Mikael_L
Jag har Thermotech golvvärme på NV.
Om jag nu sätter en GV-fördelare även på ÖV, kan jag koppla in den parallellt över denna på något vis?
Tt-fordelare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Om det går att koppla vidare från en fördelare så antar jag att man sätter kopplingar längst till höger på de vågräta grova fördelningsrören?

Men det är kanske ett big NONO? :|
 
Har ingen praktisk betydelse vart man sticker på men parallellt ska det vara. Kontrollera även att du har pump som räcker till.
 
Mikael_L
Ja i högeränden på fördelaren finns det ju två stora sexkantiga nyckelfattningar, som antyder att det är ett lock som går att skruva bort.
Men det måste nästan vara någon ovanlig gänga, kan jag tycka. Fingängat?

Eller, jag vet inte, det bara ser lite så ut...
Jag kan iofs ta en bild och lägga upp.

jensaro skrev:
Har ingen praktisk betydelse vart man sticker på men parallellt ska det vara. Kontrollera även att du har pump som räcker till.
Pumpen är en Wilo RS15/6-3 P och går för närvarande i lägsta hastigheten (av tre).
Hastigheten kan möjligen vara fel, det är ju jag som har ställt upp allt. :surprised:
Men den gångna vintern så har jag sett att det inte är någon större skillnad på temp på framledning och retur. 1-2° har det väl legat på.
Vi värmer nu 100 m2 på bottenvåningen med ett antal meter 17x2 slang fördelat på 6 slingor.

På övervåningen planerar jag just nu att lägga till tre slingor med Roth's 10,5 mm rör och två slingor ca 60-80 meter långa, en tredje slinga till badrummet, kanske hälften så lång.
 
Mikael_L skrev:
Ja i högeränden på fördelaren finns det ju två stora sexkantiga nyckelfattningar, som antyder att det är ett lock som går att skruva bort.
Men det måste nästan vara någon ovanlig gänga, kan jag tycka. Fingängat?
Jag skulle gissa att det är 1" rörgänga där, eller R25 som det kallas numer.
Det har det vart på alla fördelare jag sett (vilket inte är så enormt manga, men ändå).
 
Oj, långa slingor och klen slang.. Är det verkligen att rekommendera?
 
Mikael_L
Ja Roth anger 70, eller var det 60?, meter som max. Jag hade tänkt mig att försöka mig på max slinglängd.
Det är kanske dumt? :|

Värmebehovet för ÖV är lågt. Jag testade lite i vintras med el-element och uppskattar det till ca 1000W årets kallaste dagar.
 
  • Gilla
Andreas Engström1
  • Laddar…
I befintlig gv installation gjorde jag avstick med t-kors före fördelarna (på dina vita slangar kan man säga) men när jag gör om detta (bypass för element behövs inte längre) så kommer jag ta bort bypassen + ändstycken och dra vidare rör från andra änden på fördelaren, dvs i höger i bild hos dig. Jag har 25mm slang till nästa våning.
 
Krilleman
Thermotech:s GV fördelare ska vara R25.

Roth:s "10,5mm X-pert S5" rör är max slinglängd: 60m.
Alltså är inte 60-80m att rekomendera. Den enda som tjänar på att lägga fler slingor är du!

Vad är det för dimension på dina matningar in i bef fördelare?
 
Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Vad är det för dimension på dina matningar in i bef fördelare?
25mm. och ca 5 meter mellan FLVP och fördelare (som slangen går), dvs 2x5 meter 25mm PEX.
 
Krilleman
Kan gå, absolut bättre än 20mm anslutning.

Stryp hårdare på BV kontra ÖV.
 
Skulle kapat sling längderna till ca 40m för att få bra funktion när det gäller gv slangen, mycket motstånd i den klena slangen är min personliga erfarenhet.

mvh
 
Mikael_L
Tja.
Jag har grunnat och kollat lite.
Men kör jag på denna nuvarande plan så kommer jag i vilket fall antagligen köpa rör på en 200m rulle.
Och då blir det liksom bara en större fördelare som kostar pengar.
Och att gå från 3 slingor till 5 rör sig om en 700-800 kronor. Tja, peanuts i sammanhanget egentligen.

Så då kan det bli ca 40 meter rör per slinga. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.