det är ju möjligt att få ett modernt rör att bli skevt genom att trycka på det.. försök det med ett gammalt..

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.