Tänkte först placera tilluftventil under aggregatet. Men har blivit osäker om det innebär att aggregatet skulle hamna för högt. Skulle bli ca 25 cm ovanför golvet, då jag gärna vill ha lite marginal mot golvet i angränsande badrum där luft tas ifrån. Funderar som alternativ att sätta den bredvid aggregatet. Antingen snett nedanför, då kan jag sänka aggregatet lite mer. Eller sätta den helt i nivå med underdelen av aggregatet. Dock lite osäker på dessa lösningar då rek vanligtvis är att sätta tilluft under aggregat.
Nån som brottats med något liknande? Har erfarenhet av hur tilluft bredvid aggregat funkar?
Kan tillägga att även bastudörren kommer sitta på samma vägg och ha en liten glipa mot golv.
Nån som brottats med något liknande? Har erfarenhet av hur tilluft bredvid aggregat funkar?
Kan tillägga att även bastudörren kommer sitta på samma vägg och ha en liten glipa mot golv.
Beror väl på typ av aggregat? Är det el- eller ved ? Om det är el, så räcker det normalt med att tilluften är minst lika stor som frånluften.
Jag har i min elbastu bara springan under dörren som tilluft.
3 cm springa × 62 cm dörrbredd, motsvarar ju ett fyrkantrör med c:a 13 cm sida ( roten ur (3×62) ), vilket är något större än avluftsventilens rör.
Jag har i min elbastu bara springan under dörren som tilluft.
3 cm springa × 62 cm dörrbredd, motsvarar ju ett fyrkantrör med c:a 13 cm sida ( roten ur (3×62) ), vilket är något större än avluftsventilens rör.
Tack för svar!
Ja, är el-aggregat.
Har hört lite olika om relativ skillnad i diameter mellan till/från. Tylö säger att frånluft ska vara dubbelt stor som tilluft. Andra att storleken ska vara densamma. Har inte hört någon tidigare som varit för större till än från. Dock finns en sån risk för mig då jag kommer ha glipa i dörren. Har dock inte flytat/kallat eller något än så vet inte hur stor den kommer bli.
Ja, är el-aggregat.
Har hört lite olika om relativ skillnad i diameter mellan till/från. Tylö säger att frånluft ska vara dubbelt stor som tilluft. Andra att storleken ska vara densamma. Har inte hört någon tidigare som varit för större till än från. Dock finns en sån risk för mig då jag kommer ha glipa i dörren. Har dock inte flytat/kallat eller något än så vet inte hur stor den kommer bli.
Kom precis på att jag ju kan borra upp tilluft-hål när jag hunnit bygga klart mer! Murar upp en lättbetongvägg där ventilen ska vara och har krånglat med att bestämma var den ska sitta och hur stor redan nu. Men kör ju bara en cirkelborr eller vad det heter rakt genom betongen när övrigt blivit mer klart. Är bara 100mm tjock så ska ju inte vara några problem.