Hej!

Bygger badrum+tvättstuga+bastu i källaren och har lite funderingar kring vad jag ska använda tätskikt och inte.

1. Har lärt mig att man inte ska ha tätskikt mot yttervägg under mark. Undantaget är i duschen där det ska vara tätskikt. Ska jag bara ha brunnsmanschett eller ska jag rolla hela golvet i duschhörnan?

2. Jag har några innerväggar av putsad lättbetong. Ska dessa tätskiktas?

3. Jag har reglat en installationsvägg för toa och handfat. Stålregel och våtrumsgips. Ska denna tätskiktas? Det blir toa + handfat på ena sidan och bastu på andra sidan.

4. Övrigt tätskiktande har jag läst här att det ska vara fiberremsa + tätskikt där golv möter vägg. Detta gäller hela badrummet och tvättstugan förmodar jag?

fremag skrev:
Hej!

4. Övrigt tätskiktande har jag läst här att det ska vara fiberremsa + tätskikt där golv möter vägg. Detta gäller hela badrummet och tvättstugan förmodar jag?
gällde det inte trähus och träkonstruktioner? Det känns helt omotiverat i en betongkällare.
gaia

1: Brunnsmanschett och rolla i dusch-hörna
2: Beror på val av ytmaterial, ska du kakla så måste du skrapa färgen om den är målad för att sedan prima, tätskikta och kakla. alt. regla ut med plåtreglar gipsa och kakla.
Är väggarna inte i närheten av duschen så tycker jag personligen att det är överkurs att tätskikta dessa.
3: Toa är våtrum så där ska golv och väggar tätskiktas.
4: Rätt - men inte fiberremsa utan ett sorts gummimembran.

Lycka till.

/ Christer

jcoboy skrev:
3: Toa är våtrum så där ska golv och väggar tätskiktas.
4: Rätt - men inte fiberremsa utan ett sorts gummimembran.
Lycka till.

/ Christer
är du säker på att det gäller för betongkällare också? Jag tvivlar starkt.
Det våre onödigt att "lura" fremag in i så mycket onödig jobb :)
gaia

Jag har läst i PER:s regler och där står:

"Dock skall i normalfallet
inte golv- och väggytor i källarutrymmen
eller motsvarande, där
underlagen har direkt markkontakt,
förses med vattentäta skikt. Undantag
föreskrivs i bygghandlingarna."

Bifogar en skiss över planlösningen. Jag har alltså en installationsvägg där toafixturen och en del rördragning ligger. Det är gips på stålreglar. Jag funderar på att rolla den väggen med fuktspärr. I alla fall från golv och upp en bit där man kan tänkas stänka från handfatet.

Väggen nedanför toa kan jag nog inte fuktspärra. Det är nämligen murstocken.

Hur skulle ni göra? Håll med om att "reglerna" är rätt så luddiga om man bygger badrum i källare :-/

ser att jag inte fick med skissen...!

• Badrum_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I en källare har du alltid fuktvandring.

Fuktsärra inte mot ytterväggarna för då kommer dina plattor att släppa ganska snart.
Först kommer du att märka det längs golvet.

Innerväggarna kan skall du fuktspärra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.