2 326 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Var lägga pengarna - investera i etapper?
Hej!
Behöver ny uppvärmning av en byggnad ca 100m2 med befintligt vattenburet system. Har hört talas om att det ska finnas något slags elpanna som man kan ansluta nu, och senare komplettera med en utomhusdel om man vill, så det blir luft-vatten. Är det någon som känner till vad det handlar om och vet, på ett ungefär, vilka kostnader det innebär?
MVH,
Sara
Behöver ny uppvärmning av en byggnad ca 100m2 med befintligt vattenburet system. Har hört talas om att det ska finnas något slags elpanna som man kan ansluta nu, och senare komplettera med en utomhusdel om man vill, så det blir luft-vatten. Är det någon som känner till vad det handlar om och vet, på ett ungefär, vilka kostnader det innebär?
MVH,
Sara
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 696 inlägg
En luft-vatten värmepump har en inner och en ytterdel. Innerdelen kan man normalt köra med inbyggd elpatron.
Exempelvis:
Komplett paket Nibe F2120 12kw + VVM225 ca 80.000:- lite beroende på modell.
Ytterdel ca 55.000:-
Innerdel ca 27.000:-
Sen tillkommer lite för installation. Det finns många modeller och märken, vilken som är bäst för dig får man utreda lite. Kända märken är bl.a. Nibe, Bosch, Thermia mm.
Jag rekommenderar att om möjligt ta ett lån för att få allt igång direkt.
Exempelvis:
Komplett paket Nibe F2120 12kw + VVM225 ca 80.000:- lite beroende på modell.
Ytterdel ca 55.000:-
Innerdel ca 27.000:-
Sen tillkommer lite för installation. Det finns många modeller och märken, vilken som är bäst för dig får man utreda lite. Kända märken är bl.a. Nibe, Bosch, Thermia mm.
Jag rekommenderar att om möjligt ta ett lån för att få allt igång direkt.
Installationskostnaden lär ju bli dyrare om man delar upp det till flera tillfällen. Sen OM det skulle strula. Hur/när räknar man garantitiden när man har delat upp installationen? Spontant skulle jag också säga låna till hela anläggningen och gör allt med en gång om du har möjlighet. Sätter du bara in en innerdel som du sedan kör bara på el så kommer ju driftkostnaden att vara betydligt högre under tiden som du sparar ihop till ytterdelen. Får du igång hela anläggningen direkt så kan du ju lägga mellanskillnaden i driftkostnaden på amortering istället
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
Jag skulle inte våga etappindela så. De kommer med nya modeller rlativt regelbundet, och det är inte säkert att du får tag på en kompatibel utedel när du vill expandera.
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
De enklaste elpannorna, s.k elkassetter kostar inte mer än 2 - 3 000 kr i inköp. Då ingår inte varmvattenproduktion, bara värme. En enkel elpanna med vv beredare tror jag du kan får för 7 - 8000. Det kanske är bättre som en akutlösning i väntan på att skaffa ett komplett system.
Å andra sidan så sparar du så mycket på en värmepumpslösning att om du överhuvudtaget kan finansiera det, så är det nästan kapitalförstöring att inte satsa på värmepump direkt.
Å andra sidan så sparar du så mycket på en värmepumpslösning att om du överhuvudtaget kan finansiera det, så är det nästan kapitalförstöring att inte satsa på värmepump direkt.
Tack för input, tål att tänkas på!
Anledningen till att jag vill ta det i steg är att det är en lokal som ska användas för verksamhet som vi förstås hoppas ska bli lönsam, men det vore skönt att inte investera alltför mycket innan vi ser att verksamheten verkligen bär sig! Byggnaden kommer heller inte vara helt uppvärmd alltid utan stå med "stödvärme" periodvis. Men då vore kanske en enkel elpanna, ev med vv-beredare, att föredra som ett första steg. Och sen ett bättre system senare, om verksamheten kommer igång som vi hoppats.
Anledningen till att jag vill ta det i steg är att det är en lokal som ska användas för verksamhet som vi förstås hoppas ska bli lönsam, men det vore skönt att inte investera alltför mycket innan vi ser att verksamheten verkligen bär sig! Byggnaden kommer heller inte vara helt uppvärmd alltid utan stå med "stödvärme" periodvis. Men då vore kanske en enkel elpanna, ev med vv-beredare, att föredra som ett första steg. Och sen ett bättre system senare, om verksamheten kommer igång som vi hoppats.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 696 inlägg
Det finns ju begagnade elpannor att köpa också som kan vara ett budgetalternativ
Liknande trådar
-
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Kan jag lägga golvvärmeslangen så här?
Värme allmänt -
Lägga parkett längsmed eller tvärs golvvärmeslingor? (Kafkaartat...)
Golv -
Ogräshämmande fogsand, värt pengarna?
Altan & Uteplats -
Får fastighetsföreningen lägga sig i samfällighetens ansvarsområde?
Juridik