2 629 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Var lägger ni silikon i badrummet?
Enkel fråga, men var lägger ni silikon i badrummet?
mellan golv och vägg?
inkaklat badkar? (utanför våtskikt)
inkaklat WC-fixtur? (utanför våtskikt?)
i hörn/skrav på väggnischer?
handfat/kommod mot vägg?
inkaklade speglar?
dörrtrösklar?
Någon annanstans?
mellan golv och vägg?
inkaklat badkar? (utanför våtskikt)
inkaklat WC-fixtur? (utanför våtskikt?)
i hörn/skrav på väggnischer?
handfat/kommod mot vägg?
inkaklade speglar?
dörrtrösklar?
Någon annanstans?
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Har hört från många att man numera inte sätter silikon i vinkeln mellan golv och vägg. Emellertid tycker Kiilto att man ska göra det när man använder deras tätskikt. Nu vet jag inte hur jag ska göra.
I hörnen mellan väggarna blir det mjukfog och likaså vid tröskeln.
Jag tänkte försöka använda MS-polymerfog (kändaste sorten är Tec7, men det finns många andra märken) istället för silikonfog eftersom många rekommenderar det. Den åldras inte som silikon och kan målas över. Tyvärr sägs den vara lite svår att jobba med så vi får väl se hur det blir.
I hörnen mellan väggarna blir det mjukfog och likaså vid tröskeln.
Jag tänkte försöka använda MS-polymerfog (kändaste sorten är Tec7, men det finns många andra märken) istället för silikonfog eftersom många rekommenderar det. Den åldras inte som silikon och kan målas över. Tyvärr sägs den vara lite svår att jobba med så vi får väl se hur det blir.
Badrummet som jag gjorde senast, dvs 2008, så la jag inte silikon i skarven mellan vägg och golv. Gjorde så tight jag kunde och fyllde i med fog. Tyvärr samlas mycket avlagringar där i duschen som är svårt att få bort då hörnet blir skarpt.
När jag byggde bastu med dusch i källaren 2006 så var jag noggrann med alla plattsättningar i hörn och golvvinklar för att kunna undvika silikon och bara köra vanlig fog.
Nu efter dryga 10 år finns inga sprickor och jag har två gånger rengjort fogarna lite extra i delen där man duschar, har ljusgrå fog. Däremot så får man ta lite extra på fogen kring slukristen som är den fog som snabbast samlar på sig lite extra "skit". Så med stabilt underlag, riktigt kapade kakel/klinkers och raka jämna avstånd i vinklar fungerar det med vanlig fog.
Fogen är ju en "döljare" om man slarvar med kapning av kakel/klinkers.
Nu efter dryga 10 år finns inga sprickor och jag har två gånger rengjort fogarna lite extra i delen där man duschar, har ljusgrå fog. Däremot så får man ta lite extra på fogen kring slukristen som är den fog som snabbast samlar på sig lite extra "skit". Så med stabilt underlag, riktigt kapade kakel/klinkers och raka jämna avstånd i vinklar fungerar det med vanlig fog.
Fogen är ju en "döljare" om man slarvar med kapning av kakel/klinkers.